Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024
Forrte

Oljeläckage vi vevhusventilationen

Rekommendera Poster

Jag har två TAMD41B -91or som jag bytat toppackningen och planat toppen på (0,15 mm) på grund av att kylarvattnet läckte ut mellan block och topp. Nu är motorerna täta vad beträffar kylvatten men istället läcker det på den ena motorn ut olja via vevhusventilationsfiltert vid hård belastning. Vid varvning av motor i hamn kommer ingen olja. Båda motorerna startar direkt, går jämt och varvar 3950 varv. Ingen olja i kylarvattnet och oljan är helt fri från vatten.

Någon som råkat ut för detta eller liknande kom gärna med ide om var felet kan vara.  Tacksam för svar.



Senast ändrad av Forrte | 15 augusti 2012 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

Ser väl ut som i denna skiss, ett filter 22 med övertrycksventil (24-30)? ...
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-21-19412.aspx

Enligt nedan länkade pdf-verkstadshandbokens sid 13 crankcase ventilation så öppnar ventilen ifall filtret är igensatt.
Filtret ska ta bort oljedropparna ur utträngande vevhusluft och skulle ventilen öppna så rinner det förmodligen litet olja. Kolvringarna läcker ju alltid litegrann så ett litet luft/avgas-flöde blir det väl. Flödet ökar gissningsvis vid högre varvtal/belastning, särskilt om kolvringarna är slitna eller alternativt inte inkörda.
http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/41fuel.html#/14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem,det finns ett rör i bak kant på viparmsbryggan där returoljan går tillbaka till tråget som kan bli igensatt. En nödlösning som jag gjorde va att byta ut oljepåfyllninglocket till ett ventilerat från en amazon med slang till luftfiltret,för mig slutade med att jag byte hela viparmsbryggan så försvann problemmet även med original oljepåfyllninglocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för givande tips. Ikväll har jag lyft av bakre ventilkåpslocket och kan konstatera att oljan sprutar vid detta lilla rör som ansluter oljan från toppen in i ventilbryggan. Imorgon delas detta. Hopp finns just nu!

Nu har jag delat så mycket att jag kom åt det lilla oljeröret och det visade sig att oringen som tätar runt det s-formare oljeröret satt snett och stod på en kant en bil ner i hålet i toppen.

När röret gled ner följde oringen med och det blev tätt. Nu har jag provkört och motorn är helt tät!

Jag vill rikta ett stort tack till TommyJ som ledde mig rakt på spåret. Jag var inne på att lyfta ut motorn och dela den för att söka felet, men denna lilla oring och rörbit som satt ca 1,5 mm snett var felet. TACK för tipset.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig för dig,det är inte kul att lyfta motorn för en sån sak.

Ett riktat tack värmer också i höstmörkretsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...