Crona 4 Postad 16 Augusti , 2012 I mitten på september seglar vi hem vår nya båt. Följ oss på http://www.seglingarlivet.blogspot.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Augusti , 2012 Var ligger båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Augusti , 2012 Kommer att bli spännande att följa, lycka till Crona! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Augusti , 2012 Verkar inte som han/de har köpt en segelbåt ännu? Första inlägget i Bloggen, daterat i förrgår är: I den här bloggen kommer jag att skriva om min segelbåt och dess framfart när jag väl hittar den. och tredje inlägget har rubriken: Vill helst ha en HR 352 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Augusti , 2012 Konstigt! i en annan tråd så skriver han den 9/8 att han precis har köpt en båt, TS red ut detta för oss.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Augusti , 2012 Båten ligger i en Marina i Wilhemsstad, Holland.. båten är köpt men det är inte riktigt officiellt ännu för släkten. Därför var det lite kryptiskt i början. Tills jag kom på att min släkt inte känner till bloggen =) Senast ändrad av Crona | 17 augusti 2012 | 11:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2012 Det där låter lite kryptiskt. Man kan visserligen inte tala om alla detaljer för den närmaste. Alla har ju inte en sån fru som en kille jag hört talas om och som bygger en Linjett 37 i Uppsala. Fast när jag köpte en annan gammal båt har jag inte vågat annat än att tala om det. På tal om båten - varför ville du absolut ha ett hemmabygge? Lycka till med hemseglingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 17 Augusti , 2012 Men min fru har också en sådan kille också! VI har tur vi som har seglingsugna fruar!! /Tobias edit: missade ett ord... Senast ändrad av MeaDiva | 17 augusti 2012 | 13:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 17 Augusti , 2012 för övrigt önskar jag lycka till på seglatsen och kommer följa er! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Augusti , 2012 Frugan känner naturligtvis till det =) Men jag väntar med att berätta för övrig släkt ner hela summan på båten är betald samt när den Svenska flaggan är hissad i aktern. Tack för alla lyckönskningar ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Augusti , 2012 Ja lycka till på färden! Hemsegling av båt har varit en av de trevligaste för egen del. Se till att du får den i skick för havsseglingen, inga hängande vant och gärna att du har ägaren med en bit. Kolla om motorn klarar full gas i minst en halvtimme utan överhettning. Då har du koll om du behöver full effekt nån gång eller kan avpassa effekten efter vad den klarar. Bra lyft från Maxin! 352:an verkar vara en av de bästa i sin klass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Augusti , 2012 Vi har testat båten ganska rejält redan på besiktningen. Naturligtvis finns det alltid något man kan förbättra och renovera, men nu är det bara till att få hem den först. Ja, det blir bra mycket bekvämare nu både vad gäller segling och utrymmen när man jämför med Maxin =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Augusti , 2012 Hemmabygge? Nu förstår jag inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2012 Det var lite elakt. Hallberg Rassybåtarna byggs till övervägande delen här hemma i Kungshamn. Sen körs de på lastbil till Ellös där man skruvar på lite lull - teakdäck och en del annat. Jag ser både den gamla fabriken och den nya från mitt vardagsrumsfönster. Den första byggnaden där man byggde HR-skrov är riven och ersatt med en konsumaffär, men i den är inte din båt byggd. Jag brukar av den anledningen kalla HR-båtar för hemmabyggen - då är byggda här hemma. Vissa ägare av stora fina HR-båtar blir ibland en aning irriterade - jag förstår inte varför. Som sagt - ni får ha en bra hemsegling och det skall bli intresant att följa den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 20 Augusti , 2012 Det är ju framfarten han ännu inte hittat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 22 Augusti , 2012 Vi ska nog hitta litte vind ska du se.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 29 September , 2012 Nu är vi nästan i hemmahamn. Vi ligger nu i Dockan i Malmö för att få lite ordning och reda i båten. Har inte hunnit blogga under resans gång men gör det nu i efterhand så ni får följa med på vår lilla resa från södra holland till Råå i Helsingborg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 September , 2012 Grattis till hemresan! Nu väntar vi på lite malörer och solglimtar från resan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 29 September , 2012 Nu har jag suttit och läst din blogg, ursnygg båt har du skaffat. stark jobbat! Kunde du språket? eller körde du med engelska? antar att det underlättar en hel del om man kan prata språket där man köper båten. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 29 September , 2012 Mäklaren talade flytande engelska så det var inget problem. Även i hamnarna talalade dem flesta engelska både i holland och tyskland. fortsättning följer på bloggen inom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 4 Oktober , 2012 Jag har lite bättre begegnade segel till en HR 352. Någon som skulle vara intresserad att köpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Oktober , 2012 Inte till en HR.. men du hade väl en Maxi77 tidigare? Om du har en stor tillMaxin liggande, i skick bättre än 30 år gammalt så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 4 Oktober , 2012 Allt till Maxi´n gick till den nya ägaren tyvärr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser