Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Crona

Ska segla hem vår nya båt

Rekommendera Poster

I mitten på september seglar vi hem vår nya båt. Följ oss på http://www.seglingarlivet.blogspot.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som han/de har köpt en segelbåt ännu?

Första inlägget i Bloggen, daterat i förrgår är:

I den här bloggen kommer jag att skriva om min segelbåt och dess framfart när jag väl hittar den.

och tredje inlägget har rubriken:

Vill helst ha en HR 352

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt! i en annan tråd så skriver han den 9/8 att han precis har köpt en båt, TS red ut detta för oss....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i en Marina i Wilhemsstad, Holland.. båten är köpt men det är inte riktigt officiellt ännu för släkten. Därför var det lite kryptiskt i början. Tills jag kom på att min släkt inte känner till bloggen =)

Senast ändrad av Crona | 17 augusti 2012 | 11:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där låter lite kryptiskt. Man kan visserligen inte tala om alla detaljer för den närmaste. indecision

Alla har ju inte en sån fru som en kille jag hört talas om och som bygger en Linjett 37 i Uppsala.wink

Fast när jag köpte en annan gammal båt har jag inte vågat annat än att tala om det. surprise

På tal om båten - varför ville du absolut ha ett hemmabygge? cheeky

Lycka till med hemseglingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men min fru har också en sådan kille också! wink

VI har tur vi som har seglingsugna fruar!!

/Tobias

edit: missade ett ord...

Senast ändrad av MeaDiva | 17 augusti 2012 | 13:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för övrigt önskar jag lycka till på seglatsen och kommer följa er!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frugan känner naturligtvis till det =) Men jag väntar med att berätta för övrig släkt ner hela summan på båten är betald samt när den Svenska flaggan är hissad i aktern. Tack för alla lyckönskningar ;-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja lycka till på färden!

Hemsegling av båt har varit en av de trevligaste för egen del. Se till att du får den i skick för havsseglingen, inga hängande vant och gärna att du har ägaren med en bit. Kolla om motorn klarar full gas i minst en halvtimme utan överhettning. Då har du koll om du behöver full effekt nån gång eller kan avpassa effekten efter vad den klarar. 

Bra lyft från Maxin! 352:an verkar vara en av de bästa i sin klass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har testat båten ganska rejält redan på besiktningen. Naturligtvis finns det alltid något man kan förbättra och renovera, men nu är det bara till att få hem den först. Ja, det blir bra mycket bekvämare nu både vad gäller segling och utrymmen när man jämför med Maxin =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lite elakt.

Hallberg Rassybåtarna byggs till övervägande delen här hemma i Kungshamn. Sen körs de på lastbil till Ellös där man skruvar på lite lull - teakdäck och en del annat.wink

Jag ser både den gamla fabriken och den nya från mitt vardagsrumsfönster. Den första byggnaden där man byggde HR-skrov är riven och ersatt med en konsumaffär, men i den är inte din båt byggd.

Jag brukar av den anledningen kalla HR-båtar för hemmabyggen - då är byggda här hemma. Vissa ägare av stora fina HR-båtar blir ibland en aning irriterade - jag förstår inte varför. indecision

Som sagt - ni får ha en bra hemsegling och det skall bli intresant att följa den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är vi nästan i hemmahamn. Vi ligger nu i Dockan i Malmö för att få lite ordning och reda i båten. Har inte hunnit blogga under resans gång men gör det nu i efterhand så ni får följa  med på vår lilla resa från södra holland till Råå i Helsingborg. 

post-15276-1394237260,1483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till hemresan!

Nu väntar vi på lite malörer och solglimtar från resan.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag suttit och läst din blogg, ursnygg båt har du skaffat.  stark jobbat!  Kunde du språket? eller körde du med engelska? antar att det underlättar en hel del om man kan prata språket där man köper båten. 

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mäklaren talade flytande engelska så det var inget problem. Även i hamnarna talalade dem flesta engelska både i holland och tyskland. fortsättning följer på bloggen inom kort. 

post-15276-1394237260,7583_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lite bättre begegnade segel till en HR 352. Någon som skulle vara intresserad att köpa? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte till en HR.. men du hade väl en Maxi77 tidigare? Om du har en stor tillMaxin liggande, i skick bättre än 30 år gammalt så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt till Maxi´n gick till den nya ägaren tyvärr... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...