Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
JohanFredriksson

Vilken plotter ska jag välja?

Rekommendera Poster

Tjena! Jag funderar på att köpa en GPS/Plotter till min Murena 30. Någon som har ngt förslag på vad jag ska välja? Jag vill helst inte betala för mycket... men jag antar att man måste lägga ca 10000:- //Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag har själv en Garmin 276c i min triss magnum, 276:an är en lite mindre plotter som passar min båt och plånbok. För lite mer pengar finns ju Garmin 182c som har större display. Nu finns det möjlighet att komplettera med ekolodsgivare och på en delad skärm få både karta och fisktv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raychart 435 tycker är bäst i prisklass. Använder de nya Navionics Gold kort på Compact flash som ser ut som papperskort, relativt stor skärm. Ligger på 9-10t:- extern eller intern anten. En bra grej 8-) Fischer

post-1913-1394234330,1198_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Garmin 172ci som jag är mycket nöjd med. Dom finns på Erlandssons brygga (www.bryggan.nu) för 7190 kr. Sen tillkommer kortet, men det gör det ju alltid.

post-6028-1394234330,2365_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik Mannström

Jag har haft min Raymarine 435i denna sommar och är mycket nöjd med hur den fungerade. Till skillnad från andra fabrikat så har Raymarine en funktion i mjukvaran som placerar båten i ena kanten av dispalyen så att så mycket som möjligt av området framåt i färdriktningen visas på skärmen. Däremot verkar det vara en bugg i mjukvaran som gör att man måste aktivera denna funktion i menyn varja gång plottern slås på. Passa upp med sjökorten från Navionics, det vi valde från början täckte inte Sthlms ytterskärgård. När vi valde kort från Haparanda till typ Smygehuk så var dock detta med. Ett tips till spara kvittot på plottern och köp den i närområdet eftersom vi fick kondens innanför glaset och var tvungna att få det åtgärdat på garantin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JohanFredriksson

Tackar för Era åsikter! Är det någon som provat navmans produkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Min bryggranne har en Navman tracker 5500 på en Uttern s64 och han är nöjd. den båten toppar 38 kn och då gäller det att plottern hinner uppdatera sig fort nog. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Palle

Navman verkar trevliga men hur står sig c-map systemet mot garmins blue chart,raymarines navionics gold nån som sett eller upplevt dom olika kart systemen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Jag var trogen Garmin-användare men tröttnade till slut på deras BlueChart CD system med dyra & pyttesmå områden som måste låsas upp och dessutom inte går ett flytta från en plotter till nästa om du t.ex. byter till en större plotter. Om du uppgraderar din MapSource mjukvara från en version till nästa kan du inte heller ta med dig din licens att använda sjökortet du köpt. Jag bytte till Raymarin C80 med Navionics Gold XL3 där jag får hela Sveriges östersjökust för 3000 kr. Funkar perfekt, både maskin och sjökort. Raymarine's plotters är dyrare än Garmin's men med Navionics Gold XL3 blir totalpriset lägre. Garmin kommer säkert att ändra sin prispolitik, om de inte redan gjort det men jag kommer INTE att gå tillbaka till Garmin plotters. Garmins MapSource är dock ett utmäkt program för PC och jag använder det fortfarande för ruttplanering hemma, men inte i båten och inte för navigering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Selor

Är det inte någon i detta forum som hunnit köpa Navmans Trackfish 6600 ännu? Den verkar mycket läcker tycker jag med kombinerad plotter, ekolod, färddator och inte minst bränsledator. Jag är väldigt sugen på en sådan, men skulle vilja höra av någon som har en om den är så bra som man vill tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kalle

hejsan . Har köpt en trackfish 6600 men har ännu inte hunnit prova den på sjön,men upplösningen e helt kanon,lätt å komma in i menyer å att förstå.C-map kortet e av det kantigare slaget när man börjar zooma in men det e väll en vanesak....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både Navman och Garmnin. Navman 5500i (2002) och Garmin 182C (2004). Vad som framförallt skiljer dem åt är att Garmins går mycket snabbare i sin skärmuppdatering. Någon säljare sa att det var sedan Garmin bytt till ett snabbare kort på sina sjökort vintern 2003-2004. Kan nog stämma för när jag kollade dem mot varandra på mässan för ett par år sedan var de lika snabba. Vet inte om Navmans nya kort är snabbare också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...