Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
inan

Idle air control, IAC sensor, Volvo penta Gi-E

Rekommendera Poster

Har vissa problem med min IAC som inte fungerar som den ska.
Jag har bytt den gamla IAC (från 2005) till en ny IAC utan någon förändring.
Det är svårt att hitta vad som är fel eftersom jag inte har alla detaljer hur det ska fungera. Hoppas att någon kan ge mig lite information om denna fråga.
Först skulle jag vilja fråga hur snabbt en Volvo Penta IAC ändras från en position till en annan, jag har inte sett den i rörelse. Hur många sekunder kommer den att behöva för att gå från inre läget till yttre position?
Det är fyra elektriska stiften i hylsan, som är anslutna till två induktiva belastningar. Är det en motor eller en spole som rör axeln?
Vad är normal spänning vid positionering och viloläge?
Hur kan jag kontrollera om signalen från styrenheten är ok? (När jag mäter spänningen verkar det som den har 12V på två tappar det mesta av tiden och det är en växelström vid två av stiften.)
IAC kolven kan flyttas för hand, men den intar inga positioner när den är ansluten. Det är samma resultat med den gamla och den nya IAC. Vad är det som påverkar positioneringen av IAC? Kan jag påverka läget genom att skicka signaler från styrningen genom aktivera eller inaktivera vissa sensorer?

Hoppas någon kan hjälpa mig att komma vidare.

post-10019840-1394237220,9575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...