Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
jokerjarka

propeller val

Rekommendera Poster

Hej jag har en liten sportbåt av märket impulse 17 (är det någon som vet nåt om det märket så skriv gärna :) ) den är lika bred och har lika skrov som en smiler 500 med är ca 40cm längre. det sitter en 50hk Mercury med en stålpropp på 18 den varvar 4600 som max med stålproppen och gör 36 knop och med orginalpropp så varvar den 5600 men gör bara 33knop är det nogon som kan rekomendera vad jag ska ha för propeller på ? eller någonting annat som får upp farten.

Tacksam för svar ! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du 36 knop är dåligt med 50 hk?

Som du redan sett har även jag en Impuls 17 och på den sitter en äldre 85hk Mercury. 40 knop är toppnotering, men jag vågar inte garantera mer än 38.

Vad har du för motor? nyrae 4-takt eller 2-takt efi kanske?

Är det förresten mätt med GPS?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska din motor varva på WOT? Vad menar du med originalpropp, vilken stigning har den? Har du hissat motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

näe iofs är det inte så dåligt men han som jag köpte motorn av hade en argo 17 han hade toppat 44 gps knop tänkte att jag kunde komma upp i en 38-39 iaf. det är en mercury epto 2-t. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svwerker menar hissa lodrätt uppåt. Dvs skuva loss motorn från akterspegeln, lyfta och skruva fast i ett högre läge. På så sätt får du mindre växelhus i vattnet och därmed mindre motstånd.

Tänk dig kavitationsplattan i linje med båtens köl. Där har du hissat 0 cm. Jag vet inte vad du har för prop och hur din motor beter sig, men några cm kan du nog hissa över det. Jag har hissat ca 4-5cm och sen dess tycker jag båten går mycket bättre. Det känns som att den går lätt och högt. Dock har jag inte vunnit så många toppfarsknop, men stora fördela i marschfart.

Obs! håll koll så att motorn kyler.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har hissat ungefär 1-2 cm skulle jag tro. detsitter en vattenpickup på skrovet som är köpt på bob´ s machine så jag hissa utan att oroa mig för vattenkylningen 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propeller, motor... det är mycket viktig. Bottenfärge på skrovet och båtfärg också sänka farten, alla snabb sportbåtar har bara gelcoat på skrov. Jag har målat många vattenskotrar och mina kunder se skillnad på farten, mellan nyt gelcoat och gammal färg. Besöka Scandinavian Båt Service

Senast ändrad av duktig | 20 augusti 2012 | 00:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt just monterat speedrails på min impuls. Dock tror jag inte jag kommer vinna nå mycket toppfart. Hoppas mest på stabil gång.

Noskon tror jag du ska ha om du siktar över 50 knop eller så. Det kräver ju att du hissar mycket och det i sin tur kräver ju en propeller för ändamålet.

Jag återkommer när jag provat båten med dessa fantastiska lister...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja hör gärna av dej när du testat, skulle vilja veta hur impulsen går med speedrails, vart köpte du dom?

och vart placerade du dom? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag testat. Tyvärr glappar min styrning igen så det går inte åka max fart.

Skillnaden nu mot innan speedrails är påtaglig. Jag kan köra i planing under 15 knop med kraftigt uttrimmad motor (ingen powertrim här inte). Ner till nära 10 knop faktiskt. Tidigare bröt båten igenom vid 15-16. Nu går hon helt ur vattnet vid ca 25 mot typ 35 som det var tidigare. Då menar jag att hela borden är ur vattnet och att inte längre hela båtens bredd är i vattnet.

En annan skillnad är att båten känns lite soma jag föreställer mig att en svävare beter sig. Hon rider liksom på en jetstråle. Det mårks tydligt vid girar då båten kan flyta i sidled. Inte obehagligt utan kontrollerat. Hon klarar mycket tvärare girar nu och man sladdar inet iväg som en hydrokopter. Jag gillar speedrails skarpt. Dock har jag inte provat dem mycket.

Köpte dem på Erlandssons.

Monterade dem efter varandra på första steglisten närmast kölen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kostade mig 800kr. Röd lapp. Jag tror de kostar 1500-1800 annars. Jag kan ha fel, men jag fick för mig att de satt fel prislapp så jag slog till direktsmiley

K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...