bupsen 0 Postad 15 Augusti , 2012 Hej Jag har tittat på lite olika motorbåtar så som ryds 510git uttern 5202 men blir inte klok på pris sättningarna. Jag har tittat på årsmodellerna 02-05 med yamaha motor. Vad tycker ni en ryds 510 gti / uttern 5202 med 60hk 4-takt yamaha ska kosta ? Tacksam för svara då jag behöver all hjälp jag kan få då jag är ny i båthobbyn . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Augusti , 2012 När motorbåtar i denna storlek närmar sig 10 år så tycker jag att värdet främst beror på hur motorn är skött. 4-taktare ska helst ha varit på service varje höst hos auktoriserad verkstad (be att få se serviceboken, precis som på en bil). Om tidigare ägare inte ens kan visa att de har bytt olja (går ju att spara kvitton), så skulle jag betala ett betydligt lägre pris. Själva båten har förhoppningsvis 40 års livslängd, men motorn kanske man bara ska räkna med 20 års livslängd och extrautrustning som GPS-plotter ska du inte betala mer än 50% av nypris även om den är nyköpt. Så om båten är 10 år gammal skulle jag inte betala mer än max 75% av nypris för båten, max 50% av nypris för motorn (även om den är välskött) och max 50% för den extrautrustning som du faktiskt vill ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 17 Augusti , 2012 Som man ser på svaret tappar båtar inte lika mycket i värdet som t.ex. bilar. Jag tycker att det låter vettigt när man kollar priserna. motorn är avgörande, tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 17 Augusti , 2012 Sjukt bra andrahandsvärde på mindre beg-båtar kan jag tycka. 75% av värdet efter 10 år tycker jag egentligen är för mycket, men det är väl så marknaden ser ut. Tycker nästan att nyköp borde övervägas på den här båttypen. Bara det faktum att något är begagnat BORDE betyda ordentlig prissänkning, och är det dessutom använt och nött i 10 år borde ett värde på mer än 50% aldrig komma ifråga, men som sagt - sådan är marknaden.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser