Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Sitell

Inkoppling av nytt batteri parallellt med "gamla" batterier

Rekommendera Poster

Ett koppla in ett nytt batteri parallellt med gamla, men väl fungerande, batterier kan enligt vissa källor vara problematiskt. Tydligen kan det uppstå spänningsskillnader mellan batterierna vilket leder till strömmar (mellan batterierna då ingen förbrukare är inkopplad). Tror ni att detta stämmer eller är det bara att koppla in de nya batterierna till de gamla utan någon form av separator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att parallell- koppla ett äldre och ett nytt batteri om bara de är helt funktionsdugliga.Om bara det ena kopplas loss, laddas, och man sedan kopplar ihop batterierna igen, kommer ström att vandra över till det andra tills samma polspänning uppnåtts, totalt har man då två halvladdade batterier. Alexander,Om du läser Tudors instruktioner ser du att man där behandlar separation av Förbrukningsbatterier och Startbatterier. Som namnen anger är det det/de batteri som används för allt utom start av motor respektive det batteri som används enbart för start av motor. Vid motorgång skall båda batterierna vara inkopplade till motorns generator för att laddas. Omedelbart som motorn stoppas, skall batterien separeras, kopplas isär. Detta för att undvika urladdning av startbatteriet. Isärkoppling kan ske manuellt eller automatiskt. Själv använde jag ett enkelt relä styrt av generatorns laddningsspänning i mitt husbussbygge i 24 år utan problem. Bland annat tillverkare av dyr styrelektronik med samma funktion som ett enkelt relä påstod att efter motorstart när förbrukningsbatteriet var urladdat, skulle startbatteriets laddning sjunka dramatiskt då batterierna i praktiken parallellkopplades. Teoretiskt stämmer detta, men i verkligheten hade jag aldrig något problem. Jag hade 2x75Ah startbatteri, 2x 60 Ah förbrukningbatteri. SvenA 8-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej: Sven har helt rätt när det gäller batteriseparator, det finns tre metoder, skiljerelä, skiljedioder samt att man kan skötat det hela manuellt (förbrukningsbatteri och startbatteri). Däremot om man ska t.ex. ha två batterier i förbrukningskretsen då kan de börja kriga med varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon som vet om det går att bygga ihop något själv (billigare) eller om man måste köpa de färdiga satserna som finns för dubbelmontage av batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...