Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Karbonpapper

Vortec -00 lagerhaveri ?

Rekommendera Poster

Hej !

En lite fråga om detta är normalt

Jag har en  motor från -00 med 220 timmar på nacken sjövatttenkyld.

Kan man redan ha begynnande lagerhaveri nu har jag inte haft den hela tiden men jag tar för givet att oljebyten varje år har skett.

En kille sa nämligen att det lät som vevlager typ höll på att ge upp.

Duktigt knackande vid gaspådrag, känns lite tufft att renovera eller byta motorn efter 220 timmar tycker jag iaf, men jag är ingen motormek.

Vore tacksam om jag kunde få lite respons på om detta är helt normalt.

crying

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte normalt att få lagerhaveri på en så pass ny och lite körd motor.

Låt en mekaniker lyssna på det hela. Du kan också lägga upp en film här så vi kan lyssna om du har möjlighet.

Tänk dock på att du bör köra så lite det bara går innan du rett ut vad det är. Har du otur kan det annars gå sönder ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett vev eller ramlager gått ner sig så det börjar knacka så borde det ge utslag på oljetrycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killen som sa att det kunde vara vevlager är en båtmotormekaniker och jag tror säkert att han är kompetent det är bara jag som tycker att det låter orimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lagret har gått ner så det börjar knacka innebär att lagerspelet mellan stake och vevaxel ökat så att staken kan röra sig vertikalt på vevaxlen i sin upp o nergående rörelse. När detta inträffar så flödar oljan lättare förbi lagret och trycket minskar, det borde synas mer på låga varv och varm motor (tunnare olja). Dvs du bör ha lågt tryck i det läget. Ser du ingen skillnad mot innan skrammlet? Om du nu har mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska titta på det i helgen finns mätare, det enda jag säkert kan säga att  knackandet ökar med varmare motor.

Om det är vev och el ramlager paj är det värt att byta def lager eller ska man titta på ersättningsblock som sagt den är ju inte i mina ögon så gammal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta ram och vevlager är ingen stor kostnad. Ev slipning av vevaxel också. Dock bör du inte köra med den mer än när du har någon där som avgöra va felet ev är

Splirrans nya motorer rasar dagligen så att din som är 12 år gammal skulle ha lagerhaveri är inte helt otroligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan belastning i friläge går maskin hur fint som helst, provat hastigt upp till 3000 rpm.

Om det nu är sådant glapp i lagringen borde det inte låta även utan växel i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde låta även obelastad men då var maskin inte varmkörd förmodar jag. Kan göra att det inte knackar då oljan är tjockare.

Sedan så blr ju trycket på lagren under belastning högre, men dom motorer med lager haveri som jag varit i kontakt med låter fan även vid torrgasning.

Vad är det för drivlina förmodar Mercruiser och Alpha / Bravo drev?

Det är inte så att en lyftare/ vippa gett sig och det är det knacket som ni hör. Att ta av ventilkåpotna och kolla så alla vippor ser ok ut och känns ok är ju snabbt gjort. Men då borde det höras även obelastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som avslut på tråden vill jag säga att jag i somras köpte ersättningsblock. Vevlager och en kolv var defekta samt att det fanns en del korrosion från Florida tiden.

Ber om ursäkt att jag inte avslutat tråden tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lät din motor när den var dålig? Jag har en tråd där jag försöker utröna vad som är knas, i den tråden finns ett klipp på hur min motor låter vid belastning.

Sista som jag kommit fram till är topplockspackningen.

 

Skulle vara schysst om kunde lyssna och höra om det låter bekant.

För mig uppkom det på en halvtimme och med bra oljetryck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...