Groenling 3 Postad 17 Augusti , 2012 Hej, jag undrar vilka plotter har ni i prisklassden kring 6 000 SEK och vad är bra/ dåligt? Rekommendationer? jag är sugen på en plotter som skall användas inomskärs i Bohuslans skärgården Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 17 Augusti , 2012 Jag har en Garmin 720 som jag är super nöjd med, hade tidigare en 521S som jag inte alls var nöjd med, så den sålde jag. Det blev att slanta upp lika mycket till som den första kostade men det var det värt. 720 har inbyggd antenn, tydlig bild, pekskärm, bilden är fast och gungar inte vid sjögång och i och med att skärmen är nästan dubbelt så stor behöver man inte zomma in och ut lika mycket. Bilden är även mycket mer detaljrik.(prisvärd ofta på kampanj för 9990:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 20 Augusti , 2012 Hej, är priset inklusive kartan ( alltså är all inklusiv)? Eller måste man köpa nåt till? Hälsningar Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 20 Augusti , 2012 Jag använder en Ipad med Seapilot HD som sjökort, funkar kalas och priset inkl läsplatta och Seapilot låg på ca 5900:- (jag har en Ipad 3 med 3G). Tillkommer gör dock ett fäste för plattan, det kostar ca 500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 20 Augusti , 2012 Jag har en Lowrence Elite 5. Den är superseg när man panorerar eller zoomar men funkar i övrigt bra. Hade jag köpt nu hade jag lagt några tusenlappar till och köpt något bättre, typ en HDS-5. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 20 Augusti , 2012 Garmin 525. Funkar bra tlil vad jag har den till. Snabb zoom med tydlig och lagom stor skärm. Bra pris också... Dock suger Garmins canet-system hästballe så köp nytt så du får NMEA-systemet istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 20 Augusti , 2012 Finns Garmin 525 kvar? Jag läste något om 526? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenoe 4 Postad 20 Augusti , 2012 Garmin 421s. Liten skärm utan touch men fungerar i övrigt bra. Har inombordsekolod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 20 Augusti , 2012 En fördel med Lowrance apparater är att deras Navionickort påminner mycket om ett papperskort, så det är lätt att se och känna igen sig. Det är bra i en situation när det blir lite bråttom och man kollar i båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 20 Augusti , 2012 Nix. Den har ett par år på nacken och har ersatts av just 526, tror jag. Den finns ju dock begagnad på blocket då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 Augusti , 2012 9990 för en Garmin 720 är pris utan karta. Finns 2 typer av kort till Garmin, en med auto-guidiens och en typ utan, där skiljer priset ca 50 %. Jag skulle välja den billigare typens kort och hellre lägga pengarna på en bra/större plotter som tex 720 är. Angående att navigera med e-phone eller e-pad så ser jag det som ett reservalternativ och som ett kul planeringsinstrument vid köksbordet etc, Kan då rekommendera tex Navionics-appen för 197 kr riktigt bra kartor som kan laddas ner även för platser i Europa där jag varit på solsemester mm. Men som navigeringsvektyg på sjön, icke! De tål ej att översköljas av sjö, syns dåligt i solsken och går inte att spänna fast på et bra sätt, i alla fall inte i en segelbåt. De verkar inte heller ha lika bra navigeringsprestanda som en riktig Marin-GPS har. Köp en riktig Marin GPS och ha även riktiga sjökort ,logg och kompass i båten, det finns gånger då vädret är riktigt dåligt eller då grejer pajar...och då måste navigeringen fungera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 21 Augusti , 2012 Fast det finns sätt att göra sin Ipad lika sköljtät som en vanlig båt-GPS och det finns även fullgoda monteringsanordningar som med lätthet klarar vad din båt gör innan den är på botten, men skall du ha dom lösningarna så kostar det ju ytterligare någon tusing. Är dock fortfarande billigare än en reguljär GPS. Sen så har du en poäng i att det kan vara svårare att se skärmen i direkt soljus utan skärmskydd, men man kan köpa dess också Sen att man har en väldigt stor skärm på Ipad som är ljusår före dom maritima GPS:erna i upplösning får man se som en bonus. Fast om man är beroende att konstant kika på skärmen så kan ju den något sämre solljuskänsligheten på Ipad vara skillnad mellan liv och död kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 22 Augusti , 2012 Lowrance LMS-522c. Fungerar ypperligt under gång och zoomar snabbt in och ut. Väldigt ljus och skarp bild, inbyggd antenn. Men panorering är en katastrof, vilket verkar vara ett vanligt fenomen på plottrar. Min totalt ovetenskapliga teori är att vektorgrafik inte kan lägga till pixlar i ena änden och dra ifrån i den andra, som en bitmap/jpg möjliggör. Utan alla vektor-streck måste målas om från scratch i det nya området. Vilket verkar ta kraft av någon anledning. Sen kan dataöverföringen från kortet spöka också. Men det är ändå märkligt att 2012 behöva sitta och vänta på rendering på en elektronisk device. Senast ändrad av Soumi_batti | 22 augusti 2012 | 06:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maxi202 0 Postad 22 Augusti , 2012 Har en Garmin 526 (finns en 526S också med lite mer finneser), betalde strax under 4000:- för 2 år sedan, sen tillkommer korten och det är kju bara frågan om hur mycket du vill ha i kortväg.Kompletterade med en ny VHF där man kan koppla ihop de bägge för autmatisk position vid ett mayday. Övrigt är det väl efter tycke och smak om man vill ha en stor skärm, pekskärm. Tycker nog att den har det man vill i funktioner och lite till, går ju att koppla upp en hel massa instrument till 526:an. Kanske man skall ha en lite snabbare om man har en motorbåt och kör mycket inomskärs men i en segelbåt med begränsade utrymme tycker jag att den är kalasbra. Seglade i dimma, sikt 100 mete och den missade inget, vi kom fram utan missöde och det var i Blekinge skärgård. Lycka till' Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 22 Augusti , 2012 Att använda ipads och iphones till sjönavigering är väl lite som att använda superkameran i de samma till att fota proffsmodeller i bikini på en strand i Australien....ja det funkar och du ser ju vad som är på bilden men du når långt ifrån ända fram, som du gör med systemkameran. Dessutom är risken för att en ipad hänger sig jädrans mycket större än att ett plotter som är tillverkat för uppgiften gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2012 Fast det spelar ju ingen roll vilken typ av kamera som används om bilden blir bra? Bildens kvaliteter brukar mer hänga på fotografens skicklighet. Jag tror att alla som använt både iPad och plotter kan hålla med om att sannolikheten att iPaden hänger sig oftare är ganska liten. Däremot klarar plottern tuffare tag. Detta är viktigt för vissa men inte för alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tibrolito 0 Postad 22 Augusti , 2012 Jag brukar ha iPaden med, som komplement till (den riktiga) plottern. Mycket ljussvag och känslig jämfört med en modern riktig plotter. Det största problemet är dock att den brukar stänga ner sig av överhettning om den ligger i solen en stund med plotter-app igång - iSailor och iNavX verkar i alla fall göra iPaden riktigt varm - SeaPilot har jag bara testat hemma i soffan. Som riktig plotter har jag en Garmin 720 som jag är nöjd med. Det enda problemet kan vara att vid gång i hög fart i grov sjö kan det vara knepigt med pekskärm, men det kan det säkert vara med knappar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 22 Augusti , 2012 Har en Lowrance HDS-5 med ekolod (finns en HDS-5m utan ekolod som e billigare) och är helnöjd. Kör Navionics sjökort med den och när jag köpte den valde jag mellan den och Garmin 525 men Lowrancen är 3 ggr snabbare i panorering osv. Känns som att man betalar mycket för namnet när man köper Garmin?!? /Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 22 Augusti , 2012 här är det garmin 178c ,,gammal som satan ,men funkar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 Augusti , 2012 Garmin 620 i den ena båten och en äldre 276 i den andra. 620 är efterföljaren som är en crossover som kan laddas med vägkartor och fritidskartan, bägge har inbyggt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_s 0 Postad 23 Augusti , 2012 Jag kör en Lowrance Elite 4M i en styrpulpet och jag tycker Lowrance fungerar riktigt bra. Skarp och tydlig skärm trots det lilla formatet, tillräckligt snabb, vattentålig (kan jag intyga) och tillförlitlig Navionics karta till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser