Karbonpapper 0 Postad 15 Augusti , 2012 Hej ! En lite fråga om detta är normalt Jag har en motor från -00 med 220 timmar på nacken sjövatttenkyld. Kan man redan ha begynnande lagerhaveri nu har jag inte haft den hela tiden men jag tar för givet att oljebyten varje år har skett. En kille sa nämligen att det lät som vevlager typ höll på att ge upp. Duktigt knackande vid gaspådrag, känns lite tufft att renovera eller byta motorn efter 220 timmar tycker jag iaf, men jag är ingen motormek. Vore tacksam om jag kunde få lite respons på om detta är helt normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 Augusti , 2012 Det är inte normalt att få lagerhaveri på en så pass ny och lite körd motor. Låt en mekaniker lyssna på det hela. Du kan också lägga upp en film här så vi kan lyssna om du har möjlighet. Tänk dock på att du bör köra så lite det bara går innan du rett ut vad det är. Har du otur kan det annars gå sönder ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Augusti , 2012 Har ett vev eller ramlager gått ner sig så det börjar knacka så borde det ge utslag på oljetrycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 15 Augusti , 2012 Killen som sa att det kunde vara vevlager är en båtmotormekaniker och jag tror säkert att han är kompetent det är bara jag som tycker att det låter orimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 15 Augusti , 2012 Hur skulle trycket då bete sig hoppa och fara eller allmänt lågt eller högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Augusti , 2012 Om lagret har gått ner så det börjar knacka innebär att lagerspelet mellan stake och vevaxel ökat så att staken kan röra sig vertikalt på vevaxlen i sin upp o nergående rörelse. När detta inträffar så flödar oljan lättare förbi lagret och trycket minskar, det borde synas mer på låga varv och varm motor (tunnare olja). Dvs du bör ha lågt tryck i det läget. Ser du ingen skillnad mot innan skrammlet? Om du nu har mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 15 Augusti , 2012 Ska titta på det i helgen finns mätare, det enda jag säkert kan säga att knackandet ökar med varmare motor. Om det är vev och el ramlager paj är det värt att byta def lager eller ska man titta på ersättningsblock som sagt den är ju inte i mina ögon så gammal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 15 Augusti , 2012 Att byta ram och vevlager är ingen stor kostnad. Ev slipning av vevaxel också. Dock bör du inte köra med den mer än när du har någon där som avgöra va felet ev är Splirrans nya motorer rasar dagligen så att din som är 12 år gammal skulle ha lagerhaveri är inte helt otroligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 17 Augusti , 2012 Utan belastning i friläge går maskin hur fint som helst, provat hastigt upp till 3000 rpm. Om det nu är sådant glapp i lagringen borde det inte låta även utan växel i ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Augusti , 2012 Borde låta även obelastad men då var maskin inte varmkörd förmodar jag. Kan göra att det inte knackar då oljan är tjockare. Sedan så blr ju trycket på lagren under belastning högre, men dom motorer med lager haveri som jag varit i kontakt med låter fan även vid torrgasning. Vad är det för drivlina förmodar Mercruiser och Alpha / Bravo drev? Det är inte så att en lyftare/ vippa gett sig och det är det knacket som ni hör. Att ta av ventilkåpotna och kolla så alla vippor ser ok ut och känns ok är ju snabbt gjort. Men då borde det höras även obelastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 8 Oktober , 2013 Som avslut på tråden vill jag säga att jag i somras köpte ersättningsblock. Vevlager och en kolv var defekta samt att det fanns en del korrosion från Florida tiden. Ber om ursäkt att jag inte avslutat tråden tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fippe1 3 Postad 8 Oktober , 2013 Hur lät din motor när den var dålig? Jag har en tråd där jag försöker utröna vad som är knas, i den tråden finns ett klipp på hur min motor låter vid belastning. Sista som jag kommit fram till är topplockspackningen. Skulle vara schysst om kunde lyssna och höra om det låter bekant. För mig uppkom det på en halvtimme och med bra oljetryck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karbonpapper 0 Postad 8 Oktober , 2013 Visst kan jag det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser