Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Groenling

Hur förtöjar man en eka med hjälp av en boj?

Rekommendera Poster

Hej, jg skall lägga in en liten plasteka i var insjö. Det finns ingen brygga eller liknande. Hur förtöjar man båten ( som är bara en liten 4 m plasteka) på bästa sättet? Man behöver något att lägga i botten av sjön och sedan en böj eller hur? Hur skall repen gå? Från båten till bojen till landet och ytterligare ett rep från fören till landet??

 

Undrar Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En boj som sitter med en bojlina vid en lämpligt stor bojtyngd. Sen fästs båten i bojen med fören och en lina dras in till land från aktern. Bojförtöjningen kan göras så att båten nätt och jämt går att dra in till stranden. Då riskerar man inte att båten slår mot land om vinden ligger på åt det hållet.

Detta funkar bäst om det är jämnt vattenstånd i sjön dock.

Edit:

Man kan också lägga en lina som går från fören och genom bojöglan in till land. Då kan man dra ut båten med den och därmed få båten tillräckligt långt från land. Man får dock passa sig för slitaget genom bojöglan.



Senast ändrad av ChristerN | 17 augusti 2012 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer, tack för svaret. Förstår jag rätt?

 

( bojen är redan fixat med tyngd och bojlina/ kätting):

Jag fästar båten med en lina mellan fören och bojen och ytterligar een lina fån båtens aktern till landet???

Hur kommer jag i land då?

Jag tänkte så: Fästa linan i båten aktern, sedan genom bojans ögla , sedan till landet. dessutom en lina direkt från båtens fören till landet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer iland eftersom bojen med dess kätting/lina inte är stum utan fjädrar så du kan dra in båten tillräckligt för att gå iland.

Båda sätt som du beskriver fungerar.



Senast ändrad av tompelompe | 18 augusti 2012 | 04:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sätt du tänkt dig fungerar. Man ska ju förtöja för storm då det faktiskt stormar ibland. Linorna ska skyddas mot nötning och där ligger nog problematiken med långa linor. En wire splitsad i änden som kan glida in i bojöglan eller liknande. Linorna ska fungera som en flaggstångs lina. Risken är att linor till land trasslar in sig så dessa ska helst ligga högt så båten kan svaja fritt under. Eller sjunklina om det är en sjö. I havet blir den tjock av musslorna och ohanterlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bojstenen och bojen ligger tillräckligt långt ut kan du ju fästa ett block i bojtenen, och ha en lina som som är så lång att den räcker från land, ut till bojen och in till land. En lina av god kvallite.

När du kommer i land och skall förtöja fäster du den ena tampen på linan i fören och dra ut båten mot bojen och lägger fast den andra ändan av linan på lämpligt ställe, så att den inte skaver mot båten. 

En lina i aktern (eller två) fäster du i land.

Fast är det en sån liten båt är kanse alternativet att dra upp den på land.



Senast ändrad av toaen | 18 augusti 2012 | 07:54

post-945-1394237221,6709_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är så det ska göras. Blocket förhindrar nötning vid bojtenen. Vinkel till stranden likaså. Poäng till Tommy!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4m plasteka ... inget att lägga vid en boj imo :-)

Skruva ihop en portabel liten slipers med några kölrullar från Biltema på, så slipper du alla bekymmer som följer med att ha en båt liggande vid boj. Båten ligger då på land och kan aldrig sjunka vid monsunregn, blir inte skitig i botten, kan inte slita sig, går att låsa på ett betydligt säkrare sätt och betydligt enklare och snabbare att komma ut på sjön/angöra land.

... så varför boj?

Läser man alla komplicerade förslag här blir man ju mörkrädd ... vi pratar ju om en liten plasteka på 4 meter :-)



Senast ändrad av Seafl0wer | 18 augusti 2012 | 17:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förlorat två båtar som var förtöjda på det viset. Min scoutkårs gaffelriggade bohusjulle Dis

post-945-1394237222,2235_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen PoP16 som jag byggt året innan 

post-945-1394237222,2759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tredje. Scoutkårens J10 lyckades vi bärga och förtöja utan på Dis som i stort sett var skrot.

Fast väderförhållandena var extrema med orkanvindar. Händelsen benämns även som Höststormen 1969

Förtöjningsmetoden hade fungerat utmärkt i många år innan dess.

Fast som sagt. Om det går kan det ju va lika lätt att dra upp en sån liten båt på stranden.

Bifogad bild; Scoutkårens J10 under reparation - ett nytt roder.

post-945-1394237222,3634_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vojne, vojne.

Stormen tar sin tribut i alla lägen. Inte ens en uppdragen båt klarar sig. Såg de uppställda i Björlanda Kile som råkat ut för tornadon. De hade hasat på asfalten och fått skroven repade och sönderslagna. Vägde ändå kring två ton. En eka skulle vara glad om den fick så små skador om man ens hittar igen den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara värt att fundera på två andra risker än storm:

Regn -- har vi haft mycket i sommar och om relingen är låg bak så kan det väl räcka med ungefär 100 mm regn för att sänka en eka (som är betydligt bredare upptill än i botten). En modern plasteka är kanske osänkbar, men kanske värt att testa på grunt vatten. En 4 meters eka har väl en regnfångade area på ungefär 4 m2, så 100 mm regn motsvarar 40 hinkar med 10 liter vatten i varje.

Stöld -- ofta brukar man låsa fast små båtar för att hindra ligister och tjuvar. Kanske för att det är krav från försäkringsbolag. Om man drar ut ekan med block i bojen och förtöjer med en annan lina in till land, då verkar det svårt att låsa fast den?

Jag tycker förslaget att dra upp båten på rullar verkar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...