Rolle85 69 Postad 20 Augusti , 2012 Hej, För en som vill lära sig mer. Varför har man både oljehydralik på en båtmotor om man ändå har eltilt? Vad är funktionen med att ha båda? Räcker de inte med en elmotor som hissar motorn upp och ner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 20 Augusti , 2012 Menar du trimplan? Dessa används för att båten skall gå rakt i sida, vanlig eltilt används för att justera båtens planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 Augusti , 2012 Nej inte trimplan. Jag fyllde på olja i våras till oljehydraliken på båtmotorn. Bredvid oljebehållaren sitter en till behållare och där under sitter elmotorn för att ta upp och ner motorn. Min fundering är vad oljehydraliken har för funktion för att få upp och ner motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Augusti , 2012 På tävlingsbåtar kan man även hissa motorn vertikalt, alltså motsvarande att byta vilka hål den är fäst med i akterspegeln. Men jag undrar om det ändå kanske är så att du har en elektrisk motor som skapar tryck till oljehydraliken? Är det på din 60 hk Yamaha? När du tiltar upp din motor så görs det nog med en hydralisk kolv (olja), men borde vara en elmotor som trycker in mer olja i kolven. Senast ändrad av Jonas478 | 20 augusti 2012 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 6 Postad 20 Augusti , 2012 Är det inte så att din hydraulpump drivs med elmotorn? Eller hur drivs den annars? Oj...Jonas hann före... Senast ändrad av cinc | 20 augusti 2012 | 13:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Augusti , 2012 Om det nu är en Yamaha U-bordare blir man ju lite orolig när du skriver fyllde på hydrauliken i våras men det sitter en behållare till. Det är inte så att den du fyller på är oljetanken till motorsmörjningen och den andra är till trim / tillt pumpen. för i min värd är det bara en behållare till trimoljepumpen (el-driven). Och motor smörjningen ska absolut inte ha hydraulolja= godnatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 20 Augusti , 2012 Elmotorn driver hydralpumpen som sköter Powertrim/tilt. Men vad är det för behållare du hittat? Är det separattanken till 2 taktsoljan och något annat eller har du Powerlift instalerat. Finns ingen lös tank med olja till powertrim på Yamaha, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 Augusti , 2012 Nej, oljebehållaren i motorn fyller jag ju på konstant, de ska ju in i bränslet. Men behållaren på tilten är för hydraloljan som jag fyllde på, den andra burken bredvid är locket eller burken eller vadman ska kalla det den som skyddar elmotorn. Men nu vet jag hur de funkar, elmotorn driver hydraliken för tilten. då har man lärt sig nått nytt. tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser