AJS1954 0 Postad 19 Augusti , 2012 Tjena.Jag har en 35 hk Merc från 1967 som har en krånglande startmotor ! Bendixdrevet åker upp i startkransen men orkar inte driva runt svänghjulet ,men om jag tar bort tändstiften så snurrar den på bra ! Jag har lossat och gjort rent alla anslutningar och har ett nyladdat batteri.Har försökt ta bort startmotorn men ej lyckats pga det är så jävla trångt (tips på det oxå tack) Så vad kan det vara för fel ? Hälsningar / Janis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Augusti , 2012 Välkommen till MG! Troligen är motorn svag för att du har nåt spänningsfall pga för hög resistans. Felet kan i.s.f. ligga i solenoid, eventuell huvudströmbrytare, övrigt kablage eller rent av i själva motorns kontaktkol.Skulle möjligen själv i första hand försökt att mäta spänningen direkt på startmotorns anslutningspoler, och även före&efter solenoiden då motorn kortvarigt är påkopplad. (Spänningen på startmotorns anslutningar bör väl vara nära 12,0 volt eller mer på startmotorns anslutningar när den snurrar normalfort.) Saknar du volt- eller multimeter kan du istället prova att helt tillfälligt under ett kortvarigt* startförsök överbrygga mellan solenoidens två grova anslutningar med nån grov tråd när motorn försöker snurra, har solenoidens inre kontaktarmar spänningsfall så märks då skillnad i motorvarvet. (Även andra misstänkta spänningsfall kan parallellkopplas på liknande sätt som felsökning.) Utgår f.ö. ifrån att själva utbordarn snurrar normalt lätt och inte kärvar. Startmotorn körs sällan så motorkolen slits inte mycket, men å andra sidan är ju motorn en veteran.Edit tillägg: *) Hänger man på startknappen när inte motorn orkar snurra så kan strömmen bli mycket högre än normal (s.k. stallningsström eller Istall.) Då blir motor och ev spänningsfall snabbt hett, solenoidens kontaktspetsar kan rent av smälta ihop så den får slängas. Senast ändrad av Thomas-1 | 20 augusti 2012 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 20 Augusti , 2012 Kolla med ett annat batteri, det första kan ju ge dålig effekt trots laddning om det är gammalt/slut. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AJS1954 0 Postad 21 Augusti , 2012 Tackar för svaren ! Jag ska prova dina tips Thomas.Batteriet jag har är nästan nytt och fulladdat så det är inte där felet ligger ! Det där med att brygga solenoiden fattade jag inte riktigt men ska prova det också. / Janis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2012 Solenoiden ser antagligen ut ungefär enligt bilden. Lägger man med tändnyckeln 12V på den ena klena anslutningen (den andra ständigt jordad) så drar en elektromagnet och sluter en kontakt inuti solenoiden mellan de två grova kopparanslutningarna. Dessa är alltså kopplade i serie med startmotorn. Är de inre kontakterna skrovliga och halvkass fås resistans som ger spänningsfall och värmeutveckling. Lägger du som ett test tillfälligt en yttre grov ledning (eller kanske bara trycker ett ledande skiftnyckelskaft) mellan de grova så går strömmen förbi de måhända skadade kontakterna och startmotorn börjar i så fall snurra ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AJS1954 0 Postad 27 Augusti , 2012 Hej igen ! Nu har jag provat att bygla grovanslutningarna på solenoiden men startmotorn går lika trögt Har även mätt alla anslutningar och det är samma spänning på allt jag mäter (12,4 v) utom när jag försöker starta då spänning sjunker till 0 !!! Kan det då vara solenoidens inre kontakter som spökar,kanske man kan borra ur nitarna på undersidan och kolla in där ? Om det är kolen så undrar jag hur man får bort startmotorn ! Jag har försökt ta bort den men misslyckades pga att det inte går att lirka ur den efter att jag lossat på kringliggande saker.Är det så att man måste ta bort svänghjul och insuget eller ska man ta bort underkåpan månne ? Hälsningar Janis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Augusti , 2012 Enklaste sättet att hitta så här små resistanser är att som du mäta spänning då man kör en stor strömstyrka. Multimetrars ohmmätare är opålitliga vad gäller milliohm, och dessutom är resistansen uttryckt i ohm rätt ointressant. Det man vill veta är ju egentligen varför inte fulla spänningen når startmotorns anslutningar, alltså var i kablaget spänningen faller överdrivet mycket. Själv skulle jag nog börjat* en systematisk serie voltmätningar närmast batteriet, obs alltså samtidigt kört startmotorn kortvarigt vid varje mätning. (För utan strömstyrka blir det inget spänningsfall enligt ohms lag U=RxI, som du själv upptäckt.) 1. Mätt direkt på själva batteriets poler, är spänningen låg redan här så måste batteriet kasseras. (D.v.s. dess inre motstånd är för högt, bör nog ej gå under 11,5-12 volt om strömstyrkan är rimlig. Går den ner väsentligt lägre så det bara att kassera.) 2. Är ovanstående värden okej så hade jag sen mätt på batteriets polanslutningar. (Är spänningen låg här så är nån polanslutning oxiderad.) 3. Om ovanstående värden är okej, dvs samma värden som i mätning 1 på några enstaka millivolt när, så hade jag flyttat ena mätproben till före- respektive efter huvudströmbrytaren. (Är spänningen hög före men låg efter så är huvudbrytaren oxiderad.) 4. Och så vidare allt närmare startmotorn tills jag hittat felet eller felen exakt. *) Eller mer troligt börjat vid de mest sannolika felställena, men lika fullt mätt mig systematiskt allt närmare felet/felen. Solenoid, huvudbrytare, batteripolsklämmor etc. Ps. Både solenoid och huvudbrytare kan nog öppnas och kontakterna putsas ifall det skulle vara aktuellt. Särskilt solenoidens kontakter kräver mycket stor ytjämnhet för kontakttrycket är begränsat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AJS1954 0 Postad 16 September , 2012 Nu har jag löst problemet Efter att plockat isär solenoiden som var hel felfri,kopplat på extrabatteri,gjort ren alla anslutningar mm utan resultat ! Så det måste ju vara startmotorn !!! MEN att plocka bort den är ingen barnlek Bort med förgasare,vänster förgasarpinnbult,chokeprylarna och bensinanslutningen ! Sen blev det till att bända och vrida startmotorn,få upp bendixdrevet i maxläge och som sagt BÄNDA för startmotorn är för stor för att bara plocka ur. Nåväl när jag hade den ute och nerplockad så var det enkelt att se var felen var. Den ena kolhållaren var på väg att lossna och kolen kärvade samt att kollektorn var oxiderad pga av dålig kolanslutning. Efter återmontering av hållare,putsning av kol & kollektor så funkar allt som det ska ! Skulle även passa på att byta ut soppaslangen men den är ju påpressad på 1/8 nipplar så där stötte jag på nya problem,nämligen att hitta nya nipplar ! En rak och en 90 gradare. Hittade en i plast på MarinShopen men den såg lite klen ut så.... Hälsningar / Janis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 16 September , 2012 Det vanliga är att man återanvänder dom gamla nipplarna med ny slang och nya pressningar. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 16 September , 2012 Fint att det ordnade sig med startmotorn, det är också en vänlig gest av en trådskapare att berätta hur problemet löstes. Bränsleslangen kan du kanske få hjälp med hos någon som fixar hydraulikslangar, de har oftast allehanda nipplar och presspassningar till de mest konstiga kombinationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser