Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
grodis65

motorstorlek

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Välkommen till klubben Anders. Vad gäller motorstorleken så räcker en 6:a gott till. jag har dock iår köpt en 8:a för att kunna ta högre vågor och motvind bättre. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 6 hkr utombordare på min Magnum. Tror att 4 hkr skulle räcka, behövs inte mycket kraft för att driva båten. Vid stark vind kan det kanske i vissa lägen vara tryggt med lite extra kraft. Då Magnum är en hög båt tar vinden lätt tag i fören vid hamnmanövrer i låg fart. I och för sig är min erfarenhet att det då inte går att hålla emot, man får styra med. Gäller att ha det med i beräkningen innan.....Ovanstående gäller insjösegling, har (tyvärr) aldrig seglat på havet (ännu ;-) ). SvenA :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

SvenA. du är välkommen till Göteborg vid en av dina affärsresor för att få en dos av havssegling :-) Jag har på min snurra en segelpropeller som är annorlunda utformad jämfört med originalproppen. den är mera symetrisk i sin utformning med Musse Pigglika blad. Får mycket bättre bromsförmåga och backning med denna. Och hamnmanövrer går som en dans. Att jag har köpt en 8:a istället har ingen betydelse för vikten då dessa två snurror är byggda runt samma motorblock. Och fartmässigt så stoppar det vid 6 kn med 6:an 8:an är av förklarliga skäl inte provad ännu. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tror du inte det stoppar vid 6kn med 8.an med? Det har väl med båtens längd i vattnet attv göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hej Peter, maxfarten är redan nådd med 6:an men segelproppen gjorde 0.5kn. det gäller att man har exakt rätt dimension på denna för att det ska fungera bra. Min varvar helt normalt men bromskraften är mycket bättre, och i högre sjö så blir det ännu bättre med 8:an. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4hk på min Magnum och jag upplever det som lite klent när vindarna börjar hugga i eller när det är strömt i vissa sund. Skall nog i framtiden uppgrader till minst 7,5 hk. Ett annat problem är ju att propellern går för högt i vattnet så när sjön blir lite för hög så vispar den i luften. Vet inte hur man skulle lösa det utan att flytta ned motorfästet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Efter att nu ha mätt upp farten på min båt så loggar den nu 6.5 med den nya motorn. Trissorange- har du kort rigg på din motor? /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Trissorange

Nej jag har en evinrude med lång rigg och det hjälper inte för den vispar som oftast i luften när det blir lite vågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I motvind behövs effekten. På vår idigare båt Maxi 77 (som visserligen har lite större yta mot vinden än Magnum) var farten nere i knappt styrfart vid c:a 20 m/s motvind trots en 9,9 hk Mariner. Å andra sidan i lätt vind är 4 hk OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I motvind behövs effekten. På vår idigare båt Maxi 77 (som visserligen har lite större yta mot vinden än Magnum) var farten nere i knappt styrfart vid c:a 20 m/s motvind trots en 9,9 hk Mariner. Å andra sidan i lätt vind är 4 hk OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...