Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
ljunghall

Vad är normala värden för en Volvo Penta TAMD41?

Rekommendera Poster

Jag undrar lite om vad som är normalt för en Volvo Penta TAMD41. Jag har två stycken i min Storebro 34.

Tex har jag fått lära mig att ett bra rpm för marschfart är 3100. Varför då?

Hur många rpm tål motorn? Vad är max? Hur länge kan man köra den på det varvtalet?

Hur varm kan den bli utan att den mår dåligt? På kort tid, och på lång?

Ja, ni fattar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har dubbla tamd41A, med nuvarande proppar varvar dom ca3900-3950. Har köpt nya med en tum Mer i stigning vilket borde sänka toppvarvet till gissningsvis 3700-3750. Max varv enligt penta är lite beroende på vart du läser och vilken 41'a du har. Lämpligt marsch varv är mer diffust, det är mer än en faktor som spelar in, pentas rekomendationer är 200-300 varv under maxvarv, vilket om man ser till dieselförbrukning är helt rätt på min båt, min går som billigast vid drygt 3500varv... Motorn ska tåla dessa varv egentligen hur länge som helst... Motorerna tar ingen skada av 90grader som du skrev, penta har ett alarm inbyggt i sina paneler som tjuter om motorn är på väg att bli för varm... Rekomenderar dig att skaffa flödesmätare för att lära dig hur du ska köra din båt på Bästa och billigaste sätt! Hör av dig på mail om det är nått du är intresserad av att veta mera om! /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...