wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Hej! Motorn är en Mariner, 40 HK, utombordare ca 1999. Jag får ett varningsljud så fort jag vrider om nyckeln till första läget (utan att starta). Ljudet är konstant och blir högre när man kör båten. Vad kan det bero på och hur ska man åtgärda det? Oljan är påfylld och batteriet är nyladdat. Vad kan jag pröva härnäst? Tacksam för hjälp. /Tove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jes_ 0 Postad 17 Augusti , 2012 Kan inte ge mer än tips. Jag förutsätter att det är en tvåtaktatare. Du har troligen två oljebehållare, en någonstans som du ofta fyller på, vidare kan du ha en på själva motorn. Den på motorn är den som har nivåvakt. Se till att den är välfylld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 2-taktare, 40 HK. Jo, tidigare gånger då ljudet kommit har oljenivån varit låg (där man fyller på, upptill på motorn) men nu är den vällfylld. Kan det vara något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Augusti , 2012 På min Mariner -92 betyder konstant ljudsignal= överhettning men varnar den även vid kall motor? Prova koppla ur tempgivaren och se om det slutar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Den varnar innan motorn startar, jag behöver bara vrida nyckeln ett snäpp så börjar pipet. Tempgivaren, ehh. Hur ser den ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Augusti , 2012 Mer info om motorn? 2 eller 4 takt har du serienummer på den? Skiljer ju säkert en del jämfört med min kan jag tänka. Men som sagt skriv gärna mer om motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Jag har inte detaljerna i huvudet och sitter på jobbet. Men den ser ut som den här bilden jag fann på Internet. Det är en tvåtaktare som verkar vara från andra halvan av 90-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Kanske ligger det något i att överhettningssensoren är trasig. Någon nämnde att ett kostant ljud tyder på överhettning av motorn, men hur kan den vara överhettad då jag inte ens startat den? Jag hittade nedanstående på en Mariner-sida: Suspect the engine overheating sensor is faulty if the engine is not overheating, but the overheating warning is operating continuously. Disconnect the sensor and turn the key switch On. If the warning continues to operate, replace the ICM. Turn the key switch on. If the engine overheat warning does not activate when you turn the key switch to the On position, replace the sensor as well. /Tove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Frågan är om jag ska koppla ur tempgivaren - men hur gör man det? Kopplar man ur något där man fyller på olja eller är det något som ska kopplas bort vid tändningen? /Tove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Augusti , 2012 Mm precis som jag skrev, prova koppla ur givaren och kolla om felet är kvar, på min sitter den på toppen,strax över första stiftet. Givaren är i mässing (iaf min) med en kabel ansluten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Tack för tipsen Chrille! Jag ska ta några kort på motorn så kanske någon kan peka ut tempgivaren. Hälsningar, Tove (Typiskt att det händer nu när det äntligen blev bra väder...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 17 Augusti , 2012 Hittade en som verkade ha ungefär samma problem och kopplade ur overheat alarm för gott. I’ve decided to remove the sensor completely and not replace it. According to Neil, this sensor is the low-oil-alarm sensor only, and doesn’t have anything to do with the high-temp sensor. Since I mix my own fuel/oil, it is no longer needed. Additionally, removing it won’t disable the overheat alarm since the high-temp sensor is a separate component altogether. http://forums.iboats.com/showthread.php?t=305667 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 17 Augusti , 2012 Ja han har kopplat bort oljenivågivaren, d är en annan sak, han blandar istället oljan direkt i bensinen istället för den separata oljesmörjningen. Kolla serienumret på motorn sen kan du själv gå in på : mercruiserparts.com där finns det sprängskisser till din motor. Då ser du var din givare sitter, ursäkta att jag inte kan länka sidan, skriver från telefonen ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 Augusti , 2012 Har du två lock på oljetanken? En för att fylla på olja och en som leder till en flottör och ur de hålet går kablage vidare till motorblock och kontaktdon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 18 Augusti , 2012 Serienummer på motorn 0G070103. Jag försöker hitta tempgivaren. Länk till sprängskiss: http://www.mercruiserparts.com/selectModels3.asp?type_id=MAR Senast ändrad av wezze | 18 augusti 2012 | 11:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 18 Augusti , 2012 Klicka sedan på denna: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 18 Augusti , 2012 http://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=808744 94&ivar=IMAGES/MERMAR/808744.94/1314.png&inbr=494&bnbr=160&bdesc=CYLINDER BLOCK (CON'T). Kopiera och klistra in, den här bör det ju vara, nr:30 och/eller 31. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 22 Mars , 2013 Jag har liknande motor, 40 från -94. På den modellen sitter nivåsensorn för olja som en magnet på en flottör inne i oljetanken. När magneten sjunker med flottören till en viss nivå slår kontakten till och summern varnar. Det som tyvärr ofta händer med denna konstruktion är att magneten släpper från flottören (limmad) vilken gör att den konstant ligger på lägsta nivå och kontakten slår till. Vad jag fått lära mig är att det inte går att reparera utan att slakta tanken helt och att det därför var en ersättningstank som gäller. Jag har samma problem med min och har helt enkelt kopplar ur kontakten. Första vårkörningen blandar jag lite extra olja direkt i soppan och sätter en markör på nivåfönstret så jag ser att det förbrukas olja som det ska. Edit: Haha, såg att inlägget var nästan ett år gammalt först nu... Jaja, svaret får ligga kvar som referens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 3 Maj , 2013 Jo, men jag har ännu inte gett mig på att ta bort den där grejen. Ska försöka ta hjälp innan båtsäsongen drar igång på allvar. /Tove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wezze 0 Postad 25 Juni , 2013 Det var den där magneten som lossnat från flottören. Båtkillen kopplade bort den för 100 kronor och därmed försvann ljudet. Nu ska jag bara hålla koll på oljenivån så jag verkligen ser att det funkar. Tack för all hjälp. /Tove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser