Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025
Arne_Anka

När är det sjöväderprognos på P4 Radio Stockholm?

Rekommendera Poster

Hej

Försöker hitta information när det är sjöväder på P4 Radio Stockholm. För även om det finns en massa väderappar (som alla visar olika) känns denna mer... rätt. Plus att det hör till att vara på sjön. Men jag har verkligen försökt leta på SR.se, helt utan resultat.

Någon som har tiderna i huvudet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det med P1? 

Sjörapport i radio Sveriges Radio P1 Klockan 05.55, 12.55 (helg 12.50), 15.55, 21.50 

(Hittar inte heller något sjöväder på P4...är du säker på att de sänder det?)

Mvh
Fred

EDIT:

Enda P4 jag hittade var det här: här.

Senast ändrad av Flintstone | 17 augusti 2012 | 11:10

Senast ändrad av Flintstone | 17 augusti 2012 | 11:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade också det, men jag vet att de i alla fall tidigare hade en sjöväderprognos, det börjar med Vals i gökottan med Taube. Tyckte jag hörde en prognos kl 1735 ca häromdan, men hittar ingen info om det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Radio Stockholms sjöväder verkar vara lite sporadiskt och titt som tätt misslyckas man med uppkopplingen från SMHI i Norrköping (hade varit OK för 100 år sedan men inte i dagens högteknologiska samhälle).

Men normalt har man en väderprognos efter varje nyhetssändning vid halvslagen (alltså kl 07.30, 08,30 o.s.v). Denna prognos brukar också innehålla en hyggligt detaljerad sjöväderprognos för Stockholmsområdet. Säkrast brukar det dock vara vid 08.30 och 16.30 på vardagar (helgerna bara 08.30 tror jag). Alltså verkar det hela gå lite på en trekvart liksom. Det var faktiskt bättre för några år sedan, då kunde man lita på tider och utsändningar.

En annan sak som ibland får en att höja ögonbrynen är det faktum att det lokala Stockholmsvädret får sin prognos från Norrköping. Med påföljd att det ibland kan ösregna samtidigt som metrologen/programvärden  förkunnar uppehåll. Man tycker det skulle räcka med att titta ut genom fönstret för att kunna ge en säkrare prognos. Man skyller på att det kan finnas lokala variationer i vädret men samtidigt är det ju just lokalväder som är ämnet!

Jag ska dock inte gnälla för mycket på detta lokalväder. Var i Åländska skärgården och skärgårdshavet i somras och de finska/åländska väderprognoserna är allt annat än lokala; det  var rätt vanligt att man angav ett prognosområde som innefattade norra Östersjön, Skärgårdshavet, Ålands hav samt södra Bottenhavet. Alltså ett rätt stort område där det otvivelaktigt måste finnas en del skillnader i väder och vind. 

Senast ändrad av Mambo | 17 augusti 2012 | 13:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...