Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Idoanimals

Stortriss mk1

Rekommendera Poster

Ja kors i taket, han som förakta seglar folk har skaffat sig en segelbåt!

Dock en ombyggd skändad stortriss där kölen är bortplockad och masten är ersatt med en mindre, mast och jolle segel(hjälpsegel)?

Nåja, jävligt soft och dra nytta av medvinden, även om det går efterblivet sakta så är det skönt o ligga raklång och låta vinden göra sitt utan att sj göra en ansträngning.

Nu till frågan, stortrissen har väl självlänsande skrov (är kass på skrov övh) men min fråga är, om man nu vill göra som jag vill/ska göra, dvs ta upp skiten på land och högtryckstvätta ihop med en häxblanding av kemikalier i båten för att få bort 40år gammal skit.

Har inte krypit runt i båten, så om jag brassar på med högtryckstvätt och allt där till rakt ner i ruffen, måste ja pumpa/ösa ur vattnet sen för hand eller är den också självlänsande som sittbrunnen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dt är bara i sittbrunnen det är självläns.

Om du borrar ett lagom stort hål i botten på lägsta punkten innan du börjar spola med högtrycken så rinner vattnet ut.yes

När du är klar och det torkat upp sätter du dit en nola. wink

post-945-1394237221,8209_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va jobbigt, men skitsamma gjort det förr och fyllt ett skrov helt o sedan öst ur det för hand, för att sedan se att det fanns en länsplugg att skruva ur på baksidan av skråvet !

Använde iofs länspumpen en heldel med, hehe den tog nog en del stryk satte säkert igen sig 200ggr men 150kr biltema det går o leva med, gör ganska mkt o verkligen blåsa ur en båt och i med massa jävla rengöringsmedel.

Sen låta en byggfläkt stå över natten så borde vätan mögel o gammalt skit vara ett minneblott !

OCH en fråga till, då båten inte längre är en renodlad segelbåt och har ett jollesegel, som är vitt eller var vitt, går det o tvätta seglet med kapelltvättmedel ?

Och måla seglet, går det för sig ? Sprejfärg tänker ja då såklart, inte pensel. Vill ha något annat än smegma vit. Sitter sprejfärg kvar måtro ? förväntar mig inte att det ska sitta kvar i 10år men vet inte hur hobbysprejfärg blir när det är sprejat på tyg och blir fuktigt osv.

Senast ändrad av Idoanimals | 18 augusti 2012 | 09:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så fick jag bara va med på en syslöjd lektion så min kunskap om textiler är begränsad, men du som hade det som favoritämne upplyser mig så gärna!

Vill ha svart vitt rött segel, alltså 33.333% av varje färg i nämn ordnning uppifrån och ner, kändes som sprej hade varit enklare och maskera än att doppa varsina ändar o lika baljor med textilfärg ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du fått fler lektioner i syslöjd än jag. Jag är så gammal så att pojkarna fick bara trä och metallslöjd. Av ditt svar misstänker jag att du läst det senaste inlägget i min blogg.

En granne, som har en raggarbil sprajade de vita sätena med en speciell läderfärg De blev oerhört fina. Det kanske finns nån färg som passar att spraya på nylon. Hör efter i en färgaffär.

Det kanske finns nån på MG som sitter inne med sån kunskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Falu rödfärg till seglen. Det är nog det bästa !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördel med båt är att man kan meka som man vill utan att behöva ta hänsyn till besiktning som med bilar t.ex.

Man har sett många underliga skapelser genom åren. Mer udda förr än nu. Överdelen till en folkvagssbuss som hytt och bakdelen till en DKW3=6 som hardtop har jag bl.a sett.

Så trådskaparen meka på bara och ha flytvästen på när du testar går det nog bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handla det ju om att färga seglet efter ett lands flagga, Svart vit röd, som även är mina favoritfärger och ser skitbra ut kombinerat iaf i klädstilen.

Funtat på att sula dit Bismarck som namn också ! skulle säkert reta slag på någon, och det är ju det ja finns för!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går jättebra att tömma båten med en hävertslang om den står på land!
Ta en grov slang. Pula ner hela slangen under vattnet i båten å att den blir helt vattenfylld. Håll för ena änden av slangen och dra den ut ur båten. Håll ändan på slangen under bottennivån på båten innan du öppnar och det kommer att börja rinna. Efter ett tag kommer vattnet att sluta rinna eftersom trycket inte orkar pressa vattnet i bågenöver sittbrunnskanten. Då byter du till en tunnare slang och får ut ytterligare vatten. Visst rinner det långsamt. Men å andra sidan kan du åka hem och sova under tiden. om du vill!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idoanimals skrev: Se och lär ni  övriga :)

... men glöm inte att också ha lite koll på vattnets vikt och kvaliteten på skrov och stöttning. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...