grodis65 0 Postad 23 Januari , 2005 hur stor motor lönar det sig fartmässigt att montera på en magnum ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 23 Januari , 2005 Välkommen till klubben Anders. Vad gäller motorstorleken så räcker en 6:a gott till. jag har dock iår köpt en 8:a för att kunna ta högre vågor och motvind bättre. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 23 Januari , 2005 Jag har 6 hkr utombordare på min Magnum. Tror att 4 hkr skulle räcka, behövs inte mycket kraft för att driva båten. Vid stark vind kan det kanske i vissa lägen vara tryggt med lite extra kraft. Då Magnum är en hög båt tar vinden lätt tag i fören vid hamnmanövrer i låg fart. I och för sig är min erfarenhet att det då inte går att hålla emot, man får styra med. Gäller att ha det med i beräkningen innan.....Ovanstående gäller insjösegling, har (tyvärr) aldrig seglat på havet (ännu ;-) ). SvenA :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 23 Januari , 2005 SvenA. du är välkommen till Göteborg vid en av dina affärsresor för att få en dos av havssegling :-) Jag har på min snurra en segelpropeller som är annorlunda utformad jämfört med originalproppen. den är mera symetrisk i sin utformning med Musse Pigglika blad. Får mycket bättre bromsförmåga och backning med denna. Och hamnmanövrer går som en dans. Att jag har köpt en 8:a istället har ingen betydelse för vikten då dessa två snurror är byggda runt samma motorblock. Och fartmässigt så stoppar det vid 6 kn med 6:an 8:an är av förklarliga skäl inte provad ännu. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 23 Januari , 2005 Ja tror du inte det stoppar vid 6kn med 8.an med? Det har väl med båtens längd i vattnet attv göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 24 Januari , 2005 Hej Peter, maxfarten är redan nådd med 6:an men segelproppen gjorde 0.5kn. det gäller att man har exakt rätt dimension på denna för att det ska fungera bra. Min varvar helt normalt men bromskraften är mycket bättre, och i högre sjö så blir det ännu bättre med 8:an. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trissorange 0 Postad 31 Maj , 2005 Jag har en 4hk på min Magnum och jag upplever det som lite klent när vindarna börjar hugga i eller när det är strömt i vissa sund. Skall nog i framtiden uppgrader till minst 7,5 hk. Ett annat problem är ju att propellern går för högt i vattnet så när sjön blir lite för hög så vispar den i luften. Vet inte hur man skulle lösa det utan att flytta ned motorfästet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 31 Maj , 2005 Efter att nu ha mätt upp farten på min båt så loggar den nu 6.5 med den nya motorn. Trissorange- har du kort rigg på din motor? /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trissorange Postad 31 Maj , 2005 Nej jag har en evinrude med lång rigg och det hjälper inte för den vispar som oftast i luften när det blir lite vågor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2005 I motvind behövs effekten. På vår idigare båt Maxi 77 (som visserligen har lite större yta mot vinden än Magnum) var farten nere i knappt styrfart vid c:a 20 m/s motvind trots en 9,9 hk Mariner. Å andra sidan i lätt vind är 4 hk OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2005 I motvind behövs effekten. På vår idigare båt Maxi 77 (som visserligen har lite större yta mot vinden än Magnum) var farten nere i knappt styrfart vid c:a 20 m/s motvind trots en 9,9 hk Mariner. Å andra sidan i lätt vind är 4 hk OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser