Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
aunapuu

Kemisk smak i vattentanken

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med dålig smak i vattentanken. Problemet är inte rutten smak/doft utan en kemisk smak/doft. Har prövat med renigstabletter men detta fungerar ej. Är det någon som har erfarenhet av liknande?

Mvh
John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det plasttank?

Kan tänka mig att det kan bli lite plastsmak/lukt då. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är en rostfritank.. Fick dock bort smaken under en kort tid med dricksvattendesinficering, men sedan kom det tillbaka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behandlar min rostfria tank med en halvliter klorin varje vår, i med klorinen fyll upp tanken och låt den stå någon dag, töm tanken och fyll i och töm 2 tankar med enbart vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Har du något bra förslag på dosering? Har en 200 L-tank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om tanken är rostfri och ren bör den inte ge smak åt vattnet, men hur är det med slangar och andra eventuella installationer? Det kanske är slangarna som ger dålig smak?

Om du inte kommer åt problemet kan det hjälpa med ett kolfilter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slår i en halvliter klorin i min 100 literstank. Du har även fått ett svar att kolla över slangar, jag bytte mina för ett par år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man fyller vattentanken med kommunalt vatten från ett vattenverk (vilket är den normala källan på fastlandet) så är det alltid lite klor i vattnet -- tillräckligt mycket för att döda bakterier och ta bort dålig smak, men så lite att vi människor inte märker det.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Klorering-av-vatten/

Däremot finns städer där vattnet har en tråkig smak av andra skäl, minns att det var så tidigare i Uppsala (om jag fattade rätt hängde det ihop med att kalkhalten var hög där).

John -- var fyller du på vattnet?

Kan det vara så att den dåliga smaken finns i vattnet redan när du fyller på vattentanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligtvis fyller jag på vatten från vår grävda brunn på landet, men problemet kvarstår när jag fyller med kommunalt vatten på diverse gästhamnar.

Ska testa klorblandningen och sedan skölja igenom systemet!

Återkommer med uppdatering efter testet! Tack för alla svar!

//John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte så mycket om kemi och miljö, men ryggraden säger mig att man skall vara försiktig med att tömma ut vattentanken med klorin i när man ligger i hamn. Bättre att åka ut på större vatten och  tömma där. Man vet inte vad klorinet gör för småfisk och annat som har sin barnkammare vid land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten från en brunn är en färskvara som ska konsumeras rätt omgående. Ska vattnet transporteras i ett ledningsnät tex krävs konserveringsmedel. Det grejar normalt vattenverket och ska man använda brunnsvattnet behövs nog vattentabletter eller motsvarande. En rengöring av den grävda brunnen kan också förbättra vattnet som lätt får smak av smådjur som krupit in. I brunnen på landet fanns fyra salamandrar simmande vid full vigör samt en död mus. Sånt ger dålig lukt om än inte kemisk. Töm brunnen och hinka upp det sista med en hink med stora hål i botten och en bit byggplast som agerar backventil. En tyngd i botten på hinken så den sjunker snabbt och fylls med skiten och vattnet. Hålen ska vara så stora som det skräp man förvåntar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...