Dimos 0 Postad 19 Augusti , 2012 Hej Jag har kört min Nimbus 31 med en VP TAMD41B hela sommaren utan problem. Men igår, efter fem minuteras körning i max 8 knop, fick jag en varningssignal och batteriindikatorn lyste. Jag vred nyckel till läge 2 och motorn gick i ca 1-2 minuter till, men sedan stannade den. Jag gjorde ett par försök till utan resultat. Dock efter ca 10-15 minuter kunde jag återstarta motorn och ta mig tillbaka till min brygga. Jag mätte alla batterier (start & förbr) när motorn var igång, och alla laddade med över 14 V. Enligt instr. boken tyder detta på laddningsfel, men utan akustisk signal, vilket jag fick. Har någon något förslag om vad jag behöver göra? Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Augusti , 2012 Drygt 14V är ju helt rätt spänning så larmet gäller nog nåt annat eller var falskt. Motorn ska ju inte sluta gå för ett laddningsfel heller. Den ska för säkerhetens skull inte stanna för såna bagateller. Säga till men tuffa vidare. Motorn ska inte själv avgöra när den ska stanna, det ska skepparn själv avgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dimos 0 Postad 19 Augusti , 2012 Tack för svaret, men jag är orolig att det ska hända igen, kanske på Mysingen i 8-10 m/sek??? Motorn och kaptenen behöver inte alltid vara överens? Jag vill gärna veta om det är något jag kan göra för att åtgärda eller förebygga. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 570 Postad 19 Augusti , 2012 Förstår inte riktigt vad du menar med att du vred nyckeln till läge 2? Sen håller jag med om att en så gammal konstruktion som AD41:an är inte borde stanna för att laddningen upphör. Ett ganska vanligt problem med dem är att de inte går att stänga av med nyckeln utan bara går och går... Så jag tror du har något annat problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dimos 0 Postad 19 Augusti , 2012 Med läge 2 menar jag att jag inte stängde av motorn helt, utan vred nycker ett läge åt vänster, så att varningssignalen upphörde. Även alla instrument slocknade i detta läge. Vet ej om det hade varit bättre att stänga av motorn helt. Min stora fråga är: Vad betyder varningssignal tillsammans med att batteriindikatorn lyser? Vad ska göra om jag råkar ut för samma fel? (utöver att lägga i ankaret förstås!). Tacksam för flera förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 20 Augusti , 2012 Fungerade varvräknaren normalt när du fick larmet? Eller visade den lite längre varv än normalt eller helt i botten? Om generatorremmen är lite för dåligt spänd så får du ingen laddning och larm. Varvräknaren får sin signal från generatorn. Så kolla hur spänd generatorremmen är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dimos 0 Postad 20 Augusti , 2012 Hej och tack för svaret! Jag tänkte inte på varvräknaren i detta läge, så jag vet inte vad den visade. Jag kollade fläktremmen och den var spänd tyckte jag, men kanske ska byta den ändå. TACK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser