Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
snock

Propeller snipa

Rekommendera Poster

Jag har en Fram 690, en halvplanande snipa (7,0 x 2,55 m), med en Solé Mini 26 (25 hk). Max varvtal är angivet till 3600 rpm men pga propellern får jag inte ut mer än 3050. Det ger en effektiv toppfart runt 7,0 knop. Jag upplever även att båten sätter sig ner något runt 6,5 knop. Storleken på svallvågorna bekräftar detta.

Hur mycket högre fart kan jag räkna med att få ut om jag byter propeller så att motorn når fullvarv? Skulle trimplan bidra ytterligare till att höja farten? Hur mycket i så fall?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din snipa kommer troligen inte gå mycket snabbare. Du kan räkna med en toppfart på din snipa som motsvara dess längd, med andra ord så är det ganska lönlöst att lägga tid och pengar på att försöka höja denna. Vill man åka fort skall man satsa på en annan typ av båt.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tycker också att det är trevligare med lägre varv än en vrålande motor och väljer propeller efter det kriteriet. Som sagts, deplacementfarten är redan uppnådd och mer effekt blir bara större uppförsbacke. Utnyttja den lite för stora propellern till att glida tyst i fem-sex knop. Bränslebesparing på köpet då det kanske räcker med fem hk för fem knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte riktigt hålla med om de tidigare svar du fått, fast med ett stort men...jag har själv en halvplanande snipa med bärplan som inte gräver ner sig i farter över 8 knop som motsvarar båtens längd, kan dra upp henne i 13-15 knop och planingen kommer vid 12 knop, nu kommer det igen...men är det bekvämt, inte så särskilt faktiskt, har man köpt en snipa så har man och jag brukar ligga i 7-8 knop eftersom det är skönast i den farten. Om du sätter bärplan på din snipa så kan du nog få en bekväm och plan fart runt 7-8 knop. Ring Rodahl marin och prata propeller, dem är grymt duktiga och har bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en propeller så att du kommer upp till motorns maxvarv! Alltså lite mindre stigning.

Inte bra att köra med en propeller som inte passar till motor och utväxling på backslaget.

Följ Westis råd och kolla med Rohdal.

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...