Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Är man så pass många, inklusive ungar så är det nog en del flyttande kan man tro...

Dessutom i kombination med att båten är nästan löjligt vindkänslig så tror jag absolut att det kan bli ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Systemet trimmar offensivare än man gör manuellt vilket gör att båten lätt hammar med slagsida och nästan hamnar i en sorts självsvängning. När man trimmar manuellt så är man mer finkänslig. Speciellt när man ska upp i plan då är systemet helt hopplöst då hinner inte systemet med. Manuellt undviker jag att ha trimmplanen nere och börjar trimma först när båten är i plan medans systemet tvärtom har trimplanen fullt nere vid långsam fart, vilket gör det svårt för systemet att hinna trimma upp. Svårt att förklara men det är faktiskt lite obehagligt  när man ska upp i plan.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-05 på 11:08, Vulgarsonic säger:

 

Hej!

 

Jag fortsätter att citera gamla inlägg... :)

Tänker mig också ha en vikbar solpanel när jag ligger i hemmahamnen.

Vet inte om jag ser helt rätt på bilden men har du dragit anslutningskabeln upp över vindrutan och in vid kapellkanten?

Har funderat ett tag på hur man skall dra anslutningskablaget.

Hur har du dragit kablaget inne i båten?

 

/Björn

Jag har en kontakt vid säkringspanelen som jag drar kabeln till när jag använder solpanelen. Lägger kabeln genom kapellet och på sidan ovan pentryt ner bakom ryggstödet på babords soffa ner i stuvfacket till säkringspanelen.

Redigerad av Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Varför använder du trimplanen över huvud taget? Kör båten, låt det luta lite, det är ingen panik. Nästa gång du tankar finns det mycket bränsle kvar.
Trimplan är bara ett försäljningsargument.

Inget alternativ, drar inte mer bränsle och det är det värsta jag vet när det lutar. Båten ska gå rakt och fint i sjön i alla lägen så är det bara. Det är också då det drar minst bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tvärtom att få båtar faktiskt behöver trimplan så som denna båt.

 

Jag har inte hört en enda ägare som inte påpekat att 76DC är vindkänslig och att de inte sitter och trimmar konternuerligt då man åker. 

 

Så enligt min erfarenhet verkar de flesta inte vilja åka en lutande båt. 

Att sitta och luta från sida till sida för att eventuellt spara nån dl soppa på en sån här båt får nog gå under dumslålkontot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog få tycker att det är rent obehagligt. 

Det är väl snarare så att det är ett irritationsmoment. 

Sen kan jag tycka personligen att man kanske inte köper en sån här båt för att sitta och "luta tillbaka", man vill åka bekvämt helt enkelt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_xyz säger:

Ok!
(betyder inte att jag håller med, enbart att jag ger upp att argumentera)

Måste fråga äger du själv en 76DC?

Hur man vet att förbrukningen blir lägre ser man på instrumentet som mäter bränsleflödet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Ok!
(betyder inte att jag håller med, enbart att jag ger upp att argumentera)

Du behöver inte alls hålla med. 

 

Men då denna tråd är till för tips och informationsutbyte om modellen som sådan känns det lite tröttsamt att börja debattera trimplan vs inga trimplan, det finns säkert 100 andra trådar kring det. 

 

Låt oss hålla oss till saken, tråden har varit väldigt informativ hittills. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett den bilden i tillbehörskatalogen och så mycket har jag förstått att intaget sitter i främre ankarboxen.

Av nån anledning har jag tidigare fått för mig att intaget sitter monterat längs ena sidan men när man kollar på bilden mer noga ser man att det sitter i bakre väggen i ankarboxen.  Även då man kollar båten "I verkligheten"  ser man att det inte finns rum mellan boxen och skrovet längs sidan. 

Tänker montera en enklare variant med intag fram och uttag för batteriladdare vid batterierna. 

Tänker att den krångliga biten är att lyckas få fram kabeln från intaget i ankarboxen till bakre stuvfacket. 

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, eller jag tänkte montera ett där. 

Intaget sitter även där på de båtar jag sett som har landström orginalmonterat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Eftersom man vill sälja in alla extratillbehör med minsta extrakostnad misstänker jag att kablarna redan finns på plats. Vore ju kanon med en Yamarintekniker här som kan avslöja alla förinstallationer. (men det får de inte berätta ...)

Det kan mycket väl vara så, en enkel kabel från ankarboken (eller alldeles bakom) till utrymmet bakom instrumentpanelen där centralen brukar vara placerad på orginalinstallationer lär inte kosta många spänn att dra dit vid tillverkningen. 

 

Tror dock inte det i alla fall fall finns på de tidigare modellerna, eller kanske inte före 2011-2012 iaf, då landström dök upp i tillbehörslistorna. 

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Vulgarsonic säger:

en enkel kabel från ankarboken (eller alldeles bakom) till utrymmet bakom instrumentpanelen där centralen brukar

Kolla bara regelverket, vid en viss längd mellan intag och central ska kabeln dras i skyddsrör.

Någon skrev här att man ska sätta intaget tex vid ratten så riskerar man inte att glömma kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Peter_xyz säger:

Kollade med Hammarby Marinservice och fick följande svar:

Landström kabel (10m), jordbrytare med infällande kit, 1st 220v uttag, kablage i rätta längder, laddare för laddning av 2 batterier.

Man sätter landström kabelns infästning i främre ankarboxen på båten.
 

Det är inte någon fördragen kabel eller dragtråd så man måste demontera en del för att dra kablarna.
Pris ca 13000:- bara för materialet.

13000!  snacka om ocker

Ja jisses. 

Och då får man en galet ful el"central" att beskåda infälld i väggen mot förarplatsen i förpiken. 

Där har som datt den u normala fall åtminstone. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, det är inget alternativ för mig med nåt system ur tillbehörskatalogen eller "färdigt system" över huvud taget. 

Tänkte mer lägga en kabel för några hundra mellan ett intag framme och uttag vid batterierna direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ålar sig ner bak i båten och tittar framåt från stuvfacket på babordsidan ser man nästan hela vägen fram i mellanskrovet. 

Frågan är väl vad som finns bakom ankarboxen, om det är nån ytterligare vägg att ta sig igenom. 

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt :)

Det är väl bara att ta upp ett litet hål men å andra sidan vill man ju inte göra det i onödan heller. 

Speciellt inte för att konstatera att man borde borrat nån cm bredvid. 

Har man tur borde ÅF ha nån info men det är ju långt ifrån säkert 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer landströmsdiskussionen med intresse. Skall montera landström i vinter i min 2006:a. Funderar på montage av en sladdvinda i ankarboken fram. Kabel dras bak till ett montage i en kapslad låda med genomskinligt lock vid sidan ovan om batterierna. Laddaren, 230 VAC indikatorlampa, jordfelsbrytare, liten inverter mm monteras i lådan. Några vridreglage för olika driftlägen...

 

Hade ett h-te att finna kort väg för kablarna när jag skulle montera bogpropellern. Gav upp och monterade ett batteri i fören. Hoppas det är lättare att finna väg för kabeln från ankarboxen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Nollkoll säger:

Följer landströmsdiskussionen med intresse. Skall montera landström i vinter i min 2006:a. Funderar på montage av en sladdvinda i ankarboken fram. Kabel dras bak till ett montage i en kapslad låda med genomskinligt lock vid sidan ovan om batterierna. Laddaren, 230 VAC indikatorlampa, jordfelsbrytare, liten inverter mm monteras i lådan. Några vridreglage för olika driftlägen...

 

Hade ett h-te att finna kort väg för kablarna när jag skulle montera bogpropellern. Gav upp och monterade ett batteri i fören. Hoppas det är lättare att finna väg för kabeln från ankarboxen...

Jo jag hoppas också att det inte skall vara helt hopplöst åtminstone. 

Finns en kommentar tidigare i tråden om nån som dragit fram kabel den vägen så bevisligen går det på något sätt iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Talar vi om 76/79? Bogpropeller är original och redan monterad. Vad är 2006?

En "2006:a" är 2006 års modell av 76DC vilken denna tråd handlar om :)

Bogpropeller blev standard på årsmodell 2008, tillsammans med skåpet i kabinen och besticklådor. 

Tror knappast Nollkoll hade monterat bogpropeller om det redan fanns :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev trots allt en liten central då jag fick den för en bra peng då det är utgående modell.

Väldigt trevligt (litet) format vilket var ett krav för mig.

 

Mastervolt shore switch 1.

Samma kapsling och innehåll som denna men den verkar mer eller mindre bara bytt namn nu

https://www.mastervolt.com/products/miscellaneous1/shore-fix-16-a-30-ma/.

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en -07:a utan några lådor vid pentryt. Funderar på att ta upp hål och sätta in en kökslåda då det är lite snålt med förvaring. Är det någon annan som har gjort detta? Var får jag tag på en lämplig utdragsbar låda som man kan bygga in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om motorn släpar i vattnet i fullt upplyft läge på 79dc?

Jag vet att skäddan och växelhuset gör det på 76dc, men 79dc / 80dc kanske är bärigare i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Några av er kanske har känt bensinlukt i ruffen?

Jag kan bekräfta att detta kommer ifrån bensintanken i sig.

Tanken är gjord av plast som tyvärr släpper igenom bensinångor. 

Bensintanken är nu utbytt till en i rostfritt, sen dess är problemet ett minne blott.

Självklart så utfördes provtryckning och läcksökning innan bytet utfördes.

 

Så om ni undrar om bensinlukt, då kanske detta kan vara en vägledning för er.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-12 vid 14:50 skrev J80:

Hej.

Några av er kanske har känt bensinlukt i ruffen?

Jag kan bekräfta att detta kommer ifrån bensintanken i sig.

Tanken är gjord av plast som tyvärr släpper igenom bensinångor. 

Bensintanken är nu utbytt till en i rostfritt, sen dess är problemet ett minne blott.

Självklart så utfördes provtryckning och läcksökning innan bytet utfördes.

 

Så om ni undrar om bensinlukt, då kanske detta kan vara en vägledning för er.

 

 

Tack för infon. 

Det är ett väldigt vanligt problem på dessa båtar verkar det. 

Vilken årsmodell har du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yamarinvänner.

Jag monterade en wallas 1800 förra säsongen som fungerade bra då. I år är den stendöd. Ser inget tecken på liv när jag trycker på panelen. Jag har kollat elanslutningarna och allt ser bra ut. Någon som har en idé vad som kan vara fel?

jag undrar också över avgasutblåset för spisen som går rakt ut i lådan vid värmaren. Funderar på om det var så innan värmaren monterades? Borde man inte ansluta den till värmarens skorsten nu när jag har en? Det luktar ju rätt illa i förvaringsboxarna med röken som går ut där. 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha för låg batterispänning har du kollat det?

Funkar det att starta spisplattan? Den är också känsligt för om batterispänningen sjunker.

Har du provat med motorn igång?

Jag har haft problem med att jordflätan rostat av och fick då inte rätt laddning mm.

Har även haft problem med att en batterisko på batteriet gått av när man dragit åt den för hårt.

Det syntes inte förrän jag skruvade bort skon, sprickan var nästan osynligt men gjorde ändå att det var glappkontakt. Avgaser från spisplattan skall gå ut genom skrovet inte in i stuvfacket, borde vara gjort på fabrik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Havskatt!

Det där med elen är lurigt och känsligt som tusan. Hade problem med spisen förra säsongen pga dåligt batteri men det funkar perfekt i år med nytt batteri och solcell. 

Jag skruvade bort panelen och flyttade runt pluspolen till kylen som ju får el och det hjälpte inte. Försökte flytta jorden som är kopplad direkt på batteriet utan framgång. Allt ser friskt ut men värmaren är stendöd. Jag får prova att klippa jorden och sätta på en ny kabelsko men det vore skumt för det ser väldigt bra ut. Håller med om att det verkar jättefel att röken går in i stuvfacket. Röken verkar gå in i tanken och ventilera ut genom det transparenta röret som sitter med buntband runt värmarkanalen. Vart menar du att genomföringen för spisavgaser skulle sitta? Original finns ingen skorstensgenomföring. Den kommer med värmaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

För spisplattan sitter det en egen genomföring.

På bilden nedan har man monterat värmarens skrovgenomföring för tillluft och avgas bredvid.

Du ser spisplattans avgasgenomföring till höger i bild:

 

På den andra bilden ser du spisens avgaskanal uppifrån från plattan till genomföringen från insidan.

 På min båt är värmaren monterad i utrymmet bredvid kylskåpet så även den syns men den har inget med utblåset  för plattan att göra.

 

Jag kanske missförstår men det låter som att du förväxlar bränsleledningarna med avgasutblåset.

De tunna slangarna,vita och svarta är bränslematning resp. överkottsretur.

Den transparenta slangbiten är avlutning för tanken.

 

avgas2.jpg

avgas.jpg

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack

Det lär se likadant ut på min båt. Det konstiga är att rejält med rök kommer ur den transparenta avluftningsslangen från tanken. Jag vet inte vad det kan bero på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...