Havskatt 18 Postad 10 Juni , 2016 (redigerade) Ja du kan blanda batterierna, men inom förbrukarbanken om du har fler batterier där så ska man inte blanda. Har även lärt mig att då ska man byta samtliga batterier samtidigt annars blir de nya batterierna lika det sämsta batteriet som är kvar. Sedan finns det mycket synpunkter på forumet om vilka batterityper som är bäst till förbrukningsbatterier. Jag är inte säker på att ett AGM batteri är bäst. Har för mig att dem lämpar sig bäst vid höga strömmuttag kort tid, typ bogpropeller. Ett förbrukningsbatteri bör tåla lägre strömmuttag under lång tid och så nära noll som möjligt i så många laddcykler som möjligt utan att förstöras. Sök på forumet det finns mängder med trådar här. Själv kör jag blyade batterier av typen fritidsbatterier som är byggda för just det jag skrev ovan och klarar att laddas ut med 70-80% av sin kapacitet utan att förstöras. Normalt ska man inte köra ut ett blybatteri mer än 50%. Du har även gelbatterier som många tycker är bäst men en del tycker att dem är för känsliga att laddas ut till noll. Många pratar också om kronor per Ah som ett mått för att hitta bäst batteri till optimal kostnad. Redigerad 10 Juni , 2016 av Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 12 Juni , 2016 Det är Mente som står bakom Lectrotab också som jag förstår det. Har original tror Bennett hydraulisk på min och det fungerar bra visst kan vara lite fördröjning någon gång men på det stora hela så fungerar det så bra att man inte tänker på att systemet jobbar utan båten hålls i läge sida sida. Zipwake är säkert betydligt snabbare men har inte kunnat jämföra får ju inte gå för snabbt heller! Hämtade båten igår och det visade sig att Lectrotab systemet inte var kompatibelt med mitt orginal Bennett system. Marinan fick installera Bennetts egna automatik Auto Tab Control (For Hydraulic Systems). Det blåste mycket igår så jag kunde inte kalibrera systemet optimalt men det var otroligt skönt att slippa trimma manuellt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse35 1 Postad 12 Juni , 2016 Hej märkligt kollade just på Comstedts och det system dom har för Lectrotab är detsamma som Mente och det passar på Bennet jag har själv installerat det. Det enda man gör är att byta original knappsatsen och flyttar över ledarna till den nya panelen. Jag ser att du har nivåindikering på din panel och om det är anslutet till givare på något sätt så behövs inte dessa utan elektroniken fixar avkänning av detta själv efter kalibrering i Mentes/Lectrotabs fall. Men om Bennett har ett eget system så borde det ju fungera minst lika bra, lycka till nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse35 1 Postad 12 Juni , 2016 Kollade Bennetts hemsida och ser att det lite mordernare systemet med nivåindikering som du har har en mer integrerad kontakt än de diskreta ledare som sitter till tidigare knappar på min 2008 års modell av 76DC så förstår att det inte var lika uppenbart...! Mente bör kunna svara på hur man gör där om någon annan är intresserad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
u99jolu 0 Postad 13 Juni , 2016 Lasse35, har du Mente Marine's system med automatik för både roll och pitch? Blir riktigt sugen på att installera det på min 80dc efter att jag sett era kommentarer om det. Spontant tänker jag att funktionen med automatik för roll räcker, stävens vinkel (pitch) vill jag nog kunna styra manuellt. Gillar Mente Marine's lösning där all elektronik är integrerad i manöverpsnelen och inga extra dosor/paneler/etc behövs. Behöver bara finna ut om manöverpanelen får plats där Bennettpanelen idag sitter, jag har den nyare förarplatsen där trimplanspanelen är mer integrerad i instrumentpanelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse35 1 Postad 13 Juni , 2016 Hej, jag köpte den med både Roll o Pitch men använder automatiken mest på roll fick tips av Mente hur man deaktiverar pitch genom att spara i Auto med fören maximalt uppåt dvs den reglerar då bara Roll men valfriheten finns att använda Pitch automatiskt om man önskar! Har du sen Bennett med nivåindikering kolla med Mente hur man kopplar upp den, bygger ju på att det fortfarande är analoga on/off signaler för trimplanen till/från panelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dissern 2 Postad 15 Juni , 2016 Jeg har nå kjørt noen runder etter å ha installert Mente Marine ACS systemet med roll & pitch kontroll. Konklusjonen er at jeg er veldig fornøyd! Systemet var enkelt å installere. Det eneste som tok tid var at jeg måtte lage en ekstra bakplate da hullet etter Bennet trimpanelet var for stort for skruene fra Mente Marine panelet å få feste. Nytt bakpanel med riktig størrelse på hullet og panelet passet perfekt (samme plassering som bildet fra Lasse35 over). Utrolig herlig å kjøre uten å måtte manuelt justere trim! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robst67 0 Postad 18 Juni , 2016 Hur justerar man gasreglaget så att det inte "tappar" gasen/läget om jag inte håller handen på hela tiden? Tror det heter 6x3. Sitter i varjefall på en 76 dc 2008 med F250. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 18 Juni , 2016 Jag har ett elektroniskt reglage så jag vet inte exakt hur ditt ser ut. Men det brukar finnas en friktionsskruv som man kan skruva åt. Har du provat det? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mucko 1 Postad 25 Juni , 2016 Jag har efter vintern fått problem med att bensinmätaren visar tom tank trots att det finns bensin. Kan man kalibrera om den eller har den hängt sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dissern 2 Postad 27 Juni , 2016 Lägger även upp en bild med installerad eltoalett. Jabsco Lite Flush har funkat perfekt så här långt. Det verkar som om det går åt mindre vatten, i år har vi inte fyllt septitanken så fort som med den manuella orginal toaletten. Vet du hur kablarna från toaletten är ansluten till batterier ? Är kablarna direkt till batteriet innan hovedbryterr ? Jag har en Navix switch panel med säkringar, men här finns inga tillgängliga anslutningspunkter för en ny kurs till elektrisk toalett . Är osäker på om jag ska installera en ny switch panel med säkringar som kan ge möjlighet att lägga till nya kurser el- Toa? Du vet hur kablarna från toaletten är ansluten till batterier ? Är kablarna direkt till batteriet innan hovedbryterr ? Jag har en Navix switch panel med säkringar , men här finns inga tillgängliga anslutningspunkter för en ny kurs till elektrisk toalett . Är osäker på om jag ska installera en ny switch panel med säkringar som kan ge möjlighet att lägga till nya kurser el- Toa . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
u99jolu 0 Postad 2 Juli , 2016 Jag är trött på infästningen av ryggdynorna till aktersoffan i min 80 DC, förutsätter att det är samma dåliga beslag som till 76an - runda "pluppar" som sitter på baksidan sv ryggdynan som hakar i ett beslag som är popnitat i båten. Det sitter allmänt dåligt och hoppar lätt ut läge, tror många förstår precis vad jag menar... Är det någon som löst det på ett smidigt sätt? Andra beslag? Jag såg att fästena ändrats till 79an (större och bredare beslag som gör att ryggdynorna sitter riktigt stabilt). Jag beställde sådana men är ändå lite osäker på hur de ska monteras och om jag fått rätt - ser ut som att jag fått bara "hanar". Någon som har input, bilder eller en bra lösning att dela med sig av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robst67 0 Postad 5 Juli , 2016 Jag är trött på infästningen av ryggdynorna till aktersoffan i min 80 DC, förutsätter att det är samma dåliga beslag som till 76an - runda "pluppar" som sitter på baksidan sv ryggdynan som hakar i ett beslag som är popnitat i båten. Det sitter allmänt dåligt och hoppar lätt ut läge, tror många förstår precis vad jag menar... Är det någon som löst det på ett smidigt sätt? Andra beslag? Jag såg att fästena ändrats till 79an (större och bredare beslag som gör att ryggdynorna sitter riktigt stabilt). Jag beställde sådana men är ändå lite osäker på hur de ska monteras och om jag fått rätt - ser ut som att jag fått bara "hanar". Någon som har input, bilder eller en bra lösning att dela med sig av? Visste inte att de gick att plocka loss. Har hela tiden trott att de är fastskruvade! Skall kolla vid nästa båtsväng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 10 Augusti , 2016 Ryggdynorna i min 76:a är fastskruvade och kan inte plockas loss på något enkelt sätt. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niknil 0 Postad 15 Augusti , 2016 Har någon måttet på bordet? Skickat från min E5823 via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palatum 1 Postad 17 Augusti , 2016 Hej! Som nybliven medlem här har jag läst den här tråden med och konstaterat att det verkar vara en guldgruva med info för de som har eller funderar på att skaffa en 76:a. Själv planerar att köpa en 76:a under hösten, och tar tacksamt emot tips om vad man bör tänka på. Tänkte mig en 2008 till 2011. Har sett att de verkar ligga mellan 450.000 till 600.000 för det spannet. De nyare motorerna (från 2011?) har vad förstår elektroniskt gasreglage. Är det en stor fördel eller försumbar skillnad mellan dessa & de äldre motorerna? Mvh Micke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robst67 0 Postad 19 Augusti , 2016 Har någon måttet på bordet? Skickat från min E5823 via Tapatalk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robst67 0 Postad 19 Augusti , 2016 Vilket bord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollebat 0 Postad 24 Augusti , 2016 Hej! Som nybliven medlem här har jag läst den här tråden med och konstaterat att det verkar vara en guldgruva med info för de som har eller funderar på att skaffa en 76:a. Själv planerar att köpa en 76:a under hösten, och tar tacksamt emot tips om vad man bör tänka på. Tänkte mig en 2008 till 2011. Har sett att de verkar ligga mellan 450.000 till 600.000 för det spannet. De nyare motorerna (från 2011?) har vad förstår elektroniskt gasreglage. Är det en stor fördel eller försumbar skillnad mellan dessa & de äldre motorerna? Mvh Micke Har själv en 76:a och är strålande nöjd. Just elektronisk vs vajer märker du nog inte av mer än att du inte behöver smörja den elektroniska. Kanske något lättare känsla i reglaget. I din sits när det står fritt att välja skulle jag verkligen välja en med en 300 hästare på. En mycket lyckad kombination av sport och familjebåt med den motorn. I march är den tyst och snäll och öppnar man upp spjället vrålar den till och byter skepnad. Generatorn är ytterligare ett plus, laddar batterierna på nolltid. Hur som helst. En mycket fin båt vilken du än väljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 24 Augusti , 2016 Jag har efter vintern fått problem med att bensinmätaren visar tom tank trots att det finns bensin. Kan man kalibrera om den eller har den hängt sig? Min givare har gett sig och den lilla flotören ligger på botten, kan vara samma fel på din. Bara att lossa och lyfta upp och kontrollera, tar inte lång tid. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHjo 1 Postad 28 Augusti , 2016 Hej Som nybliven medlen på MG och nyligen ägare till en Yamarin 76 undrar jag om någon här kan hjälpa mig. Vårt bord som är i sittbrunnen verkar vara för litet! När vi ska gör om det till solbädd med det korta benet så får det bara stöd från klossarna på luckan till akterstuven, klossarna på båda sidotuvarna når inte fram. Bordets mått är 103x85 cm Tacksam om någon har info om detta. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robst67 0 Postad 30 Augusti , 2016 Hej Som nybliven medlen på MG och nyligen ägare till en Yamarin 76 undrar jag om någon här kan hjälpa mig. Vårt bord som är i sittbrunnen verkar vara för litet! När vi ska gör om det till solbädd med det korta benet så får det bara stöd från klossarna på luckan till akterstuven, klossarna på båda sidotuvarna når inte fram. Bordets mått är 103x85 cm Tacksam om någon har info om detta. Mvh Jonas Hej. Kan det vara att bord till en 68DC? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonte3 0 Postad 30 Augusti , 2016 Yamahjo det ska ligga en metalllist mellan plastbeslagen som du ser på bilden. Den vilar bordet på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
YamaHjo 1 Postad 31 Augusti , 2016 Yamahjo det ska ligga en metalllist mellan plastbeslagen som du ser på bilden. Den vilar bordet på. Tackar för svaren. Det metallstaget låg i en av sidostuvarna, jag hade inte sett det nu blev det stabilt! Jag måste bara korta av det lilla röret lit det verka vara lite för långt, såg att någon tidigare skrivit om det. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palatum 1 Postad 6 September , 2016 Hej! Som nybliven medlem här har jag läst den här tråden med och konstaterat att det verkar vara en guldgruva med info för de som har eller funderar på att skaffa en 76:a. Själv planerar att köpa en 76:a under hösten, och tar tacksamt emot tips om vad man bör tänka på. Tänkte mig en 2008 till 2011. Har sett att de verkar ligga mellan 450.000 till 600.000 för det spannet. De nyare motorerna (från 2011?) har vad förstår elektroniskt gasreglage. Är det en stor fördel eller försumbar skillnad mellan dessa & de äldre motorerna? Mvh Micke Har själv en 76:a och är strålande nöjd. Just elektronisk vs vajer märker du nog inte av mer än att du inte behöver smörja den elektroniska. Kanske något lättare känsla i reglaget. I din sits när det står fritt att välja skulle jag verkligen välja en med en 300 hästare på. En mycket lyckad kombination av sport och familjebåt med den motorn. I march är den tyst och snäll och öppnar man upp spjället vrålar den till och byter skepnad. Generatorn är ytterligare ett plus, laddar batterierna på nolltid. Hur som helst. En mycket fin båt vilken du än väljer. Tack för tipset! :-) En 300:a lutar det starkt åt. Inte så många på marknaden just nu tyvärr. Speciellt inte via en mäklare som jag gärna vill köpa av pga det lite tryggare köpet. Det där med generatorn kände jag inte till förresten. Hoppas att hitta en båt snart så man kan vara ute på sjön från "start" nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petterhagg 0 Postad 6 September , 2016 Hej! Som nybliven medlem här har jag läst den här tråden med och konstaterat att det verkar vara en guldgruva med info för de som har eller funderar på att skaffa en 76:a. Själv planerar att köpa en 76:a under hösten, och tar tacksamt emot tips om vad man bör tänka på. Tänkte mig en 2008 till 2011. Har sett att de verkar ligga mellan 450.000 till 600.000 för det spannet. De nyare motorerna (från 2011?) har vad förstår elektroniskt gasreglage. Är det en stor fördel eller försumbar skillnad mellan dessa & de äldre motorerna? Mvh Micke Har själv en 76:a och är strålande nöjd. Just elektronisk vs vajer märker du nog inte av mer än att du inte behöver smörja den elektroniska. Kanske något lättare känsla i reglaget. I din sits när det står fritt att välja skulle jag verkligen välja en med en 300 hästare på. En mycket lyckad kombination av sport och familjebåt med den motorn. I march är den tyst och snäll och öppnar man upp spjället vrålar den till och byter skepnad. Generatorn är ytterligare ett plus, laddar batterierna på nolltid. Hur som helst. En mycket fin båt vilken du än väljer. Tack för tipset! :-) En 300:a lutar det starkt åt. Inte så många på marknaden just nu tyvärr. Speciellt inte via en mäklare som jag gärna vill köpa av pga det lite tryggare köpet. Det där med generatorn kände jag inte till förresten. Hoppas att hitta en båt snart så man kan vara ute på sjön från "start" nästa år. Hej, Annonstips: Jag har just lagt upp min på blocket pga nytt båtköp. https://www.blocket.se/goteborg/Yamarin_76_DC__08__Yamaha_F250__nya_mod_2011__68933654.htm?ca=15&w=1 Mycket fin båt med rätta motorn. (kan enkelt mjukvaruuppgraderas till 300hk om man så vill) mvh Petter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonte3 0 Postad 27 Oktober , 2016 Hej Är det någon som har ordnat med extra bäddmadrasser i förpiken? Vilken firma har ni i så fall anlitat? dom borde ju ha mallar kvar för att enkelt kunna göra fler. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nollkoll 0 Postad 1 November , 2016 Någon som har ngt bra tips på var jag skall montera kontroller för bog och ankarspel? Har en 2006 76DC... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nollkoll 0 Postad 1 November , 2016 Någon som har ngt bra tips på var jag skall montera kontroller för bog och ankarspel? Har en 2006 76DC... Svarar själv. Kontrollerna verkar passa där mugghållarna sitter...Hittade nedstående bild på nätet: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser