Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst Micke

Råd vid start av utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Micke

Hejsan. Har en Mercury 65hk från mitten / slutet av 70 talet. Vad ska jag tänka på när jag vill provstarta den?, den har stått stilla i nästan 10år. Hur många % oljeblandning ska en sådan ha? rekomenderas det att köra med en tank lite fetare blandning som första tank efter dessa år utan bruk? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade det varit min motor skulle jag inte ha startat den alls!! Under så pass lång tid istilje har det hunnit hända mycket med mootorn som att t.ex. viktiga packningar kan ha torkat ut. Risken att du skadar motorn så mycket att den för alltid blir obrukbar är mycket stor om du startar den! Eller för att tala klarspråk: Risken är otroligt överhängande och tom trolig! Mitt råd är att först lämna in motorn till båtmotorversktaden och låta dem se över den och åtgärda det som behövs. Låt dem först göra en bedömning om det är lönt och be om kostnadsförslag innan de åtgärdar något. När packningar väl är bytta och eventuellt andra åtgärder är gjorda, så ska du alltid se till att motorn får får i alla fall 2 % oljeblandning. Mer om detta kan verkstaden berätta om, för dels kan dem båtmotorer, och dels får de en helt annan insyn i motorns skick mm när de fysiskt kan se motorns delar. Lycka till och ha inte för bråttom så att du beöver köpa dig en helt ny motor för den sakens skull! Reparation kan vara dyrt, men oftast betydligt billigare än att köpa nytt. Har du tur kommer du undan med att enbart behöva byta packningar. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte vara några problem alls. Tips är att byta till nya stift för de brukar bli dåliga när de inte används, sedan är det bara att starta den som vanligt. 2% olja lär räcka fint. Testa att starta den först, skulle det sedan vara några problem, lämna in den. Det är ju en gammal motor, så varför lägga dyra verkstadspengar på den om den nu ändå skulle visa sig fungera. (det är inte några packningar som har blivit dåliga med åren, möjligen har något gummimembran torkat, men då startar den ändå inte)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag skulle byta impeller och det finns även risk att förgasarna är i dåligt skick så de skulle jag låta se över också. Ev kan gummimembran i bränslepumpen vara dåligt skick också. Nya tändstift lär väl inte skada heller. Ny olja i växelhuset och ny packning på oljeavtappningspluggen behöver du också. Ang oljeinblandningen i bensinen: jag utgår från att den inte har automatisk inblandning av olja från behållare under kåpan och att du blandar direkt i tanken. Blandningsförhållandet skall då vara 50:1 (50 delar bensin till 1 del olja el med andra ord 2 %). Tips: det finns biologiskt nedbrytbar 2-takts marinolja om du vill ha det t ex: Aspen Outbordolja Cargo Poly-Twin Castrol Biolube 100 Mobil 1 Outboard OKQ8 Outboard Bio, Marin Bio Quaker State Synquest Outboard& Snowmobile Shell Nautilus Biodegradable Outboard Oil TC W3 Statoil Aqua Way Bio Texaco Motex Bio Outboard Valvoline Syn Power Outboard 2T Går ju även att köra på Akrylatbensin, men det skulle jag nog inte göra på en såpass gammal motor för då kan du ev få lite läckage från packningar och slangar som inte sväller och tätar lika bra som när de kommer i kontakt med vanlig bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle ta konserveringsolja på sprejburk och sprejat in olja i cylindrarna och in i förgasaren(arna), och dra runt motorn utan tändstift. Bytt olja i växelhuset. Gör rent bensinfiltren, som jag tror sitter på förgasaren(arna). Starta sedan som vanligt med ren bensin och 2% olja märkt TCW-3, lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Tack för alla Era svar. Ska ta vara på dem när jag svänger ner till båsten nästa gång. En annan fråga: hur mycket bensin bör en sådan motor ovan förbruka om den går som den ska. Den sitter på en Finnspeed 435, litet vartvidunder :) Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att erikeriksson´s förslag verkar bra, när du sen vet om motorn går som den skall eller inte så tar du ställning till vad som skall göras, inpeller skall du ju i alla avseenden byta innan det är dax att annvända motorn på riktigt, packningar tar inte stryk, möjligen att något membran har torkat, men det är heller inte troligt när den ju har gått på oljeblandat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anders

Dunka i lite mer olja 4% första tanken 20l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 18hk Evinrude 63 som stått i typ 10 år. Inga problem att starta den igen ... men vi missade att rengöra tanken :mad: ... så det blev lite eftermeckande efter ett tag :-D Mitt råd blir alltså .... gissa vad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på Roddarn i det här fallet. Är man okunnig om en båtmotor. Men har man inte gjort grundläggande kontroller innan förstås. Typ kompprov. Gnista. Kolla att det är rätt stift. Proppens skick. Om det är jusst annars. Och motorn var nästan gratis. Kan man ju provstarta. Om allt annat står rätt till. Annars kan det gå åt helvete. Mercury är en av dom mest svårmeckade motorer på marknaden. Det är inte många som vill ta i dom. Fast dom är mysiga när dom är i bra och vårdat skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag anser att det är först o främst att se till att det finns fräch oljeblandad bensin,försök att starta,om det inte vill sig låt den vara ett par timmar,,försök igen,,börja inte skruva för mycket på torra förgasare,,nålar luftskruvar o sånt torkar fast,när du fått liv i den ,,byt impeller o olja i växelhuset,sen är det bara o åk,,,vill den inte ,se till att göra rent förgasarna,,blöta,,kolla naturligtvis med nya stift,att bra gnista finns,,,inga konstigheter,, Hoogan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor poäng till skotten,,,men Mercury,,????nåja de som går,går ju bra,,,(nejdå bara lite personliga saker)det är bra motorer,, ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har renoverat ett antal veteranutombordare och har alltid kollat så att dom startar inann jag börjar plocka isär dom för lack mm. Det enda jag gjort är att kolla så att impellern är hel, olja iväxelhuset och nya stift. Vet inte riktigt vad som skulle kunna gå sönder om någon packning var trasig, som någon skrev. Blanda inte i mer olja än vad som behövs, den ryker bara mer och går sämre. Startade min Johnson från 1938 innan renovering i sommras utan problem och den var veteran när din var ny ;-) Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Tycker du borde byta avgaslimporna, på båda sidorna!!! Kolla trycket i pumpen samtidigt, byt den me om den inte pumpar. Tycker även det e bra att byta stödlagret för bakre axeln också (OBS kolla att vänstra lymfdrenage e bytt!!! om inte, byt omg) Starta upp jäveln å kör iväg senn :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DX-modulatorn,,samt bakaxelutkastaren,,ska man inte glömma,,även vinkeldefragmenteraren kan behöva sprit, :-D :-D :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall akta sig att det inte finns gammalt sot på kolven och toppen som kan lossna och skada kolvarna. Jag har själv råkat ut för det med en Mercury 40 som stått några år. Resultatet blev intryckt nedre kant på kolven och brustna kolvringar. Detta bara genom att dra i startsnöret. :cry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...