Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
ruonaoja

köpa båt bayliner, regal, fuor wins.

Rekommendera Poster

hej är extremt sugen på att köpa en båt i runt 20 fots storleken med sovplats för ca 2 pers, typ bayliner 1952 typ sen 80-talare tidig 90 talare.

men det värsta med dess båtar är att det sitter oftast OMC motorer i dom, och det tycker man itne om som cheva fanatiker......

jag som aldrig ägt en båt tidigare, utan har hållt mig till bilar och har skruvat med dom undrar om det finns någon som vet eller har bytt sin OMC spis till en cheva spis, vad som behövs nytt osv för att det ska passa o funka, altså är det mycket jobb och blir det för dyrt för att ens tänka på saken,

dock så hittade jag en båt med en Volvo Penta Aq211a, någon som vet något om dessa motorer? tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en kompis som (tidigare) har bytt lite motorer i sina båtar (förvisso Merc till Merc). Det man kan dra slutsats av vad han har gjort är att normalt så lönar det sig inte att hålla på att byta motorer speciellt med tanke på dagens prisläge på båtar. Det brukar dyka upp lite då och då båtar av den typ man gillar med rätt motorpaket. Speciellt drev OMC-Merc känns väl inte helt optimalt att ge sig in på. Det är möjligt att motorerna har likvärdiga motorfästen (Ford/Cheva) och jag har för mig att det finns något konverteringskit för drev/sköld.  Men just kostnaderna och arbetsinsatsen blir svårt att motivera.

Sen har vissa märken i dessa årsgrupper haft ett avtal med OMC, så de flesta är just av det märket. Bayliner och Donzi av de jag kommer på just nu hade en andel OMC (kanske fler från Brunswick).

Så vad jag skulle göra är att bredda sökkriterierna lite (till fler märken i den ålderskategorin) och se ifall man kan hitta några med rätt motorpaket direkt. Exempelvis Sea Ray 220 och Wellcraft 222 med smallblock Merc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara bra, ibland stöter man då på modeller som man inte hade tänkt på tidigare (som kan vara riktigt trevliga).

Exempelvis Sea Ray 220 av den större modellen blev jag mycket imponerad av, speciellt planlösningen, storleken och profilen på båten. Wellcraft 222 var det hur den gick i sjön som jag tyckte var riktigt trevligt. Sen finns det säkert massor av fler alternativ.

Det enda man kan bli helt ställd av är färgkombinationerna på inredningen (framförallt ruffen) i dessa årsmodeller. Håriga heltäckningsmattor i taket och spräckliga pastellfärger på dynorna etc. Man undrar lite vad de tänkte med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha jo visst är det så, men det är ju sådant men får försöka byta ut under vinter halvåret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt tyget i ruffen på mina senaste Sea rays. Gjort det själv men väldigt bra resultat. Det fina är ju att nästan alla dynor har en undersida i plyfa så det är bara sy hörnorna och sedan stifta.
Ta bort teddyn har jag inte gjort i 220an för att det är förvånandvärt rent å snyggt. Men det är inplanerat.

Kom på att priset materialet är runda slängar 4000:- totalt i en båt i nämnda modeller.



Senast ändrad av Pirayan | 18 augusti 2012 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omc dreven blev senare Volvdrev , så något måste dom ha gjort rätt :-) har själv Omc motorer och cobra sx drev och inte stött på problem som inte kan lösas .....Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag med. Ska det vara Bajjor så är det nog 90-tal som gäller, eller riktigt seriöst renoverade 80-talare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...