JAnneA 0 Postad 4 Augusti , 2018 Hej! Planerar att köpa en 76:a 2011. Skulle dock vilja ha dusch på badbryggan och även varmvatten. Verkar finnas dusch på vissa 79:or. Vad gäller varmvatten så finns ju genomströmningsväxlare med gasol för camping mm. Finns tydligen i vissa båtar oxå. teoretiskt ser det alltså ut att funka att ha dusch och varmvatten i 76, men hur är det i praktiken? Någon här som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerryN 0 Postad 21 Augusti , 2018 On 6/12/2018 at 1:50 PM, J80 said: Hej. Några av er kanske har känt bensinlukt i ruffen? Jag kan bekräfta att detta kommer ifrån bensintanken i sig. Tanken är gjord av plast som tyvärr släpper igenom bensinångor. Bensintanken är nu utbytt till en i rostfritt, sen dess är problemet ett minne blott. Självklart så utfördes provtryckning och läcksökning innan bytet utfördes. Så om ni undrar om bensinlukt, då kanske detta kan vara en vägledning för er. Hej! Värdefull info, vad kostade en ny RF tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerryN 0 Postad 21 Augusti , 2018 Hej! Jag har en 2008 med ''Tailor'' vindruta. Tydligen finns det 3 st olika framrutor till 76:an. Ertec, Tailor och Ö-metall. Jag köpte ett helt nytt hamnkapell som kom med en 2011. När jag provade det passade det inte, vilken miss av mig! Är det ngn som har full klarhet i vilka årsmodeller som har respektive ruta? Jag har kontaktat Yamarin via mejl, men ej fått svar. Får väl ringa dem också, men tänkte höra här om ngn vet ngt ang detta! Jag får sälja vidare kapellet, men jag vill veta vilken ruta det passar, så jag kommer med rätt info till köparen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse35 1 Postad 21 Augusti , 2018 Hej, Ingen full klarhet men jag var tvungen att byta framdörr på min 76 årsmodell 2008 och Yamaha kunde inte bringa klarhet i detta men det visade sig slutligen att det var en Ö-Metall på båten och jag åkte slutligen ut till firman direkt på Hönö och köpte en dörr som passade utmärkt. Mao Ö-metall är på tidigare årsmodeller så Ertec kan du då utesluta! Jag köpte ett original hamnkapell för ca 4år sedan och det passar bra frånsett uttag för en knapp mitt på dörren. Beställdes på GBM Marine i Grebbestad och de fick fram det riktiga vid första försöket! Sen spårbarhet och reservdelshantering är nog inte båtbranschens styrka och definitivt inte Yamarins tyvärr. Lite gnäll härifrån men hoppas att det gav något mer info i pusslet. Mvh/Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas-sa 0 Postad 21 Augusti , 2018 4 timmar sedan skrev TerryN: Hej! Jag har en 2008 med ''Tailor'' vindruta. Tydligen finns det 3 st olika framrutor till 76:an. Ertec, Tailor och Ö-metall. Jag köpte ett helt nytt hamnkapell som kom med en 2011. När jag provade det passade det inte, vilken miss av mig! Är det ngn som har full klarhet i vilka årsmodeller som har respektive ruta? Jag har kontaktat Yamarin via mejl, men ej fått svar. Får väl ringa dem också, men tänkte höra här om ngn vet ngt ang detta! Jag får sälja vidare kapellet, men jag vill veta vilken ruta det passar, så jag kommer med rätt info till köparen. Jag köpte mitt kapell i våras utav Henricssons Båtkapell i Göteborg och vid beställning fick jag frågan om olika märkningar på rutan för att han skulle lista ut vilket kapell som passade min båt, så han har antagligen koll! bra pris på kapell hade han också http://www.henricssonsbatkapell.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse35 1 Postad 21 Augusti , 2018 Ja Henrikssons är bra har köpt kapell till en Saga där. Men är det Original då eller ett han syr upp? Originalet kostade kring 10kkr för några år sedan, vad kostade detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerryN 0 Postad 23 Augusti , 2018 (redigerade) Hej Stort tack för input så långt. Jo, jag har fortsatt att gräva i detta, vill veta hur det ligger till. Yamarin har inte kommit tillbaka. Däremot har jag fått en kontakt på kapelltillverkaren VA-Varuste i Kuopio som tillverkar orginalkapellen, som jag mejlat några gånger fram och tillbaka. De bekräftar som du skriver Lasse att Ö-metall var på tidiga årsmodeller, dvs 2006-2007 och delar av 2008. Verkar vara rimligt eftersom jag på min 2008 har Tailor ruta, (vet inte tillverkningsdatum men min är såld sent 2008 iaf, vilket i sig inte säger ngt egenligen). Kontakten vidare säger att Tailor rutan var tom. 2011... Sen kom Ertec rutan på 2012 års modell. Det var väl fö den sista årsmodellen för 76:an , sen tog 80 DC och sen 79 DC över, rätta mig här om jag är fel ute. DOCK motsäger VA Varuste:s uppgift med denna tillverkare: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&product_id=2367 (det finns 3 st olika köpalternativ, i länken visas Tailor, lite längre ned på sidan Ö-metall och Ertec) De skriver att Ertec kom 2010.... Nu behöver jag er hjälp ytterligare... Kan ni kolla era 2010-2011 76 Dc vilka rutor de har, vid tillfälle? dvs en märkning som är ca 2x2 cm på ngn av rutorna, så är det på Tailor iaf. På bilarna förr stod det Saint-gobain tex eller pilkington. Har förstått att Ö-metall inte har ngn märkning alls. Kännetecknet där ska vara att det är 3 st beslag för öppningsbara rutan fram. Stort tack på fh! Redigerad 23 Augusti , 2018 av TerryN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 24 Augusti , 2018 Köpte nytt kapell av Henriksson, kostade 15.000 vill jag minnas. Det var ett orginalkapell så inget dom tillverkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas-sa 0 Postad 24 Augusti , 2018 2018-08-21 vid 15:46 skrev Lasse35: Ja Henrikssons är bra har köpt kapell till en Saga där. Men är det Original då eller ett han syr upp? Originalet kostade kring 10kkr för några år sedan, vad kostade detta? Det var ett originalkapell och jag betalade 15.580kr på fakturan står det "Ej TaylorMade vindruta" och min båt är en -07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molinho 2 Postad 16 November , 2018 Hej, har precis köpt in en 76DC. Tänkte installera laddare till batterierna (åtminstone förbrukningsbatt.). När man läser kopplingsschemat i användarhandboken på nätet ser det ut som batterierna är parallellkopplade och kan används till alla kretsar. Men borde det inte vara skilda kretsar på batterisidan? Tacksam för hjälp. Ps båten ligger i förvaring därav min fråga Ds Henrik M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 November , 2018 Om du ändå skall besöka båten får du kolla det. Men båda batterierna bör väl underhålladdas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 November , 2018 (redigerade) 2018-11-16 vid 22:02 skrev Molinho: Men borde det inte vara skilda kretsar på batterisidan Jo, det är det. Det finns ett antal olika alternativ beroende på att det är leverantören av båten som väljer hur batterierna ska kopplas in mot motor och förbrukare när de monterar motorn. Detta regleras sedan med en eller flera huvudbrytare som kan ha ett antal olika lägen. I nedanstående exempel utgår jag från ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Oftast har man flera förbrukningsbatterier men principen är densamma. Några alternativ (du får kolla själv hur just din båt är kopplad): Motorn är permanent kopplad till startbatteriet och huvudbrytaren har enbart till och från. Brytaren bestämmer om förbrukningsbatteriet ska kopplas in mot startbatteriet eller inte. Normalt är batterierna separerade innan och under start så enbart startbatteriet belastas av startmotorn. När motorn går så kopplar man in även förbrukningsbatteriet så det får laddning. Samma som 1 men huvudbrytaren har tre lägen där man kan välja vilket batteri som ska vara förbrukningsbatteri. Lite märkligt eftersom startbatteriet är fast kopplat mot motorn. Motorn är inte fast kopplat mot batteriet. Huvudbrytaren bestämmer vilket batteri som ska användas för start resp. förbrukning. Tre lägen så båda batterierna kan kopplas ihop vid körning. Min 79 DC har två huvudbrytare, en för motorn och en för förbrukningen. Motorn laddar båda batterierna när motorbrytaren är tillslagen och förbrukning är inkopplad till kylskåp och annat när förbrukningsbrytaren är tillslagen Det finns självklart många fler varianter men eftersom du har en 76'a så kan du börja leta efter någon av ovanstående alternativ. Redigerad 18 November , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 18 November , 2018 16 minuter sedan skrev Baxlaget: 4. Min 79 DC har två huvudbrytare, en för motorn och en för förbrukningen. Motorn laddar båda batterierna när motorbrytaren är tillslagen och förbrukning är inkopplad till kylskåp och annat när förbrukningsbrytaren är tillslagen Vad betyder det fetmarkerade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 November , 2018 =ström är tillgängligt till förbrukare. Som en strömbrytare till en lampa, släckt - tänd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 18 November , 2018 (redigerade) 1 timme sedan skrev Baxlaget: =ström är tillgängligt till förbrukare. Som en strömbrytare till en lampa, släckt - tänd Lite märkligt formulerat bara då. Är du säker på att inte båda batterierna laddas trots avslagen förbrukningsbrytare? På t.ex. min båt (inte en Yamarin 79DC) med Navix elinstallation så laddas det även med förbrukningsbrytaren avslagen då skiljerelät är kopplat på ingången till den brytaren. Redigerad 18 November , 2018 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 November , 2018 (redigerade) 8 minuter sedan skrev Kane: Är du säker på att inte båda batterierna laddas trots avslagen förbrukningsbrytare Jo, skrev det: Båda batterierna laddas när motorn går (och motorbrytaren är tillslagen annars går det inte att starta). Jag har inget skiljerelä utan motorn har två laddkretsar som laddar båda batteribankerna separat. Om det sedan är bra kan man diskutera eftersom startbatteriet oftast är fullt och inte behöver mycket laddning medan förbrukningsbatteriet behöver mer. Med denna lösning får förbrukningsbatteriet bara hälften av generatorns kapacitet. Skiljerelä är nog bättre .... Redigerad 18 November , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molinho 2 Postad 18 November , 2018 Underbart Baxlaget, tack för infon. Kikade på 76 DC (bifogade bilder) jämfört med 79DC och det verkar skilja sig lite. Kanske kan bilderna hjälpa oss att begränsa alternativen? Annars får jag vänta till våren..😀 tack än en gång. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 18 November , 2018 @Molinho: Förtydligande, schemat jag klippte in är INTE för en 79DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molinho 2 Postad 18 November , 2018 Japp, förstod det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 18 November , 2018 (redigerade) Bra. Har förtydligat det i inlägget nu. Redigerad 18 November , 2018 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 19 November , 2018 (redigerade) 22 timmar sedan skrev Molinho: Kikade på 76 DC (bifogade bilder Ja, ungefär så där fungerar det på min 79'a. Bakom kulisserna kan du sedan ha antingen ett skiljerelä eller dubbla laddkretsar inkopplade. De flesta Yamaha av större modell har dubbla laddkretsar men observera att det krävs en speciell kabel som inte är installerad som standard för att koppla in dubbla laddkretsar. Läs mer om detta här: https://www.maringuiden.se/forum/topic/47384-dubbelbatterisystem/ Sök efter jarb i det inlägget där det finns en bild. Han är erkänt duktig på Yamaha. Redigerad 19 November , 2018 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 12 Januari , 2019 Hej, Köpte i höstas en 79 DC som jag håller på att "uppdatera" litet nu under vintern. Har bla. köpt en P79 ekolodsgivare, hub så jag får motordata i plottern, installerat högtalare i förpiken samt installerat en värmare. Håller också på att ljudisolera litet då bränslepumpen till värmaren för litet för mycket oljud i mitt tycke. På inköpslistan står också en kylbox, lutar mot en Isotherm TB31 som skall installeras i mitten förvaringen bak. Med alla dessa prylar installerade så behövs det nog två nya förbrukarbatterier (har bara 1 st förbrukarbatteri nu, och det har sett sina bästa dagar) samt en solcell. Solcellen tänkte jag fästa med kardborreband på hamnkapellet, synpunkter på det? Solcellen jag har kikat på är på 55W och har måtten 535x645. Solcellen behöver dock en förvaring då man kör, så jag tänkte bygga en låda i taket till stick-kojen men är litet fundersam på om det blir för lågt till tak där? Tips på förvaring mottages med tacksamhet. /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 13 Januari , 2019 (redigerade) Kul att du har köpt en Yamarin 79 DC. Här är lite synpunkter mm: Kylskåp: Isotherm TB31? Räcker inte originalskåpet på drygt 40 liter? Solpanel: Tror du behöver en större. Själv kör jag med en på 110W och är det soliga dagar så räcker den till. Smart idé att placera solpanelen i taket på stickkojen. Ska titta vidare på det för egen del. Solpanelen på hamnkapellet? I hemmahamnen lägger jag panelen på fördäck och fäster med gummistroppar om batteriet behöver laddas. Panelen kommer annars alltid fram så fort vi stannar någonstans. Kylskåpet drar mycket ström, så även värmaren när den behövs. Värmare: Har en Webasto Air Top 2000. Bränslepumpen klickar otroligt högt men efter att ha byggt in bränslepumpen i en ljudisolerad låda kan man äntligen sova. Redigerad 13 Januari , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 13 Januari , 2019 4 timmar sedan skrev Baxlaget: Kul att du har köpt en Yamarin 79 DC. Här är lite synpunkter mm: Kylskåp: Isotherm TB31? Räcker inte originalskåpet på drygt 40 liter? Solpanel: Tror du behöver en större. Själv kör jag med en på 110W och är det soliga dagar så räcker den till. Smart idé att placera solpanelen i taket på stickkojen. Ska titta vidare på det för egen del. Solpanelen på hamnkapellet? I hemmahamnen lägger jag panelen på fördäck och fäster med gummistroppar om batteriet behöver laddas. Panelen kommer annars alltid fram så fort vi stannar någonstans. Kylskåpet drar mycket ström, så även värmaren när den behövs. Värmare: Har en Webasto Air Top 2000. Bränslepumpen klickar otroligt högt men efter att ha byggt in bränslepumpen i en ljudisolerad låda kan man äntligen sova. Kylskåp: Vi har promillegräns 1.0 här i finland så det behöva mycket kall dricka , skämt åsido, kan vara bra om man vill vara ute några dagar. Solpanel: Det har du nog rätt i, hittade denna: https://www.ebay.com/itm/18V-100W-Solar-Panel-Mono-Caravan-Camping-Battery-Power-Charging-Kit-Flexible/382723069106?epid=10027922133&hash=item591c1294b2:g:FbcAAOSwOnJcOAHa:rk:39:pf:0 som är i samma storlek, men kan den verkligen ge 100 W på ca. samma yta som en 55W? Förvaringen tänkte jag två stycken lister och ett förvaringsnät som man klämmer under dem så tappar man inte så mycket höjd. Måste kolla hur långa skruv man vågar dra i däcket. Tänkte bygga den 80x100 cm så får man dit några sjökort också. Panelen på hamnkapellet ger bättre vinkel men det är ju marginellt, kanske fördäck är ett bättre alternativ. Värmare: Jo, pumpen för ju en del oljud, men nu har jag isolerat den så nu blev det betydligt tystare. Ljudisolerade också skrovtunneln fram till kabinen och det hjälpte massor. Satte också blymatta på skottet framför vattentanken. /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 14 Januari , 2019 (redigerade) Om den lilla solpanelen ger 100W är det bara att gratulera. Min har samma bredd men är drygt 40 cm längre. https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/multimarine-solpanel-bojbar-110w Redigerad 14 Januari , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molinho 2 Postad 14 Januari , 2019 Hej Båtvänner! Byter nu ämne och ger mig in på värme! Har ingen värmare installerad i min 76a. Funderar på att installera en dieselvärmare (kanske köra på fotogen för att hitta synergier med befintlig tank). Har kikat på olika placeringar för en sådan. Har ni några erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 14 Januari , 2019 8 timmar sedan skrev Baxlaget: Om den lilla solpanelen ger 100W är det bara att gratulera. Min har samma bredd men är drygt 40 cm längre. https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/multimarine-solpanel-bojbar-110w Jo, tror inte riktigt heller på detdär... /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 14 Januari , 2019 8 timmar sedan skrev Molinho: Hej Båtvänner! Byter nu ämne och ger mig in på värme! Har ingen värmare installerad i min 76a. Funderar på att installera en dieselvärmare (kanske köra på fotogen för att hitta synergier med befintlig tank). Har kikat på olika placeringar för en sådan. Har ni några erfarenheter? Har precis installerat en dieselvärmare i min 79.a nu vet jag inte om det ser lika ut i en 76.a men jag limmade en glasfiberskiva, för att få litet mer stabilitet, på den sneda ytan i BB stuvfack, precis framför batterierna. Köpte en Wallas 10l tank för dieseln som rymdes ned bredvid tanken till kokplattan, se bild, värmaren skymtar uppe till vänster. /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 14 Januari , 2019 (redigerade) Min värmare är placerad likadant men tanken står under värmaren, dvs längre akterut. Bakom tanken står sedan förbrukningsbatterierna. Vad är det för svart skiva man ser på din bild under den röda värmaren? Det ser ut som om den svävar under värmaren. Redigerad 14 Januari , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molinho 2 Postad 14 Januari , 2019 Hej, grymt, tack! Har ni möjlighet att ta mer bilder? Vart tar ni ut in och utsug för förbränningen samt tilluft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser