Jes_ 0 Postad 17 Augusti , 2012 Någon gång ska man tydligen köra på grund .. Nu är det gjort. Körde propellern rejält i det massiva svenska urberget ... eller vad det var som inte borde vara där. Hur som helt bankade det till så det kändes väldigt otrevligt. Körde sedan hemåt. Båten gick i stort sett lika bra som innan, dock med påtagliga vibrationer. Ett par dagar senare kör jag båten till slipen för att ta upp den ... vill inspektera skadorna och byta propellern, för jag hade redan konstaterat att den var ordentligt skadat. Konstaterade nu att den drev dåligt ... testade och kunde inte få grepp hur jag än gjorde. Båten gjorde max 5 knop mot normala 35. Jag misstänkte den trasiga propellern så jag var inte speciellt brydd just då. Nu har jag bytt popeller och till min fasa och stora besvikelse gör båten fortfarande, max 5 knop. Vad kan ha hänt? Jag är helt novis på vad som finns mellan motor och propeller ... Tycker mej se mera oljefilm på vattnet än vanligt, ser ju ibland så'nt. Det är en tvåtaktare . Alltså min fråga är; Vad kan ta skada av en propeller i obalans. Vilka pengar talar vi om? Göra själv eller lämna till Marinan? Min motor är en Mercury V6 135hk 2-takt ca 1993 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzy96 0 Postad 17 Augusti , 2012 Hej! jag råkade ut för samma sak, fast för min del så var det bara brytstiftet innanför propellern som gått av och propellern hade fått sig en smäll. har du satt i ett nytt sådant? eller höll de gamla? det jag tror med min klena erfarenhet kan ha hänt är att lagret i växelhuset gett upp, på grund av vibrationerna från propellern. Kostnad, hmm skulle tro minst 1000 kr men det kan bli mer än så. Om du skall serva på verkstad eller hemma beror på hur händig du är, så är det med allt;) En vanlig person skulle nog inte klara av att fixa ett sådant fel. att båten går sakta vet jag tyvärr inte varför. Lycka till med motorn! //Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 18 Augusti , 2012 Som sagt är jag inte hemmatam på utombordare och vad som finns mellan motor och propp. Hade det varit bil, mc eller moped hade jag varit i min egen bakgård så att säja. Det känns som det slirar, typ olja på lameller, eller total kaviation. Det besynnerliga tycker jag är att, den gick bra omedelbart efter skadan för att inte fungera några dagar senare. Jag har bytt propeller med ny mutter och en bricka bakom. Hur kan jag kolla brytstift, jag vet nämligen inte vad det är. Sprängskiss och rephandbok skulle vara guld värd. Någon som vet var man hittar så'nt? Båten är försäkrad och en sjöskada är väl en sjöskada men jag är osäker på om felet har med skadan att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 18 Augusti , 2012 Är tveksam till att så stora motorer har brytpinne. Alternativet är att det sitter en gummipackning på insidan av propellern som ska slira när man går på. En brytpinne sitter igenom propelleraxeln precis innnanför propellern och propellern har en urfasning på varje sida centrum där brytpinnen ska passa. Om du har bytt propp och inte sett detta tro jag inte du har brytpinne på din. En fråga som är naturlig: Vad varvar motorn? Varvar den som innan du gick på eller varvar den bara som motsvarar 5 knop? Via svaret kan då konstatera om det är drivningen (propeller/axel) som är problemet eller om det är motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 18 Augusti , 2012 Motorn varvar fullt ... Nu utan motstånd över 6000rpm. Aha, det finns altså en form av sliranordning .. som du skriver kanske en gummiring. Jag ser ju oljefilm på vattenytan. Kan det vara så att vibrationerna har förstört någon packbox eller dylikt så växellådsoljan når denna gummiring? Detta bör sitta i växelhuset .. Hmm, hur demonterar man ett sådant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 18 Augusti , 2012 OK, då har du problem med drivlinan. Om det är så att du ser mer oljefilm på vattenytan kan det tyda på att packboxen fått sig en smäll och att det läcker växelhusolja. Det förklarar dock inte att motorn inte driver. Misstänker att någon drivaxel gått åt pipan. I så fall är det ett lite större jobb som jag föreslår att en verkstad tittar på. Det kan vara så att en drivaxel gått av men lyckas via friktionen mellan brottytorna generera lite driv. Ovanstående är dock bara hypoteser men förslaget om att låta en verkstad titta på snurran står kvar. Gummipackningen sitter vanligtvis på propellern så om du bytt till en ny (och inte en gammal där gummit kan ha torkat) är det tyvärr inte proppen som är ditt problem. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 18 Augusti , 2012 Tilta upp motorn och lägg i fram eller back och prova att vrida på propellern! Det skall inte gå utan den skall distinkt glappa någon mm lite fram och tillbaka mellan ändlägena mot kuggdreven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 18 Augusti , 2012 Har nu plockat ner växelhuset. Det finns ingen möjlighet för propellern att slira. Den sitter via adapter på axelns splines .... således måste, om det finns en sliranordning, den finnas någon annanstans. Uppenbarligen har jag ett oljeläckage .. syns ju på vattenytan .. och eftersom det är en tvåtaktare bör det vara från växelhuset så oavsett vad har jag nog något problem med det. Det är tusan också ... Det var dåligt med båtväder det mesta av sommaren .. och så nu detta förargliga problem när havet bara ligger där . Måste nog prata med Marinan på måndag ... Kan ju vara att de kan lösa problemet snabbt. Kan säja att Marinan här har, vid mitt första och enda besök imponerat. Behövde ju en ny propp som inte fanns på lager just ... men det fanns på utställningsmaskinerna .. De demonterade en sådan åt mej. Den är ju lika ny som en ny vill jag mena .. Bra service! . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 18 Augusti , 2012 Jag kan inte med handkraft få propellern att slira sdk780 .. men det är ju nog lite skillnad när 135hk försöker skicka 1000 kg iväg genom vattnet . Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad som finns mellan motor och propp. Finns det frikoppling med lameller likt bilar och motorcyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 18 Augusti , 2012 Nej det finns inga lameller eller liknande. Det enda som kan slira är gummibussningen i propellern. Det sitter en axel med splines direkt på vevaxeln, en vinkelväxel nere i växelhuset och på den sitter propelleraxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vanercruiser 1 Postad 18 Augusti , 2012 Är det en helt ny propeller du monterat? Gör ett märke på muttern som sitter på propelleraxeln och ett annat på propellern och se om dess inbördes förhållande ändras efter körning. Senast ändrad av Vanercruiser | 18 augusti 2012 | 20:17 Senast ändrad av Vanercruiser | 18 augusti 2012 | 20:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 19 Augusti , 2012 Mistänker att växelhuset läcker olja som skickas in i propellern .. Likväl lite konstigt för det lär väl skickas en stor mängd vatten också. Ser inga skador på skrovet men fenan under propellern fick ett hack ... båten gick dock bra från skadeplatsen och till hamn .. (10 minuter ungefär), det var någon dag senare jag noterade att jag inte får driv ... och oljefilm på vattenytan. Nya propellern är ny, alltså fabriksny. Har gjort en skadeanmälan till försäkringsbolaget ... vet inte om den omfattar den här typen av dumheter men redan propellern kostar ju som självrisken, 2000kr. Finns renoverade växelhus på blocket för 7500 och det är ju frestande att bara slå till ... men lite frustrerande eftersom jag inte helt vet vad felet är. Måste nog ta ett snack med Marinan på måndag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Augusti , 2012 Har du en vettig båtförsäkring typ den hos svenska sjö så täcker den sådana dummheter inkl kostnad för propp och växelhus så be marinan ta upp båten och undersöka felet. Har egen erfarenhet men då var det mercruser drev o propp syntes inget på utsidan av drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 19 Augusti , 2012 Mistänker att växelhuset läcker olja som skickas in i propellern .. Likväl lite konstigt för det lär väl skickas en stor mängd vatten också. Växelhuset ska vara tätt och ska inte skicka något överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 23 Augusti , 2012 Oljefilmen beror nog på trasigt lock till oljebehållaren på motorn .. har ju tiltat den några gånger och har olja lite överallt. Har lämnat båten till båtvarv .. Jag blir ju inte klok på det. Nu återstår om jag får reda på vad det är som händer ... eller rättare, inte händer. Återstår också att delge mina erfarenheter av den lokala marinan ... så här långt kan jag ge 10 av 10 poäng till kundbemötande. Lite tråkigt är det allt .. Det har varit en dålig båtsommar och förra veckan var en av de bästa för lite bus och sjöskvalp ... Nu är man helt i händerna på försäkringsbolag och båtmekaniker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 19 Oktober , 2012 Ett par - tre veckor får du nog räkna med, sas det på Skåne Marin (Ängelholm), iofs tar jobbet nog bara några timmar men vi har en man sjuk just nu .. Det har nu gått 2 månader drygt .. och jag får nästan samma svar varje gång jag frågar .. Oftast att dröjsmålet beror på sjukdom eller ishockeyskada och för nästan 2 veckor sedan att reservdelarna inte kommit, vilka skulle komma nästa dag . Är detta normalt? Borde jag begära ut min båt och försöka hitta en annan marina? Känns ju lite som min möjligthet att prova så de gjort ett bra jobb försvinner alltmer .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 Oktober , 2012 Jag kan tänka mig att just i dessa veckor när de är många är båtar som ska tas upp och vinterkonserveras så har nog marinorna mycket att göra. Men att de ännu inte gjort något med motorn om den varit inne i totalt 2 månadertycker jag är extremt dåligt. Hade man accepterat att ha sin bil på verkstad den tiden? Nej. En erfaren mekaniker borde ganska snabbt kunna se vad som är sönder i växelhuset genom att demontera det och därefter samprata med dig om en lösning. Jag hade godtagit max 2 veckor för felsökning. Mycket snack och lite verkstad håller jag mig borta ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Oktober , 2012 Hade på min lilla 8hk utombordare problem med att propellern verkade slira. Motorn varvade men båten gick sakta som om den gick på minsta gas. detta blev sämre och sämre, dvs den gick nästan på full gas när jag började ana nåt fel och småningom gick det bara på låg gas. Tog väl några resor innan den slitit ned sig och då kunde man lätt känna med att vrida proppen med handen. MG berättade den gången att propellern har gummidämpning som ska slira vid påkörning. Den ger ibland upp även utan grundstötning och då blir det ny propeller. Sitter en vulkning inne i propellern mellan splinsen och propellern. Det knepiga i ditt läge är att problemet kvarstår trots propellerbyte. Man skulle kunna tro att slirningen sker inne i motorn men det har jag aldrig hört talas om. Jag skulle vrida på proppen fäst i en bräda el. liknande och se om den slirar. Går båten bara 5 knop låter det som ganska dåligt grepp i slirkopplingen. Är den nya propellern inte ny? Otur att ha fått en likadan? Sånt händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser