jonasandre 0 Postad 19 Augusti , 2012 hej jag har en mercruiser 4.3 efi med alpha one drev gen 1 jag har ojämn värme på limporna o knän höger sida håller ca 55-60 grader medan vänster sida håller ca 35-40 grader .jag har bytt termostat -impeller har halvstrypna packningar .jag har relativt nya limpor o knän jag har kollat dom o har fullt flöde igenom dom jag plockade av dom hemma o spolade med vatten slang är det någon fara att köra med limpan som håller 60 grader. jag funderade om man kan sätta dit en full flödes packning på höger sida o se om den kyler bättre hoppas på hjälp från er kunniga mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Augusti , 2012 Vad jag har läst så är det fullt normalt med olika temperatur på limporna/knäna. 60° tycker inte jag känns farligt varmt heller. Man ska kunna lägga handen på utan att få bränskador och det ger inte 60°...det är samma temperatur vi ska ha i kranvattnet. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 19 Augusti , 2012 tack för svaret fred. vad tror du om att sätta dit en helt öppen packning på den varma sidan det borde bli bättre flöde då mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Augusti , 2012 Jag skulle köra vidare som det är eftersom det är helt normala temperaturer. Dessutom, ökar du flödet på ena sidan minskar det ju på andra så då kanske du får för varmt där. Nu vill jag meddela att jag inte på något sätt är expert, bara en glad amatör som läst mer om dessa motorer än jag mekat med dem (ännu så länge, har bara haft båt med inombordare i ett år och knappt kört någonting med den). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 19 Augusti , 2012 ok jag tackar för hjälpen fred om det är någon som har erfarenhet av detta fenomen vore jag tacksam för information .jag är orolig för gummin som sitter mellan knän o bockhornen att dom smälter mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 Augusti , 2012 Jag gissar att du menar avgasslangarna. De klarar långt mycket mer än 60°. När man sätter tempswitchar för att få akustisk varning vid överhettning på slangarna så använder man switchar som slår till vid över 80°-90°. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helikoptern 0 Postad 19 Augusti , 2012 Jag hade liknande problem för 2 år sedan, då bytte jag termostathus inkl den kulventil som fördelar kylningen mellan vänster och höger limpa/knä och problemet försvann. Kan även nämna att när jag kollade klaffarna i bockhornet så hade den ena smält sönder... Är dock osäker på hur stor min skillnad mellan sidorna var! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 20 Augusti , 2012 Ok jag har ett annat termostathus .jag skulle vilja köpa ett beg sånt hus med t rör o kulventilerna som passar till v6 .4.3 l om någon har ett sådant liggande mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasandre 0 Postad 20 Augusti , 2012 det är ett sådand termostat hus jag vill ha tag på begagnat om någon har något liggande mvh jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 21 Augusti , 2012 Ett rätt vanligt problem att man har olika tempraturer på knän, speciellt styrbordsknä brukar bli varmare. Har med flödet i motorn att göra. Och så länge du kan ta på knäet, är det inga problem. Mercruiser har ju det när förbannade kulan i termostathuset som skall dela vattnet lika. Fungerar oftast dåligt efter något år. VP har inte denna kula men lider ändå av samma kylproblem på många motorer. Det man kan göra är att strypa vattenslangen från termostathuset till barbordslimpa så brukar det bli jämnvarmt. Vet de som som bytt till strypta packningar . Men problemet har kvarstått. Kanske om man bara byter packning på den sida som har det kallaste knäet. Men oftast byter man ju på båda sidor och problemt kvarstår. Det enda sättet jag vet att få ordning på detta är att strypa vattenslangen till barbordslimpa. Men det kan ju säkert hjälpa en hel del med ett nytt termostathus. Tills det börjar kärva igen. Nu glömde jag att se vilket temostathus du önskade att köpa? Men Mercruser har två olika typer till din motor, ett äldre och ett med nyare design. Jag skulle föredra den nya typen även om du måste köpa till lite extra saker vill jag minnas? Bättre flöde på den nya modellen. Enligt de som test. Lycka till Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 21 augusti 2012 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser