jonke_66 3 Postad 19 Augusti , 2012 Kustbevakningen har koll! Jag har båten liggande i karlbergskanalen och i denna kanal har vi stora problem med vattenskotrar. Det ligger ett antal kanotuthyrningar i närheten och kanalen är ofta full med kanoter och det är bara en tidsfråga innan en vattenskoter i 40 knop kör över någon, hur som jag var och jobbade en dag på båten och uppmärksammade 4 skotrar som körde fram och tillbaka i kanalen och helt enkelt tröttnade och ringde KBV. Klockan var efter 17 så jag ringde direkt till befälet i mitt distrikt och frågade om dom hade någon båt som låg i närheten av karlbergskanalen. Hans första fråga var hm jaha vart ligger denna? Min spontana kommentar var du driver med mig va? Nej svarar han allvarligt. Jag svarar Karlbergskanalen vid karlbergsslott. KBV: Har du kordinater? Jag: kanalen utgår från stadshuset känner du till stadshuset? KBV ja det gör jag men vi har ingen båt i mälaren för tillfället. Efter detta så tackade jag för mig och insåg att jag aldrig kommer att få hjälp. Vi är många som har ringt i detta ärende men får alltid samma svar... däremot så ligger dom ganska ofta mellan essingeöarna och stoppar båtar för blåskontroller. Jag tror helt enkelt att dom prioriterar just sjöfylla högre än något annat. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 19 Augusti , 2012 Kanske dax att inför alkoholförbud vid foruminlägg. Kul att se hur man behandlar varandra utan mitt deltagande... Idag, ännu en underbar dag till sjöss. Ombordgästerna har underhållits med fika, hopp från salongstak, campari&juice och så denna underbara blåa himmel... Och sol! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 19 Augusti , 2012 Det skulle ju kunna vara så att de letade efter en stulen båt? Men jag vet inte ens om KBV sysslar med sådant? Vet du 2012? Och vid en marina är det knappast speciellt troligt att det ligger stulna båtar antar jag? Senast ändrad av labbibia | 19 augusti 2012 | 19:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 Augusti , 2012 Så du brukar vara berusad när du skriver dina inlägg? Det förklarar en hel del :-) Senast ändrad av Westfjord26 | 19 augusti 2012 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 19 Augusti , 2012 Visst berusar jag mig; på hav, sol och himmel. Sprit behöver jag inte för vare sig lycka eller självkänsla. I denna tråd känner jag dock den unkna stanken av A-lagare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 19 Augusti , 2012 Näsan för nära munnen? ;-) (Du ber verkligen om det) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 19 Augusti , 2012 Jag råkade ut för dom härom året och fick fartböter för att jag översteg 7 knop, vilket var i sin ordning men det var ett rent misstag av mig. Det som störde mig var att jag aldrig före eller efter har sett dom där men det året hade femman TV nån J-A skitserie så en idiot skulle filma alltihop och sända på TV. Allvarligt talat, hur seriöst känns det? Hade gärna kölhalat svinet med tv-kameran i det läget och att KBV bara jobbar när TV filmar känns så jäkla oseriöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 19 Augusti , 2012 Jag vill bara uttrycka min irritation över KBV som ej und ( patruliering ) en Morgon i lindalsundet här på ostkusten i våras när jagsom enda båt blev upphunnen av dom. Jag stod på rufftaket för att klä av storen o lossa beslagsbanden; allt var stilla o lugnt: Va kommer då jo KBV utan att lätta på gasen o utan blåljus co20-30m från mej, snacka om brist på sjömanskap-hänsyn. undrar va dom sogt om någo annan haft detta betende i deras åsyn. Vad jag tänkte o tyckte är ej lämplig för detta forum närjag hämtat mej o städat ruffen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 20 Augusti , 2012 Kanske de börjat jobba som polisen gör? http://bloggar.aftonbladet.se/polisgranskning/2012/04/jagar-pinnar-–-inte-skurkar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 20 Augusti , 2012 Vet inte riktigt vad jag ber om eftersom man knappast kan ha alkoholproblem om man inte dricker sprit. Hur tänkte du? Tänkte du? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 20 Augusti , 2012 Blev bordad av en av deras ribbar för några veckor sedan. Hade självförvållat och mycket klantigt råkat ut för diesel-torsk på Värtan. Jag och två söner 11 och 15 ombord. Vi hade inte drivit många minuter innan de dök upp, fick känslan av att någon sett oss och rapporterat. Det går mycket nyttotrafik kors och tvärs där. Hursomhelst upplevde jag dem som vänligt sinnade och korrekta - Hej, vi kommer från KBV - har du problem? De satte sig in i situationen och vad jag hade för plan på att lösa den, förklarade att de tyvärr inte får hjälpa till och bogsera om det inte i princip är fara för liv, småpratade lite och sa att jag inte skulle tveka att ringa om situationen blev farlig (t.ex. driva ut i leden där Finlandsbåtarna går). Sen for dom vidare. (Det var aldrig tal om att blåsa). Jag såg det hela som väldigt positivt att de dök upp så fort. Tragiskt om min upplevelse tillhör undantagen. Vore kul att få lite svart på vitt om deras patrullering blivit mer offensiv och oprovocerad till följd av nya lagen eller annat. Kollade deras hemsida för att se om de lägger ut någon logg, men där fanns bara axplock med förmodligen väl filtrerade tillslag som knappast kan ifrågasättas. Finns det inte någon medlem som jobbar på KBV som har lust att ventilera eventuella förändrade rutiner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 20 Augusti , 2012 ...och så lämnade de er med ett positivt minne att driva vidare med er soppstorsk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 20 Augusti , 2012 Helt rätt uppfattat 2012. Jag hade ju läget under kontroll (trots allt) och en plan för att lösa situationen, och omständigheterna var vid tillfället sådana (exakt position, vind och vindriktning) att det hade tagit ganska lång tid innan situationen blivit farlig. Tyckte mest det var en trygghet att de dök upp så snabbt och kollade att det hela var just under kontroll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser