tutte 25 Postad 15 Augusti , 2012 Precis köpt båt utan motor och skall sätta in ny motor.Men vad väljer jag räcker det med mercruiser 3.0 135hk eller ska jag ta 4.3 220 hk.Jag vill ju inte att båten ska gå i 10 knop med ny motor vad tycker ni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Augusti , 2012 Om jag inte har helt fel så levererades Anqas Queen med raka fyror, typ B20, men det har jag alltid tyckt vara i minsta laget för så pass stora båtar. En undermotoriserad båt drar ofta mer bränsle än en övermotoriserad och motorn får jobba onödigt hårt. I vår Finmar SeaCabin (17 fot) har vi en 3.8 l V6:a på 165 hk. Det är samma block som 4.3 l men alltså med lite mindre cylindervolym. För vår båt är denna motor lite för tung så båten sitter lite mycket på aktern och vi får vikta lite i fören men kraften är ganska lagom. För en 24-fotare skulle jag nog välja en 4.3 l. Då får du en trevlig marschfart och kommer snabbt upp i plan. Sen beror det lite på vad du har för drev också. Alla drev passar inte med alla motorer. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Augusti , 2012 Ancas queen är ganska lättdriven då den är i det närmaste plattbottnad i aktern, original var AQ130 vilken orkade med lite över 20 knop. Skrovet lämpar sig inte för högre farter 200hk räcker och blir över, mercruiser 3.0 är väl något bättre än original, vad är priskillnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Augusti , 2012 Då ska man inte jämföra vår båt med Anqas eftersom vår Finmar är galet V-bottnad! En sak man inte ska glömma bort är att om man har för kraftig motor så finns risken att man får för snabb tomgångsfart. Det är inte så kul att behöva lägga i och ur växeln hela tiden när man vill krypköra på riktigt t ex vid tilläggning. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 15 Augusti , 2012 prisskillnaden är ca 15000= och det är komplett med drev o allt mvh Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Augusti , 2012 3.0:an är en rak sexa eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Augusti , 2012 Det är en rak fyra, den har funnits i många år, dom raka sexorna måste vara från 70- talet eller äldre, jag har för mig att sexorna hade fler än 135 hästar också. Fyran är billigare i drift speciellt den dagen man måste byta avgaslimpor, det blir gott om plats i motorrummet också för den är nästan lika liten som en B20, dom finns med sötvattenskylning också vilket är att föredra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Augusti , 2012 Det kanske är en sån motor vi skulle ha i vår båt istället för den feta V6:an... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 15 Augusti , 2012 Som jämförelse så har jag en AQ170 i min Alfa 24. En ganska flatbottnad båt som väger 1700kg (fabriksuppgift) Med den pjäsen så har jag kraft i mängder! Ligger och marchar 20-22 knop och har väl 28-29 på max. Även med full tank, färskvatten, semesterpackning och mycket folk i båten så har jag inga problem att komma upp i hastighet. Nu går det ju inte på långa vägar att jämföra dom motorer du pratar om att lägga i din båt med min gamla gjutjärns-sexa. Men det kan kanske ge dig en liten fingervisning om hur mycket HK du kan behöva. Lev och må... /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 16 Augusti , 2012 Om du ändå ska byta motor tycker jag att du ska stoppa i någonting med minst 160 hk. Finns inget tråkigare än att behöva plåga motorn beroende på att den är för klen. Kortare livslängd, bullrigare och hög bensinförbrukning .... Bättre då att stoppa i en lite rejälare pjäs direkt om budgeten tillåter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Augusti , 2012 Kollade lite snabbt på Blocket vilka motorer de Fjord Ancas Queen som är till salu har: En har V8 350 hk och toppar 35 knop. En har en Ford 5.0 liter. Övriga har gamla motorer med 130-146 hk och jag hittar inget om deras toppfart. Du kan ju ringa några av dessa och fråga om toppfart, säg som det är (att du har en likadan båt och väljer motor) så svarar de nog ärligt om de tycker att det räcker med 135 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser