jarb 78 Postad 11 Mars , 2013 Bild från Yamarins hemsida Vill minnas att diskussionen varit uppe förr en gång o att det tyvärr inte är så enkelt att man bara kan byta den grå plattan som plotter och motorinstrument är fäst i.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 11 Mars , 2013 Vad jag förstår av Yamarin så är hela pulpit ny/större mot den som har de ''cirkulära'' instrumenten. Blir nog att plasta något själv om man ska få till det snyggt. Jag har 300hk men med de gamla instrumenten och det funkar klockrent. Kör NMEA 2000 till garmin plottern också. Vad är fördelarna med det nya instrumentet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 Mars , 2013 Med vanliga Command Link och ett NMEA-interface till en plotter får man ut samma info som med Command Link plus.. Sen är det ju det där med utseendet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 8 Maj , 2013 Havskatt. Kan du uppskatta ett ca pris totalt för din ombyggnad med montering av 3 batterier samt övrig utrustning. Man bli ju lite sugen. Snart kommer jag ha den ovanliga kombinationen med en Suzuki DF300TX från 2011 bak på min båt. Skall bli kul och se skillnaden. // Henrik 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neo_65 0 Postad 8 Maj , 2013 Hej, jag håller på och tittar på att köpa en begagnad Yamarin 76 med en 250 hästars motor. Tacksam för lite info vad en normalservice i samband med vinterupplägg brukar kosta? I Järfälla fick jag veta av en marina att en normal service kostar runt 20000, låter väldigt mycket, kan det stämma? Och så undrar jag vad sommar och vinterplats kan kosta, om man bortser från de jättedyra marinorna som vill ha runt 25-30000 enbart för en vinterplats utomhus?!? Befinner mig i Stockholm, nära mälaren men tittar även runt på skärgårdssidan. Tack på förhand /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 8 Maj , 2013 3st 115Ah Yuasa batterier, CTek 250S Dual, CTek Smartpass, CTek laddare M300, Batteriövervakning BattMeter3 + installation av allt kostade mig ca 35 000 SEK vill jag minnas. Kul för dig med ny 300:a, du kommer att tycka att du blivit med ny båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 10 Maj , 2013 Hej Alla! Var och hämtade 76an idag, kalasbåt! Dock undrar jag över hamnkapellet, två lika långa pinnar följde med, sätter man dessa vid respektive plats blir den längst föröver för kort. Nu sitter en 7cm hög kloss under pinnen då blir duken sträkt och fin...nån som vet nåt? Hälsningar Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 10 Maj , 2013 Pinnarna är justerbara, vrid loss dem på mitten och justera till rätt höjd och vrid åt igen. Så fungerar det på mitt hamnkapell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 11 Maj , 2013 Hej Havskatt! Att pinnarna går att justera det har jag fattat, men för att inte få en pool på kapellet krävs det att båda är max utdragna. Jämfört med andra båtar med hamnkapell på marinan känns vårat väldigt stort och slappt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 11 Maj , 2013 Det låter märkligt, lägger upp en bild på hur mitt hamnkapell ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 11 Maj , 2013 Såg att Du hade en plastorm liggande vid ratten. Funkar det bra mot fågelskit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 11 Maj , 2013 Jag har 2st, en vid ratten och en i babord vindruta. Det fungerar helt OK. Dock får man någon fågelskit då och då ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 12 Maj , 2013 Var vid båten idag och har försökt med allt men,, en pinne är för kort. Men det löser jag med en liten box... Men idag tankade jag båten som skall rymma 190l, hur jag än resettade multifunktionsdisplayen står det att jag har fyra pluppar till full tank samt att jag har 171l available, brde stå då 190l... Gjorde även en fabriksresett. Konstigt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 Maj , 2013 I instruktionsboken finns det en anvisning om hur man ställer om bränslemätaren i 3 olika lägen. Jag fick göra så med min för den visade som max halv tank. Jag tror då att den stod i läge 3 och fick ändras till läge 1. Nu fungerar den som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 12 Maj , 2013 De lägen jag hittar är ABYC/EUR/YAMAHA. är det dessa du menar? Jag provade med alla tre idag oxå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 Maj , 2013 Nä men o andra sidan skiljer sig säkert våra instrument åt. Jag har en Yamaha 115 med runda instrument från 2012. Kan tänka mig att Du har större motor och också andra instrument. Nu har jag inte instruktionsboken hemma, men jag har för mig att man höll inne mode knappen i 4 sek, bläddrar med mode knappen tills bränslestapeln visas. Där visas det då te x -1-. Man ändrar med set knappen om jag inte minns fel. Men som sagt jag tror inte att vi då har liknande instrument för det har inte jag sett på mina någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 13 Maj , 2013 Hej Svårt att svara på men kan meddela att min kostnad för service och vinterkonservering ligger på 2800:- har har gjort sedan jag köpte båten. Jag betalar 3 400:- för båtplats och ca 7 000:- för en kall men inomhus förvaring. Vad som kostar 20 000 för en normal service vet jag inte. // Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 13 Maj , 2013 Otroligt billig service på den stora motorn. Kan nämnas att en firma i Stockholm som har Yamaha i namnet tar närmare 6 000 för samma service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 13 Maj , 2013 Nu har jag kollat runt lite på utländska sidor, kommit fram till att fuel avail visar som mest 90% av full tank. (som en inbyggd säkerhet). Så mitt problem kvarstår dock med en felaktig nivåinformstion från tanken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alager 0 Postad 14 Maj , 2013 Hej Jag är ny här på forumet, haft en 76:a i 2 år nu och är mer än nöjd med den. Inför denna säsong har jag dock en fundering på att byta toaletten då den krånglat en del. Verkar vara lite ont om plats under luckan, är det någon som bytt ut orginal toan till t.ex. en Jabsco? helst skulle jag vilja ha eltoa men vet ej om det funkat pga av höjden. Är det någon som bytt eller kör ni med orginalet TMC? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 14 Maj , 2013 Jag har också funderat på att byta till eltoa. Har kikat på Masterflush 8112 som bör passa och ska vara tyst. Det jag är orolig över är just ljudnivån, har läst på forum att det kan väsnas ordentligt. Det andra jag läst är att en eltoa drar mycket mer vatten vilket isåfall gör att man fyller septitanken fortare och det känns inte bra. Idag fyller vi tanken på två dygn man vill ju inte tömma varje dag. Byter du toa så måste du hålla oss uppdaterade och berätta hur det funkar för dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawthorne 0 Postad 13 Juni , 2013 Hva er forskjellen på de forskjellige årsmodellene, 2007-2010? Vurderer å kjøpe en brukt 76. Har 64dc nå, men den begynner å bli litt liten for familien. Tror jeg :-) -Jørn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 17 Juni , 2013 Har precis gjort första turen med min nya styrservo installerad. En Seastar Power Assist. Vilken skillnad det blev! Nu är det som att köra bil och betydligt lättare att hantera båten när man åker sakta och båten ormar sig. Hemma kanalen blev en fröjd att köra i mot tidigare då jag fick tennisarmbåge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empa11 0 Postad 5 Juli , 2013 Hej! Intressant med den nya styrservon från seastar! Upplever samma att min 76:a är lite tungstyrd ffa i låga farter och vi har också en del lågfartskörning innan vi är ute i skärgården! Var den lätt att montera? Sitter den bak vid motorn? Pris? Hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empa11 0 Postad 5 Juli , 2013 Hej igen! Vart monterade du din power assist på din 76:a? Hälsn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 5 Juli , 2013 Hej, Powerassisten är monterad i styrbord akterstuv intil utrustningen för ankarspelet.Det var svindyrt, powerassist med de bästa slangarna inkl montage hamnade kalaset på ca 26 000 SEK. Jag lägger upp ett foto så fort jag hinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empa11 0 Postad 5 Juli , 2013 Tack för snabbt svar! Låter väldigt intressant. I bakre akterstuv menar du då inne i båten eller bak i styrbords ankarbox? Det hade varigt super med nån bild senare om du fick en stund över! Men förstår det som att du blev nöjd med resultatet? Den upplevs trevligare att styra? Hälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 5 Juli , 2013 Ja jag menar i styrbord akterstuv inne i båten. I styrbord ankarbox sitter ankarspelet. Jag är supernöjd, det blev en helt annan båt att ratta. Inte bara lättare utan också enklare att styra då känslan blev mycket mer precis. Upplever att det nu är enklare att köra rakt och motverka ormningarna i låg fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empa11 0 Postad 5 Juli , 2013 Ok, tack för svar! Vet du om det är monterad en vanlig eller PRO modellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 5 Juli , 2013 Det är PRO modellen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser