Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 Nu var jag så klipsk och köpte i all hast biltemas mineralolja (motorolja) som jag tolka fel när jag läste på baksidan i all hast i butiken För motorer där olja blandas direkt i bensinen och jag har kört med den oljan i bensinen! Nu så har motorn gett upp efter ha slukat i sig en liter av motorolja istället för 2takts olja. På stiften är det en svart geggaktig beläggning, gjort rent stiften 6-7ggr och slitit axeln ur led och förbrukat en burk startgas utan lycka (detta såklart mitt ute på sjön) Det märktes av succesivt att motorn blev mer o mer svårstartad men inget distinkt, den gick riktigt dåligt sista biten, förmodligen bara på en cylinder sen dog den och jag fick inte fart på den igen trots 3 timmar utan en ända jävel som var för fin för att ens stanna till och fråga vad man vill när man stod och vinka. Liksom fan stod ju inte och vifta med armarna för skojs skull, och har ingen anhörig med båt i det området eller med motor så kunde inte få hjälp den vägen. nåja Vad är det som sker o händer när man kör motorolja i bensinen istället för 2takts olja ? Antar att den oljan inet förbränns som rätt olja gör, hur åtgärdar jag problemet ? Förgasaren har väl satt igen sig också ? nya stift ? vad mer kan jag göra ? Byta slang o pump till bensintanken ? Tips mottages // Klantarslet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mliljedal 0 Postad 16 Augusti , 2012 Testa med andra stift... när vår gräsklippare läckte motorolja in i cylindern så höll stiften bara kanske en par timmar. Men om du hade gegga på stiften så är sannorlikheten stor att du också har det i bränslesystemet. //Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Augusti , 2012 Jag vet inte mycket om motorer. Däremot är jag av den åsikten att alla som har båt borde va medlem i sjöräddningsälskapet. En liten bieffekt av detta medlemskap är att man får hjälp att ta sig i hamn när man får såna problem som du hade. http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/ Sen är det svagt att ingen stannar om du ger nödtecknet. Man är faktiskt skylldig. För det signalerade väl med nödtecknet? Annars trodde väl de andra att du vinkade. Hade varit på Nacka strand hos SXK och när jag passerat Fjäderholmarna var det en kille i en liten motorbåt som vinkade. Jag vinkade tillbaka. Han fortsatte att vinka. Till slut började jag fundera på om det var något han ville. Vände och det visade sig att han fått bensinstopp. Dessutom hade han bara en arm, så det var ju en aning svårt för honom att göra ett korrekt nödtecken. Hur påkallar du uppmärksamhet? Genom att höja och sänka armarna liksidigt från rakt hängande nedåt och uppåt till de nuddar varandra ovanför huvudet kan man visa att man behöver hjälp. Upprepa rörelsen flera gånger. Detta är en internationell nödsignal och ska bara användas när man behöver hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Augusti , 2012 Men vad har du köpt för olja? Motorolja säger inte mycket . Motorolja som blandas direkt i bensinen låter som någon slags 2 taktsolja och det borde den inte gegga ihop totalt om det är en 2 taktsmotor ? Hur har du blandat? 1:50? Vad har du för motor och vad ska den ha för poljeblandning? Är stiften oljiga så rengör dom. de blir ju inte uppslitna för lite skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 Nja jag vet hur SOS signalen görs, men jag körde mest med att stå upp vänd mot dom och vinka och hålla ständig ögonkontakt (även om de titta bort till o från) Dock så fick ja dricka ett par liter sjövatten, för det var gryyymt varmt nu mitt åp dagen och ja hade kommit en bit in på vätskebristen. Fast det reta mig nåt så förbannat, att även om jag inte förvänta mig att nån skulle bogsera mig in så kunde de iaf stannat och frågat om de kunnat hjälpa till. Speciellt förbannad är jag på gubben som tråla fram o tillbaka 3ggr som närmst kanske 70m ifrån mig och vägra stanna till. Men what goes around, comes around... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 Augusti , 2012 Den enda oljan på Biltema som har texten för motorer där olja blandas direkt i bensinen är just 2-takts olja, så rätt olja verkar du ha, har du blandat för fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 Det är biltemas mineralolja för utombordare, 1L, som förbrukats blandat 2-2.5% av det i flera tankar, det var först under haveriet jag tog till lite läs lektyr o läste ettiketten. HIttar inte länken till oljan på biltema. Men det var en mineral motorolja, menad för båtmotorer där oljan blandas direkt i bensinen, (dock så tolka jag det fel) Har rengjort stiften 4-6ggr, dock har dom varit med ett tag så ett par nya skulle inte skada. Alltså motoroljan var menad att ha i motorn, inte att blanda i bensin som jag gjorde. Motorn är en 6hk Evinrude ifrån 70talet, 2takt givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 16 Augusti , 2012 Med ”motorolja” i bensinen har du fått samma symtom som jag fick när jag överdoserade tvåtaktsoljan. Motorn vill inte starta och stiften var igenkleggade. Jag bytte då stift och körde med färdigblandad alkylatbensin (renare bensin) ett antal timmar. Har sedan dess minskat oljedoseringen som ska vara 2% till ca 1.75% och har därefter sluppit liknande problem. Tycker att det liknar skit att ingen stannade för att bistå! Senast ändrad av Jobhurt | 16 augusti 2012 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 Just ja en annan sak som varit märklig med motorn är att man måste oftast ha ventilnålen på tanken max inskruvad, och blåsan blir sällan hård när man pumpar den. Det ska väl vara så att man bara skruvar in ventilnålen på tanklocket till max o pumpar upp ett tryck o sedan skruvar ut den igen när motorn är igång. Det skumma är att motorn har oftast gått bättre med den inskruvad helt, och man fått öppna den lite lätt så inte totalt vacum uppstår i tanken. Okej ja jag har överdoserat olja i tron om att det skulle va bättre, eftersom kylningen är sisådär ibland/oftast är strålen som kommer ifrån motorn med kylvatten bra, men ibland så skvätter det mest, eller rinner ganska svag stråle oavs gas, märkt att detta påverkats av hur luftningsnålen på tanken stått, och även hur Slow Speed Adjustment nålen varit inskruvad. alla motorer har ju sina små trix för sig som man lär sig. Ang nålen, den ska väl vara 1½ till 2 varv utskruvad från max ? Provat alla lägen typ utan att skruva ur den helt iofs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Augusti , 2012 Jag kör med Biltemas utombordolja TCW-3 och har så gjorr länge utan problem. Har du räknat fel på procenten? Johnson 6 Hkr (samma som Evinrude) har jag kört med olja och tändvätska blandat i bensinen då den tröt utan problem, Du måste ha gjort nåt annat fel. Har du rätt sorts tändstift t.ex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Augusti , 2012 Det sk lågfartsmunstycket måste du ställa rätt för annars blir det fel bränsleblandning. Jag har en gammalmodig Johnson 2 Hkr från 80 med både lågfarts o högfartsmunstycke. Med lite gaspådrag ställer man lågfartsmunstycket så den går med max fart och dito på maxgas med högfartsmunstycket. Egentligen en finess , men som många missar. Till mopeden köpte man ställbart munstycke för att få maxfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Augusti , 2012 Jag misstänker som flera här också gör att Du har blandat för fett! Hur mycket olja på hur mycket bensin har Du använt? 2% t ex är en liter olja på 50 liter bensin. Jag blir dessutom förvirrad, Du säger att Du köpt motorolja avsedd att blanda i bensinen istället för tvåtaktsolja.... Men det är ju samma olja. Luftskruven i tanklocket skall vara öppen hela tiden Du kör, den har inget med att bygga upp tryck att göra utan skall bara se till att det inte blir undertryck i tanken så länge tanken sakta dräneras på bensin. När Du pumpar med blåsan så sitter det inbyggda backventiler i den som reglerar åt vilket håll bränslet förs. Är luftskruven stängt på tanklocket så brukar blåsan till slut inte svälla ut mer utan förblir ihoptryckt. Och sen lite moralprat, att ge sig ut på sjön utan dricksvatten...... INTE smart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 Nej nej jag köpte motorolja som jag använde som 2taks olja ! Läste fel, motoroljan var för utombordare som kör med oljeblandad bensin. Inte att oljan skulle blandas i bensin, utan i motorn. Hajar du? Men jag blanda den med bensinen. Jag hade 1½L vatten, men det tog snabbt slut när svetten spröt och det var väl 30 och inte ett moln mitt på dagen, och skulle bara köra hem båten ca 3km då jag la till vid någons annans strand dagen innan när motorn la av, men fick igång den sen och den gick jämt men inte lika fort som innan, för att sedan sakta varva ner och dö. Ja men blåsan blir aldrig ihop tryckt(sugen) som den ska bli, det som är skumt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Augusti , 2012 Blir bara snurrigare detta. Du skriver motorolja för utombordare som kör med oljeblandad bensin.Utombordare som körs på oljeblandad bensin behöver ingen motorolja i motorn. Oljan du beskriver finns inte. Vad har du köpt för olja? 2-takt olja eller motorolja? Blåsan skall inte bli ihopsugen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 16 Augusti , 2012 Motorer som kräver oljeblandad soppa får smörjningen den behöver från 2-taktsoljan. De har ingen separat olja, var skulle den vara någonstans? Bränsle/oljeblandningen åker ju runt i vevhus och spolkanaler. 2-taktsoljan är motorolja till tvåtaktare. Posta vad den hette som du skvalpade i, såska vi nog få ordning på detta :-) Blåsan ska väl inte vara ihoptryckt, det har då min aldrig varit, förutom när man klämmer på den :-P Edit: Någon annan hann före :-) Senast ändrad av -PC- | 16 augusti 2012 | 23:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Augusti , 2012 Läs nu ordentligt det vi skriver och prova sen att förklara lite tydligare! motoroljan var för utombordare som kör med oljeblandad bensin. Ja den skall ju blandas i bensinen !!!!! Vill Du också svara på hur mycket olja Du har haft i bensinen så vi kan reda ut det troligen har hänt nämloigen att Du blandat fel Och jag skrev ju att om man INTE öpnnar luftskruven så kan blåsan till slut förbli ihotryckt, det är alltså FEL! Nu är jag inte oförskämd utan tydligt ärlig men Du har tydligen mycket dåliga kunskaper på detta och prova då att ta till Dig tipsen Du får här istället för att försöka förklara något som tydligt är uppåt väggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 Augusti , 2012 Var det den här oljan du använde här , har själv i hastigheten varit nära att felaktigt köpa den till min tvåtaktare. Tror inte det är något problem med blåsan, öppna luftskruven på tanken, pumpa 2-3ggr med blåsan eller tills den blir hårdare. Då har du bensin i förgasarna och ventilen på flottärerna har stängt då flottörhuset är fullt. Suger blåsan ihop sig när motorn går så har du stopp i bränsleslangen/tanken innan blåsan eller så har du glömt att öppna luftskruven på tanken. Att rengöra/byta stift och rengöra förgasarna tycker jag borde räcka. Sköljer du ur tanken och pumpar igenom bensinslangen med ren bensin så ska det inte finnas någon olja kvar som kan påverka motorn. Lycka till! Senast ändrad av Riro | 16 augusti 2012 | 23:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Augusti , 2012 Man kan undra om du är en av dom som körde hem med mer än 0,2 promille efter ett krogbesök? Vet du inte vad för slags olja du köpte på Biltema? Det måste väl ha varit självklart att det är 2 takts TCW-3 du skulle ha köpt till din 6Hkr Evinrude? Eller har du köpt växellådsolja och blandat i bensinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 16 Augusti , 2012 Du kör alltså omkring i en Selco och ställer en massa förvirrande idiotfrågor. Hmm kan du möjligen ha kallat dig Steve i ett tidigare liv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Motorolja/2-takts-utombordsolja-36993/ Den oljan var det nog. SORRY att jag inte kan utombordare in och ut ! Antog att det var som tex på mopeder äldre (2takts) där det ÄR OLJA i BÅDE MOTOR och i BENSINEN... Var helt inställd på att 2takts båtmotorer hade olja i motorn, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 16 Augusti , 2012 Ja och jag skrev att MIN BLÅSA BLIR INTE IHOPTRYCKT även om man kör med ventilskruven inskruvad på tanken, och jag får aldrig blåsan och bli hård oavs. men så har det varit hela tiden och jag har rejäla slangklämmor på så vetefan vart den tjuvsuger luft isåfall. Biltemas 22L plasttank är det iaf. JA och jag visste inte för fan att båtmotorer inte har olja i motorn som alla andra 2takts motorer ja haft med o göra, Crossmotorer, mopeder, ect. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idoanimals 0 Postad 17 Augusti , 2012 Jag har en selco men den ligger på land och brukas ej, har en stortriss utan köl som brukas och är nytt projekt. Steve? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2012 Läs Ts förra tråd, så fattar ni vad det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 17 Augusti , 2012 Det är växelådsolja i mopeder mm, samma med båt ! Det är olja i drevet på en båtmotor p ga växellådan där. Men inga tvåtakts mopedmotorer har motorolja i motorn, motor och växellåda är dock byggda som en enhet så det kan verka som om motorn innehåller olja för sin egen smörjning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 17 Augusti , 2012 Jag blir lite förvånad över vilket tonläge det blev i den här tråden. Jag tolkade det direkt som att motorn har en egen oljetank men att man råkade ta den oljan direkt i soppan. Är jag ute och cyklar? Om man har gjort det så tacka fasen för att den sotar ihop. Som tidigare beskrev. Akrylat soppa kan göra susen. Gällande ventilen så ska ju den självfallet vara öppen så att det inte skapas undertryck i tanken. Blåsan bör bli relativt hård efter några pumptag. Låter som att det skulle kunna va en läcka i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2012 Som jag skrev i mitt inlägg ovan - läs TS tidigare tråd, så förstår ni vad det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2012 Som jag skrev i mitt inlägg ovan - läs TS tidigare tråd, så förstår ni vad det handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 17 Augusti , 2012 Att inte blåsan blir hård på gamla gubbar ska man va glad för, skämt åt sido, kolla även att byta blåsa då membranet i den ofta torkar och inte fyller sin funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Augusti , 2012 Det börjar gå från dunklet in i ljuset. Du har nog inte klantat dig så mycket som du befarade men en viss oerfarenhet kan anas. Tex att du slog i hela oljeflaskan. Den räcker till femtio liter. Hur fick du den att starta med så mycket olja? En parentes, förr blandade man bensin med motorolja för att få oljeblandat så det skulle inte ha varit helt galet ändå. Rykte inte motorn förfärligt så länge den gick? Blanda 2% blandning och rengör stiften. Förgasaren geggar inte igen av olja utan den blandar sig med nya bensinen. Du kan ju använda den bensinblandning du har och spä ut den. Med bensin. En liter olja räcker totalt till femtio liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser