Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
burken

Yamaha 60Hk 4-takt går orent........

Rekommendera Poster

Hej alla.

Har en Yamaha 60 hk -04 som går dåligt ,ingen tomgång, hostar, misständer och går på 3 burkar ibland.

Vid full gas (5500rpm) och ner till 4700rpm så går den bra men så fort man går lägre ner i registret börjar motorn gå dåligt.

Har alltid kört på färskt bränsle, vid höst upptagning kört motorn tom på bensin, dränerat förgasarna. Byt oljor i motor och växelhus varje år.

Drifttimmar = 70 - japp,  har kört otroligt lite.cool

Vad kan vara fel - har hört att det kan bli avlagringar i förgasarna som sätter igen kanalerna, kan det stämma? Hur löser man ett sånt problem?

Har faktiskt inte bytt tändstift - kanske läge att göra det imorgon.

Tacksam för hjälp och råd på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska troligt att det är skit i förgasarna men jag hade börjat med att kolla efter vatten i soppan, sen stiften, de säger mycket om hur motorn mår. Tagit kompprov eller ännu hellre leak-down-test, kollat ventilspel, överdriven vevhusventilation, vatten i smörjoljan, kollat gnista på last i hela varvregistret på alla burkar, tror det är wastespark på denna. Sen hade jag gått på knasarna, att riva o sätta ihop dom på denna motor kräver rätt kunskap o rätt verktyg. Du går inte iland med detta utan en servicemanul o mekarvana.. Det är inte svårt o skruva 4T snurror men man gör det inte på en höft. Men börja du med att kolla/byta stiften enligt din plan. Det kan ju va så enkelt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Ska börja med att byta stiften och se vad som händer, spillde även i lite hokuspokus mirakelmedel (man är desperat) i bensinen, tycker mig ana förbättring i gången - fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att börja med det enkla och byta stiften.
 

Felsymptomen låter onekligen som vatten i soppan som sedan skapat avlagringar i förgasarna.
Jag fixade exakt detta på grannens Merc 90 4-takt -01 förra våren/sommaren, men denna motor gick knappt på en av burkarna. Merc 90 4-takt -01  har en av Yamaha byggd motor som drivkälla. De fyra förgasarna är Japanska Keihin och efter att ha kollat en sprängskiss för TS motor verkar konstruktionen att vara ganska lik.
 

Yamaha 60
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0041830&path=YAM~A0000002~M0000363~M0000416~C0041830&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM
 

Merc 90
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0023377&path=MM~A0000001~M0001016~M0001018~C0023377&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

jarb, jag tycker du skrämmer upp TS lite mycket att meka med dessa, de är inte särskilt komplicerade i mitt tycke. Det som var lite lurigt är att det sitter pluggar/plomberingar (detalj 40 resp. 13) för blandningsskruvarna som man försiktigt kan borra ett litet hål i och sedan dra ur med hjälp av en passande plåtskruv fastdragen i hålet,. Med pluggarna borta drar man försiktigt blandningsskruven lätt i botten och antecknar det exakta antalet varv (hela och delar därav) som behövs. Sedan kan blandningsskruvarna demonteras.

Plomberingarna är säkert ett lagkrav i vissa av US delstater, men det finns som jag ser det ingen anledning att sätta dit nya.
 

Förgasarna var helt fulla med hartsliknade ”kristaller”. Annars var det inga konstigheter, inga nya delar inhandlades.
 

Vid återmontering kommer förgasarna ur synk, så för att synka upp förgasarna efter återmonteringen inhandlade jag en Morgan Carbtune.

http://www.carbtune.com/
 

Den exakta proceduren för synkning går nog att hitta på nätet, annars vill jag minnas varm motor 1000 rpm, friläge. Efter första justering gasa till ett par gånger och sedan finjustera synkningen igen.

Finjustering av blandningsskruvarna kan göras direkt efter detta vid rek tomgångsvarvtal (säkert lägre än 1000 rpm) med växel i. 
 

Det gjorde verkligen en otrolig skillnad på tomgång och lågfart. Innan synk gick motorn trots allt ganska OK, men reagerade knappt på två av blandningsskruvarna. Efter synk och finjustering av blandningen gick den som en dröm vid tomgång och lågfart. Den har enligt grannen aldrig gått så bra tidigare. Jag är lite förvånad att nödvändigheten av synkning diskuteras så sällan.
 

Men, en massa jobb var det naturligtvis, så du bör så gott det går försäkra dig om att förgasarna är problemet.
 

Om du har vatten i bränslet och vill tillsätta sprit, så kan du inhandla några liter E85 istället för karburatorsprit. Det blir billigare. Men Yam rekommenderar inte mer än max 10 % och det finns redan 5 % i BF95 så 5 % till kan du hälla i.
 

Sea-ray_230 brukar ofta nämna vikten av att stabilisera bränslet innan upptagningen och det är nog en mycket bra idé om man vill undvika dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste tacka skribenten guestsson för ett fylligt svar!yes

Jag undrar var vattnet ska komma ifrån - kondens vatten måste vara en ytterst liten källa.

Har kört på 98 oktan de senaste säsongerna.

Fortsättning följer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli en del kondens i fasta tankar. Har du fast tank kan detta vara en orsak.

Var tankar du? Sjömack eller på landmacken via dunkar? Sjömack kan vara bedrägligt med ibland kass soppa.

Har du fast tank finns även en risk att det läckt in vatten via otäta lock eller avluftningar.

Även utan massa vatten kan du fått beläggning i förgasarna. Men det tipset har du redan fått.

 



Senast ändrad av crabfish | 18 augusti 2012 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lös plasttank som jag tankar på landmacken - ibland så använder jag 10L dunkar av plast.

Det är klart att i en sån kan det naturligtvis bildas kondensvatten - men den mängden måste vara försumbar eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var absolut inte meningen och skrämmas, bara att göra TS medveten att om man pillar isär knasarna på en sån här har man lite jobb framför sej. Ett jobb man bör göra noga och enligt rätt instruktioner. Som jag skrev, det är inte svårt men man gör det inte på en höft. Ett synkverktyg är en nödvändighet. En 4T är mycket känsligare för synkning än en 2T. På Yamaha synkar man inte tvåtaktarna, man bara nollar spjällen. Alla 4Tmed flera förgasare eller spjällhus ska dock synkas mot insugsvacuumet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis kommit tillbaka efter att bytt tändstift på motorn - alla gamla stiften hade en ren och ljus choklad ton så förbränningen verkar fungera.

Efter bytet så var det dax för provkörning och vad händer då - motorn går helt felfritt!cool

Något stift måste varit dåligt, tändhattarna satt bra, fick ta i lite för att få lös dem.

Jaja, nu är man glad igen och sommaren (det som är kvar) är räddad.

Tack för alla tips och råd!



Senast ändrad av burken | 18 augusti 2012 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...