Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Såhär är det monterat på min båt. Till vänster batterimätare och ankarspel.

post-61688-0-14341300-1489640084_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att montera bogpropeller. Ngn som vet var/hur man drar kraftkablarna från motorn i fören till batterierna på barbord sida bak? :huh:  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har i nuläget ingen ekolodsgivare till plottern (Garmin 5008) på min Yamarin 76 DC enbart plotter och NMEA 2000 nätverk.

Har pratat med en säljare på Garmin enl. honom kan man få djupsiffrorna i plottern om man kopplar in ekolodsgivaren i nätverket utan att ha en black box GSD 22 eller liknande, någon här som vet om det stämmer? 

Jag använder inte ekolodsbilden så det kan jag vara utan, hade det i förra båten men tittade aldrig på bilden bara djupsiffran.

Skulle helst vilja ha en inombordsgivare för att slippa göra hål i skrovet.

Var har ni placerat era ekolodsgivare?

 

Mvh Jonas 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har i nuläget ingen ekolodsgivare till plottern (Garmin 5008) på min Yamarin 76 DC enbart plotter och NMEA 2000 nätverk.

Har pratat med en säljare på Garmin enl. honom kan man få djupsiffrorna i plottern om man kopplar in ekolodsgivaren i nätverket utan att ha en black box GSD 22 eller liknande, någon här som vet om det stämmer?

Jag använder inte ekolodsbilden så det kan jag vara utan, hade det i förra båten men tittade aldrig på bilden bara djupsiffran.

Skulle helst vilja ha en inombordsgivare för att slippa göra hål i skrovet.

Var har ni placerat era ekolodsgivare?

 

Mvh Jonas

Du kan koppla in en NMEA2000 givare. Då får du upp djupsiffror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ekolodmodul och kör med akterspegelsgivare. Har funkat jättebra och ytterst sällan den tappar kontakt med botten. Man får justera in vinkeln på givaren i samband med sjösättning, använder båtshaken, sedan håller det sig resten av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Hoppas alla 76 ägare har haft en bra sommar!  Jag är ganska nybliven ägare  ( i höstas),  en 2008 med Yamaha 250.  Har bla kört en längre tur från Stockholm ner till Tjust skärgård och tillbaka, var ute 2 veckor totalt. Allt gick bra med familj, (tvillingar på 7 år) och så vidare... I söndags pajade dock startspärren när jag var ute, nära hemmahamnen som tur var. Upptäckte en genomärgad kontakt i nautilockinstallationen som gått av. 

 

Man har många funderingar när ny båt är införskaffad.  Jag saknar bla listen som behövs när man bäddar ner bordet. Skulle behöva även ngn mer mugghållare märkar man när man ligger ute några nätter.  Har ni beställt sådana reservdelar direkt från finland eller via återförsäljare i sverige? Billigare i finland har jag märkt....

 

Skulle även jag vilja montera så man får djupssiffror  till min Garmin 5008,  har jag förstått det rätt om man köper ett sådant här nmea nätverk https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/garmin-nmea2000-startkit?gclid=EAIaIQobChMIn6S66Ojx1QIVihDTCh0cDAfgEAQYAyABEgJyIfD_BwE

 

och en ekolodsgivare https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolodsgivare/garmin-ekolodsgivare/garmin-inomskrovsgivare-gt8hw-ih-chirp

 

eller är jag fel ut?

 

tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen NMEA-nätverk för givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, TerryN säger:

Hej!  Hoppas alla 76 ägare har haft en bra sommar!  Jag är ganska nybliven ägare  ( i höstas),  en 2008 med Yamaha 250.  Har bla kört en längre tur från Stockholm ner till Tjust skärgård och tillbaka, var ute 2 veckor totalt. Allt gick bra med familj, (tvillingar på 7 år) och så vidare... I söndags pajade dock startspärren när jag var ute, nära hemmahamnen som tur var. Upptäckte en genomärgad kontakt i nautilockinstallationen som gått av. 

 

Man har många funderingar när ny båt är införskaffad.  Jag saknar bla listen som behövs när man bäddar ner bordet. Skulle behöva även ngn mer mugghållare märkar man när man ligger ute några nätter.  Har ni beställt sådana reservdelar direkt från finland eller via återförsäljare i sverige? Billigare i finland har jag märkt....

 

Skulle även jag vilja montera så man får djupssiffror  till min Garmin 5008,  har jag förstått det rätt om man köper ett sådant här nmea nätverk https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/garmin-nmea2000-startkit?gclid=EAIaIQobChMIn6S66Ojx1QIVihDTCh0cDAfgEAQYAyABEgJyIfD_BwE

 

och en ekolodsgivare https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolodsgivare/garmin-ekolodsgivare/garmin-inomskrovsgivare-gt8hw-ih-chirp

 

eller är jag fel ut?

 

tacksam för tips!

Du behöver en annan givare

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/26511 eller en gsd låda

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2012-10-27 på 17:58, Havskatt säger:

...

post-9852-1394237292,4352_thumb.jpg

 

Hej!

Vet att det här är läääänge sen men ändå intresserad av hur laddsystemet jobbar.

Att man kan seriekoppla 250 Dual och smartpass för optimal funktion har jag sett men vad matar den separata M300?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, TerryN säger:

Tack för input! Så det behövs bara denna? Inget nmea nätverk?

Det behövs nmea 2000 startkitt och givare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som köpt nytt kapell till som 76:a och kan rekommendera leverantör? dags att köpa nytt kapell och funderar på om det är värt att köpa original eller låta någon sy upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nytt kapell förra året, orginal från Yamarin fast någon nyans mörkare, tänkte att det håller sig fräscht längre. Det brukar vara kampanjer på hösten med lite rabatt, har för mig att kostnaden var ca 15.000kr

Tror det är dyrare att låta sy upp men kanske blir det kraftigare, det kan ju dock skapa problem med att få ner det i kapellgaraget.

Är väldigt nöjd med passform och kvalitet på det nya. Det var dessutom något uppdaterat. En lucka vid styrplatsen så man kan sticka upp huvudet, det fanns inte på det gamla från 2007.

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, snilsson said:

Det behövs nmea 2000 startkitt och givare

Tack så mkt, då är jag med på vad som behövs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt och praktiskt med en ngt mörkare nyans! jag var inne på att beställa i höstas också, men det blev en tvätt och impregnering, det är fortf rätt fräscht. Dock kontaktade jag VA-Varuste Oyj ( de tillverkar kapellen till Yamarin) och fick en offert på 1540 Euro och utöver det 10% off vid best före 30/11. Hör med dem om de har liknande erbjudande i år. ( Jag har luckan vid förarplatsen, då kanske det är bytt ngn gång...lr om det kom 2008)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-25 på 15:34, TerryN säger:

Hej!  Hoppas alla 76 ägare har haft en bra sommar!  Jag är ganska nybliven ägare  ( i höstas),  en 2008 med Yamaha 250.  Har bla kört en längre tur från Stockholm ner till Tjust skärgård och tillbaka, var ute 2 veckor totalt. Allt gick bra med familj, (tvillingar på 7 år) och så vidare... I söndags pajade dock startspärren när jag var ute, nära hemmahamnen som tur var. Upptäckte en genomärgad kontakt i nautilockinstallationen som gått av. 

 

Man har många funderingar när ny båt är införskaffad.  Jag saknar bla listen som behövs när man bäddar ner bordet. Skulle behöva även ngn mer mugghållare märkar man när man ligger ute några nätter.  Har ni beställt sådana reservdelar direkt från finland eller via återförsäljare i sverige? Billigare i finland har jag märkt....

 

Skulle även jag vilja montera så man får djupssiffror  till min Garmin 5008,  har jag förstått det rätt om man köper ett sådant här nmea nätverk https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps-kartplotter/tillbehor-gps-plotter/garmin-nmea2000-startkit?gclid=EAIaIQobChMIn6S66Ojx1QIVihDTCh0cDAfgEAQYAyABEgJyIfD_BwE

 

och en ekolodsgivare https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/ekolodsgivare/garmin-ekolodsgivare/garmin-inomskrovsgivare-gt8hw-ih-chirp

 

eller är jag fel ut?

 

tacksam för tips!

Jag tror du behöver en ekolodsmodul. Nu ska jag byta plotter så min 5008 med ekolodsmodul mm tänkte jag sälja. Du kanske är intresserad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-29 på 06:47, Vulgarsonic säger:

 

Hej!

Vet att det här är läääänge sen men ändå intresserad av hur laddsystemet jobbar.

Att man kan seriekoppla 250 Dual och smartpass för optimal funktion har jag sett men vad matar den separata M300?

 

Den separata M300 har jag för att kunna ladda i gästhamn när det finns landström tillgängligt. Denna laddare laddar bara förbrukningsbanken. Har också en M50 tror jag den heter som laddar startbatteriet men den behöver jag bara använda under vintern, då kör jag båda laddarna för underhållsladdning.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-13 på 21:28, Havskatt säger:

Jag tror du behöver en ekolodsmodul. Nu ska jag byta plotter så min 5008 med ekolodsmodul mm tänkte jag sälja. Du kanske är intresserad?

Hej,

Jag monterade en sådan givare som snilsson hänvisade: till https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/26511 inombords. Gjorde ett hål under dynan i stickruffen långt akterut, sedan limmades givaren med sealant mot skrovet och kopplades in i NMEA 2000.

Fungerar superbra.

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

Tänk på att Torrbollen avger någon slags syra i luften som angriper metall och gör att den rostar. hade flera ytor som var rostangripna efter första vintern med en splitterny båt och en torrboll i ruffen med öppen dörr..

Är inte torrboll i ruffen med öppen dörr en konstig kombo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju noll nytta av torrbollen med öppen dörr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Du kanske förutsätter att jag inte har hamnkapellet på?

 

Ja, med det på så ändras förutsättningarna givetvis. Har du mätt luftfuktigheten i ruffen någon gång när du haft torrboll?

En sådan här har jag liggande i krypgrunden sedan några år, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/hygrometrar/rubicson-datalogger-p48394

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-01 på 16:07, Peter_xyz säger:

Jag har en 79 DC med Yamaha 300. Enligt Yamaha ska den dra under 1.2 l/M. Enligt min mätare så är den egentliga förbrukningen ca 1.25 l/M vid 28 knop. Inte så tokiga siffror. Detsamma borde gälla 76'an.

Min 76:a drar normalt  ca 1,5 l/nm och med full last inför en veckas övernattningar drar den nära 1,7l/nm. Jag har aldrig varit nära den förbrukning som finns i körfakta. Bottenmålning, last mm gör mycket på förbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Havskatt säger:

Min 76:a drar normalt  ca 1,5 l/nm och med full last inför en veckas övernattningar drar den nära 1,7l/nm. Jag har aldrig varit nära den förbrukning som finns i körfakta. Bottenmålning, last mm gör mycket på förbrukningen.

 

Vad säger Yamahas körfakta för din båt/motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Kane säger:

Vad säger Yamahas körfakta för din båt/motor?

Körfakta 2012 säger att den ska dra 1,19l/nm vid 28,5kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Havskatt säger:

Körfakta 2012 säger att den ska dra 1,19l/nm vid 28,5kn.

Ja, det är kanske en liten väl stor avvikelse. Samma propellerdimension?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-08 på 22:46, Kane säger:

Ja, det är kanske en liten väl stor avvikelse. Samma propellerdimension?

Ja det ska vara exakt samma propeller. Har en bekant som hade en 76:a med 250hk och den drog också 1,5l/nm. Så de är nog där de flesta ligger. Körfaktas siffror blir lite dopade med en person i båten, ingen båttenmålning, kallt vatten, min lastade, tom tank osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-06-12 på 08:23, Havskatt säger:

Hämtade båten igår och det visade sig att Lectrotab systemet inte var kompatibelt med mitt orginal Bennett system. Marinan fick installera Bennetts egna automatik Auto Tab Control (For Hydraulic Systems). Det blåste mycket igår så jag kunde inte kalibrera systemet optimalt men det var otroligt skönt att slippa trimma manuellt.

post-61688-0-59039600-1465708891_thumb.jpeg

 

Hej!

Såhär efter någon säsongs användning, är du nöjd med Bennetts system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag är nöjd men jag använder inte alltid automatiken. De hydrauliska trimplanen är för långsamma tycker jag för att vara super nöjd. Har du gäster i båten, vi brukar vara typ två familjer 8st, som rör sig funkar det rent dåligt kör då manuellt. Däremot när familjen åker på lång tur är det jätteskönt att slippa trimma hela tiden och jag tycker att systemet trimmar bränslesnålare än vad jag gör manuellt speciellt i lite sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

Jag tänker mig mest att största vinsten är att slippa hålla på och trimma för sidovind etc då båten är rätt vindkänslig.

Bennett har nu kommit med AutoTabPro där man har allt i samma panel (dock skild kontrollbox) så om man går på Bennett blir det nog den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2014-09-07 på 19:33, Havskatt säger:

Bild5

På denna bild syns startbatteriet längst in och det främre batteriet är förbrukningsbatterier.

Totalt har jag 3st förbrukningsbatterier på 115Ah. Man ser även sladden/uttaget från solpanelen jag använder för att hålla batteribanken 100% laddad.

post-61688-0-11230000-1410107508_thumb.jpg

post-61688-0-21302500-1410107603_thumb.jpg

 

Hej!

 

Jag fortsätter att citera gamla inlägg... :)

Tänker mig också ha en vikbar solpanel när jag ligger i hemmahamnen.

Vet inte om jag ser helt rätt på bilden men har du dragit anslutningskabeln upp över vindrutan och in vid kapellkanten?

Har funderat ett tag på hur man skall dra anslutningskablaget.

Hur har du dragit kablaget inne i båten?

 

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...