Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
smasken

Selco 18 ht med johnson 60 går tungt.

Rekommendera Poster

Hej. (är helt ny på forumet)

Jo jag har en selco 18 ht från slutet av 70 talet med en 80 talars johnson 60 hp på.

jag tycker den går tugnt. När vi bara är 2 i båten så går den upp i planing fint men sen tycker jag inte den varvar ut. den gör 25 knop borde den inte göra lite till? När man ligger i cirka 15 knop för att sedan trycka gasen i båtten så låter det som motorn kämpar.

Sen om vi är cirka 4 i båten då går det mycket sakta upp i planing och om jag inte power trimmar ner motorn helt så går det knappt alls. men det är ungefär samma sen när man är uppe i planing något tyngre

 

MVH Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kanske har en propeller som inte har rätt diameter eller stigning? Sådant kan påverka toppfart, acceleration och motorvarv en hel del. Sedan låter inte 25 knop så väldigt långsamt med tanke på båt och motorstyrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret smiley Okej så 25 knop är ungefär vad den borde göra då kanske. Men att gå upp i planing med ca 4 i båten ska väll inte vara krävande med den motorn tycker jag? eller är det så?

 

MVH/ Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Selco 18 HT utrymmen med flytskum? I så fall kanske du släpar runt med en massa vatten i båten. Jag har läst om vissa som tagit ur över 200 kg blött skum ur sina båtar...det är ju som om två extra passagerare av det tyngre gardet gömt sig i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt, en ryds 475 gt med 60 hk, väger runt 500 kg (några hundra kilo lättare än din Selco antar jag) plande mycket lätt med 2 personer, men med 4-5 gick det tyngre. Och var vi 3 tunga personer som satt akteröver så ville den knappt plana. Fördelen med en sådan styrpulpet är att du kan placera tunga grabbar i fören och då planar den snabbare. I en Ht/DC-båt sitter man där man sitter. Sedan så ska man alltid trimma ner motorn helt inför planing annars går det väldans trögt. Även min nya 21-fotare med 320 hk segar sig upp i plan med 5-6 tunga personer ombord jämfört med 1-2 två (då den flyger upp ur vattnet). Så med andra ord, antalet passagerare har stor betydelse. Kolla även det där med propeller om du vill spendera ett par tusen på att kanske få några knops ökad toppfart och/eller snabbare acceleration. Jag fick bra hjälp förut av propellertrim.se. De om några kan allt om propellrar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Jag har också en Selco18, en Cabin med en 70 hp Evinrude från 84 och har samma problem! Tror det är för klen motor helt enkelt i orginal sitter det ju ofta en inombordare på 130 hästar. Visserligen tyngre men fler hästar,,,,dessutom sitter man ju längst bak i Selcon vilket gör det tyngre att komma upp i plan. Dessutom är det väl hyffsad v botten på Selcon som också bidrar till att det går tungt! Trimplan kan ju vara en lösning men det blir ju ingen raket av det vare sig din eller min båt............

MVH

Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...