Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Havskatt

Yamarin 76 DC - Samlingstråd

Rekommendera Poster

Inspirerad av andra trådar tänkte även jag försöka få igång en samlingstråd om Yamarin 76 DC där vi kan skriva om smarta uppgraderingar och specifika 76 DC frågor. Jag kommer att uppgradera elsystemet med följande: - 3 st 100 Ah förbrukningsbatterier, - CTEK D250S Dual, energihanterare, - CTEK Smartpass, energihanterare, - CTEK M300, laddare - Batt-meter3, batteriövervalning, Så nu hoppas jag att det ska fungera att ligga i naturhamn i 3 dygn utan att starta motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalastråd, en fråga till TS, har du tänkt att sätta två batteri på andra sidan då?

Har själv märkt att det funkar en natt men sedan får man allt köra lite och ladda batterierna.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen 76DC själv, men min bror har en. Största problemet är att folk tömmer ur batterierna för hårt istället för att satsa på t ex gel-batterier som tål ett hårdare utnyttjande. Vi köpte 1st 120 Ah gelbatteri till förbrukning, detta för att det fortfarande skulle få plats i den gjutna skål där batterierna står. Det räcker givetvis inte för att driva kyl etc i tre dagar naturhamn. Men bra mycket bättre än det skrot som sitter original. Nu har vi strul med spisen som inte vill tända ordentligt. När vi kollar hur det är kopplat visar det sig att brytaren under babord dyna styr både kyl och spis. Detta är åt pipan gjort eftersom alla spisar, värmare etc ska ha direktplus för att kunna gå på eftervärme den tid som behövs. Kort sagt - inga imponerande kabeldragningar direkt. Säkert inget ovanligt idag dock. Bra båt i övrigt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att göra något liknande på min, förvaring är alltid bra.

 

Mvh Henrik

post-10016349-1394237220,8874_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Som svar på frågan angående förbrukning i en annan tråd Jag har tyvärr minsta motorn, F150 på min båt, funderar på att byta till F300 men det tar imot då det inte är helt motiverat, båten går faktiskt helt ok. Alltså ligger min förbrukning på 0,7-0,8 distans per liter vilket motsvarar 1,36 liter/nm i march. Detta får anses ok. På långresan i sommras tillsammans med några vänner ( dom kör en Ryds 620 med 140hk Suzuki) drog vår båt bara marginellt mer, typ 40 liter på hela resan som var ca 350nm. Dessutom går vår båt ca 2 knop fortare, vet inte varför. Vi var även 4 i vår båt och dom bara 3. Är ganska noga med att hålla botten ren, har dock bottenmålat. Till TS, skall inte båten dra 1,14 med F300? Skulle vara så kul och provköra med den motorn Med vänlig hälsning, Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte placera 1st batteri på styrbord sida ihop med de befintliga, där finns plats för ytterligare ett batteri. Batteri nummer tre tänker jag placera på babord sida så långt bak det går. Jag vill att dem ska balansera ut varandra. Jag hade också bekymmer med att tända spisen, förklaringen jag fått från marinan är att wallasen kräver hög start spänning. Detta som en säkerhets funktion för att säkra att efterkylning ska kunna ske utan att riskera strömbortfall och orsaka brand. Förbrukning 1,14 l/Nm är nog vid optimala förhållanden. Jag har bottenmålning det gör väl lite på både fart och förbrukning. Med båt packad med utrustning så är det bästa jag når 1,3 l/Nm vid 26 Kn. Fullastad med fulla tankar, fullt kylskåp, kylbox och extra vatten mm för 5 dygn då hamnade jag på 1,4-1,5 l/Nm vid 28 Kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så många åsikter om de olika batteri typerna, våta vanliga, AGM, Gel. Jag har verkligen doktorerat på forum och rådfrågat marinor och batteriförsäljare. En sak som alla verkar vara överens om är att man inte ska blanda batterityper och det gör att ska man byta till Gel så blir det väldigt dyrt. Majoriteten tycker inte det är värt pengarna att välja AGM eller Gel. Man säger dubbelt så dyrt men håller inte dubbelt så länge. Därför kör jag på vanliga våta men har nu så mycket Ah att jag inte behöver köra ut mer än 50% av batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att det dräller av åsikter gällande batterier. Men on man räknar lite på det här med hur dyrt det egentligen är:

Tudor Marinbatteri 115 Ah ca 1900 kr under högsäsong. Precis som du säger ska ett sånt batteri ALDRIG pressas ur med mer än 50%, alltså ca 57 Ah att förbruka för 1900kr.

Ett maringel från batt.expressen på 100Ah 2560kr vid sommarkampanj, detta batteri kan du ta ut 85-90% utan att skada det.

Slår vid då ut vad pris/Ah blir får man följande:

Tudor: 1900/57=33 kr/Ah

Maringel 2560/100=25,60/Ah.

Så Nej, Jag håller inte med om att gel nödvändigtvis måste bli dyrare. Problemet är att de flesta inte har en aning om att man inte ska ut mer än 50% på vanliga våta batterier. Och sedan undrar de varför batterierna bara håller en säsong eller max två...

Givetvis finns folk här på forumet som har koll på detta, men tro mig, de flesta har inte en aning.

Må väl,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt många åsikter finns det. Min tanke var att hålla denna tråd till Yamarin 76 DC frågor, där vi som har en sådan båt kan skriva om specifika frågor eller uppdateringar. Du får gärna starta en batteritråd där detta om batterityper kan debatteras vidare. Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin är ju som bekant starkt förknippat med yamaha motorer av förståliga själ.

Har fått höra att om det sitter andra fabrikat på aktern så sjunker värdet på båten, stämmer detta verkligen?

Det finns ju många som gillar andra fabrikat på motorer men ända kan gilla just båtmodellen, eller?

Anledningen till min fråga är att det finns en uppsjö av ''billiga'' 300 hästare från Suzuki till försäljning medans det är väldigt tunt med Yamaha motorer till vettiga priser.

Nu har inte jag tänkt sälja min på många år men vill ju inte att det skall bli en bastard som är omöjlig att sälja när det blir dags.

Vad säger ni?

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det spelar så stor roll att det inte är Yamaha om du går på en 300Hk. Den kombinationen lär det inte finnas en uppsjö av när du säljer. Kommer att vara attraktiv på beg marknaden. Däremot tror jag det är viktigt att motorn inte är äldre än båten. Kolla även vikten jag har förstått att anledningen till att det på Yamaha gick att gå upp till 300Hk är att den nya V6:an väger 18Kg mindre än den tidigare 250Hk, bara så du inte hänger på något som inte är godkänt för båten. Min Yamaha 300BETX väger 260Kg, den tidigare generationen av 250Hk vägde 278 Kg.



Senast ändrad av Havskatt | 22 augusti 2012 | 06:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki DF 300 väger 274 så det borde inte vara några problem.

 

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är fantastiskt att sänka vikten så mycket och ändå öka styrkan med 100 HK mot g:a 200 Hk.

Kollade priser och rekomenderade ca priser är:

Yamaha 300BETX - 287 000 SEK

Suzuki DF300 - 289 900 SEK

Blir det verkligen så mycket billigare med Suzuki?
Yamaha brukar köra motorbytes kampanjer.

Har du kollat om de befintliga instrument som sitter från fabrik går att använda till den nya motorn? Väljer du Yamaha är det inga problem att använda de befintliga till en ny 300 HK.

Kolla så Suzukis instrument går att montera på ett snyggt sätt, antar att Yamahas instrument inte går att använda till Suzuki. . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan köra en ny F300B med de befintliga vanliga Command Link instrumenten men det krävs ändå ett Command Link Plus reglage. F300B kan nämligen inte köras med mekaniskt reglage. Om man ändå byter till CL motor vill man nog även byta instrumenten till CL misstänker jag. Dessutom tror jag att den befintliga motorn blir lättare att sälja om den säljs komplett med instrument och reglage.

Euron är ju tokbillig nu så det borde väl gå o få tag i en sneimporterad Yamaha F300B till vettiga pengar för jag misstänker att de Suzukis du jämför med är just sne-import...? Suzuki har ju blivit ett etablerat märke för den företeelsen genom bl a Prispressarna men de kan nog fixa fram en Yammie oxå..

Det går nog precis som Havskatt säger att göra en del på de Svenska priserna oxå. Det beror ju oxå lite på vem som ska göra installationen o hur man kan baka in den i ekvationen. På en normal-importerad motor ska nog installationen göras av en autoriserad verkstad för att garantin ska kunna startas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det CL instrument som hör till nya Yamaha 300 är ett helt nytt och har ett rektangulärt format. Fram tom årsmodell 2011 är det uttag i instrumentbrädan för två cirkulära instrument, har svårt att se hur man kan få till det snyggt med det nya instrumentet. Jag har på min de två cirkulära instrumenten men det nya elektriska reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde man bara ändrat själva inlägget i instrumentpanelen till 2012 och att man genom att bara byta det skulle få dit CL instrumentet i en äldre 76a. Efter att ha jämfört bilder på 76:or från 11 resp 12 ser jag att hela instrumentbulan o därmed även inlägget har en annan form. Det var ju attans synd o att plasta fram ett inlägg med rätt form blir ju en del jobb.. O att Yamarin skulle ta fram nåt är väl att hoppas på för mycket då nya 11:or med 4,2 liters motorer väl i stort sett sålt färdigt. Blir ju då absolut enklast att fortsätta med vanliga CL-instrumenten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinkonsulterna har en del Suzuki motorer, dels från 09 men även ny 2012, säkert sneimport men dom lämnar 3 års garanti. 189 000 för nya fast från 09 är helt klart lockande samt 199 000:- för 2012

Självklart vill jag helst ha yammi men 100 000 extra känns lite magstarkt. Har inte hittat några yammi förutom fordonshandel som säljer dessa till bra priser, tror det var ca 210 000:- för F300B fast då får man göra allt själv.

Instrument och reglage vill man ju helst ha nya även om det kräver lite tanke och arbete, har dock bra kontakter så det löser man nog.

//Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid sne-import så är det väl just importfirman/säljaren som är garantigivare. Jag misstänker att garantin faller om de konkar. Ett inte helt otroligt scenario med tanke på att en rad väl etablerade båttillverkare/handlare gått omkull sista tiden. Så det är ju nåt att tänka på hur denna risk ska hanteras om man handlar sne-import. Går det att försäkra sej mot t ex..?

Angående Sucka på en nyare Yamarin, det går helt bort för mej vid ett ev beg-köp, likaså en med sne-import-motor, men det är jag det :-) Frågan är ju hur många som tycker som jag ;-) Men det spelar ju kvitta om du ska ha båten länge. När båten blir gammal spelar det nog mindre roll..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är en del att tänka över, troligen blir det problem med försäkring också, eller kanske enbart dyrare. Min motorförsäkring idag är mycket billig men då kollade bolaget upp att det var en svensksåld motor.

 

//Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen enklare och billigare att sälja och köpa en färdig med 250 eller 300. Finns åtminstone en på blocket för 439 med en 250hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Webasto värmare installerad och upptäckte att vi saknade möjligheten att justera inblåsningen mellan ruff och akter. När det regnade ville vi ha mer värme bak men då blev det för varmt i ruffen. Har ni löst detta på något bra sätt med andra galler eller spjäll ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar själv, upptäckte idag när jag vred bort Wallas-gallret att bakom/inuti sitter det ett spjäll som man kan öppna och stänga med fingret. Så problemet löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart dags för vinterförvaring hur gör ni med septitanken,vattensystemet mm? Jag tänkte ha hamnkapellet på och stänga ruffen. Sätta två mega torrbollar, en i ruff och en bak. Har en däckställning så jag är lite fundersam på hur jag ska få tätt runt hamnkapellet och stolpen till däckställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt står inne över vintern, dock ej frostfritt. Jag brukar använda våtdamsugare för att få ur allt vatten ur vattentanken och sätter även munstycket över kranen och suger ur det sista. Det har funkat bra och det har ju varit mycket kalla vintrar det sista.

Toatanken ser jag till är helt tom och sedan häller jag ner en liter matolja och tar några pumptag, både smörjer och förhindrar frys skador.

I hallen där jag står finns det avfuktar anläggning, jag tar dock ur alla lösa dynor men lämnar kapellet öppet. I år kommer jag ta bort kapellet för det skall tvättas och fixas lite under vintern.

Batterier tar jag ur och förvarar svalt men frosfritt i garaget hemma, många låter dom sitta i men jag har inte tillgång till båten på vintern så det känns säkrast så.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slog till på Garmins kampanj och köpte en AIS300 som ska monteras till nästa säsong. Halva priset just nu :) Kopplar du isär slangar eller våtsuger du i påfyllnings hålet? Matolja?, härsknar det inte, trodde glykol (biologisk) var det bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar inte isär något, bara suger i munstycket.

Jag har inte provat något annat en olja men det har funkat bra.

 

mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din profilbild ser jag att du monterat fenderhållare på pulpitrören i fören. Fungerar det bra? Jag tänkte kopiera dig och göra likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta satt monterat på båten när jag köpte den, som förvaring av fendrar fungerar det utmärkt. Stör mig inte speciellt på att dessa skymmer sikten någon, kanske hade man gjort detta om man visste hur det var utan.

Vid vågor modell större har dom en förmåga att skruva sig något och lägger sig ner, har tänkt att ta ner dessa och kolla om man inte kan lägga något imellan som ökar friktionen lite så detta inte inträffar.

Var har du dina fendrar idag?

 

Mvh Henrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lånar tråden lite.

Tänkte bara kolla om det är någon fler som eventuellt noterat att deras Yamarin 76 DC lutar lite åt babord när den ligger still i vattnet!?

Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...