Anelg 2 Postad 15 Augusti , 2012 Hej Jag har ett knepigt problem med båtens batteriladdare. Det är en Tecsup Integral. När jag kopplar in landströmskabeln i båten laddas batterierna upp av batteriladdaren. Men bara en gång. Om jag använder lampor, kyl, spis mm under tiden båten ligger på landström laddas batteriet ut tillslut. Senast i helgen när vi låg två nätter på Sandhamn hade vi under 10 volt när vi åkte hemåt - trots att vi var anslutna till landströmmen. Motorn laddar upp batterierna utan problem men batteriladdaren vill inte göra det mer än första gången kabeln kopplas in. Varför beter sig den så konstigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Augusti , 2012 Kollade du att du hade ström i uttaget på bryggan? Hade kanske jordfelsbrytaren löst ut på laddaren? Annars ser det ut som din laddare är trasig. Den ska underhållsladda batterierna när den är inkopplad till eluttaget på bryggan. Om du tar ut ström till förbruknng eller inte har ingen betydelse, snarare finns chans till extra hög spänning om laddaren tror att låg spänning på batterierna kan innebära ett något urladdat batteri. Ska då gå igång och bulkladda dvs försöka få till en spänning runt 14,5V. Drar man ut mycket ström så laddaren inte orkar med detta riktigt så blir bulkladdningsfasen förlängd. Att den ska sluta ladda efter viss tid är uteslutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 15 Augusti , 2012 Ja visst verkar det skumt? Men som sagt - först laddas batteriet upp men inte vidare när batteriet börjar tappa spänning. DVS ingen bulkladdning verkar starta. Det är ström i alla eluttag inne i båten så ström kommer det. Säkert någon smart inställning jag inte hittar. Den kanske är inställd på deep discharge eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Augusti , 2012 Hej, Vad visar egentligen laddmanickens lysdiodblinkande, har du kollat? :-) Finns ju vissa situationer då även s.k. smarta mikrodatorstyrda laddare måste ropa på hjälp? (Gäller alltså som här tycks vara fallet ovanliga situationer - som iofs kan ha förutsetts progammeringsmässigt av tillverkaren men p.g.a. dess osannolikhet ändå bara försetts med nån enkel blinkindikation.) Bara som ett exempel visar bildens exempel ett fel som tycks kräva 20 minuters bortkoppling från nätet. Möjligen finns fler tänkbara orsaker, därav min fråga. Bilden f.ö. snodd ur manualen med denna länk ...http://www2.kegel.de/tecsup/pdf/charger-hi-tec-200-300-use.pdf Senast ändrad av Thomas-1 | 15 augusti 2012 | 16:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 15 Augusti , 2012 Tack Thomas-1. Precis det felet. Först lyser LED att det laddar - för att sedan slockna och inte visa någonting. Normalt ska den lysa 100% charged när den är inkopplad och inte laddar. Problem and/or symptom: During the charge, all LEDS are switched off Probable cause: stop because of the thermic security or battery voltage < 9 V ( 18V for a 24V battery ) Check and/or corrective action: disconnect the charger, wait 20 minutes and connect to the main Förstår inte problem cause texten dock... Är det en automatsäkring som slår ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 15 Augusti , 2012 Jag tror det är ungefär så här: Den SMARTA batteriladdaren konstaterar att dina batterier är kass eftersom de har en spänning på 9-10V och avbryter därför försöken att ladda då det finns uppenbar risk att du antingen kopplat fel eller att det är kortslutning eller något i batterierna. Om den skulle fortsatt ladda skulle risken för explosion vara för hög. Jag reagerade på din text där du skrev att spänningen var nere i 10V. Oavsett anledning så är de allra flesta (12V-) batterier förstörda om de laddas ur ner till 10V vilospänning. Ännu värre om de visar 10V under generatorladdning. Byt batterierna innan du ger dig på ytterligare försök att få fason på laddningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Augusti , 2012 Jag skulle byta både batteri och laddare. Förstörde två nästan nya gelbatterier pga att laddaren visade att den laddade. Detta läge varade i ca 10 minuter sen slog laddaren i från. Detta upptäckte jag efter att batterierna var helt tomma efter en vinters båtjobbande. De batterierna blev aldrig vad de varit trots att jag köpte en smart laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 16 Augusti , 2012 Redan när spänningen sjunker under 12,2 volt börjar man förstöra batterierna. Har de varit nere i 10 volt är de förstörda, går inte att återställa och skall förpassas till en miljöstation. Håller med toaen, skaffa ny laddare och nya batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 16 Augusti , 2012 Insåg precis att det är olika batterier kopplade till laddaren också. Eventuellt av samma typ men defenitivt inte av samma fabrikat eller Ah. MAO - dags att se över elen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Augusti , 2012 Det där med båtel kan va lite lurigt. Sommaren 2008 hade jag så väldigt dålig kapacitet på mina förbrukningsbatteri. strömmen tog slut på ett vinkla ett. Hade även känt av problemet sommare 2007, men då gick jag väldigt mycket för motor och det var så mycket annat strul så jag tänkte nog inte så mycket på den dåliga batterikapaciteten. Gick till Björlanda kile pga min fars födelsedag - han skulle ha fyllt år idag om han varit i livet. Kom dit ett par dar innan och då den dåliga batterikapaciteten var besvärande och batterierna var inköpta 2003 gick jag upp i butiken och köpte tre nya. Jag låg vid mastkranen och bar ett och ett från butiken och på vägen till butiken tog jag ett gammalt batteri och lämnade på återvinningen som låg ungefär halvvägs. När jag skulle koppla loss det sista batteriet förstod jag anledningen till min dåliga batterikapacitet. Det var det batteriet som satt under en egen lucka närmast motorn. En halvmeter därifrån hade jag ytterligare två batteri i ett särskilt utrymme. Vintern 2007 gjorde jag något i det stuvfacket där de två batterierna stod, så jag var tvungen att ta bort dem. Batteriet som stod i ett eget fack stod kvar och var inkopplat till systemet. För att det inte skulle ligga spänning på kablarna lossade jag pluskablen som gick från det ensamma batteriet till de två andra. När jag satte tillbaka batterierna glömde jag lägga på kabeln på det ensama batteriet. Hade kört med ett batteri i stället för tre. Nu hade jag köpt tre nya batteri och burit dem till båten samt burit två av de gamla till återvinningen. Jag bar dit det tredje också. Ibland kan man göra sina tabbar och man skall inte gråta över spilld mjölk. Har flyttat batterierna i min nuvarande båt pga motorbyte. Batterierna har några år på nacken och när jag mätte spänningen på dem efter att de stått ett halvår utan laddning så höll de full vilospänning. Blev nästan lite besviken. (kapaciteten kan ju ha minskat den del, men vi får se hur det funkar resten av sommaren) Hade de laddat ur sig regält funderade jag på att köpa nya Biltemas 95 Ah AGM-batteri. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/ Då de bör gå att ställa även längs med båten (vanliga blybatteri skall ju stå tvärs för att blyplattorna inte skall stå torra när det lutar) så skulle jag få plats med 4 st. Det var någon här på MG som tippsade om de batterierna. Kanske även ett tips för dig för nya batteri. Har någon erferenhet av de batterierna? Synpunkter? Senast ändrad av toaen | 16 augusti 2012 | 12:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Augusti , 2012 Laddaren tycks ha en inbyggd termosäkring och förmodligen är det den som avses med thermic security ovan. Först blinkar tydligen en röd LED då tempen överstiger 40 grader och sen vid 45 stängs helt sonika laddaren av, enligt sid 10 punkt 1. Laddaren är ju relativt svag - iaf jämfört med motorns alternator - och kapaciteten 15 alternativt 25 ampere fördelas på laddning och förbrukarbelastning kyl spis(?), låter redigt strömslukande och kan nog lätt leda till att kapacitetstaket överskrids? Antar f.ö. att din installation är sådan att den inbyggda fläkten får rikligt med luft? Angående batteriblandning så har väl genom erfarenhet och batteriutveckling numera kraven mildrats på vilka batterier som kan parallellkopplas, men idealet är väl iofs fortfarande helt lika batterier av lika ålder. Olika Ah-tal eller ens ålder upplever jag inte som nåt stort problem bara batterierna är av samma grundtyp&spänning, men kan givetvis som så ofta ha fel?? (Om inte annat ställs ju batteri-grundtypen in på laddaren så att rätt laddningscykel erhålls.) Haha, länkar en så svettigt omfattande sajt att man kan läsa till ögona blöder. Man riskerar vid överdos att spottas ut som ett utsketet förvirrat plommon. :-) Men intaget i små doser så blir man förhoppningsvis på sikt ändå något litet klokare? ...http://batteryuniversity.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 17 Augusti , 2012 Tack Thomas. Du är ett under av hjälp. Nu vet jag iaf vart jag ska börja felsöka. Det verkar som att laddaren fungerar som den ska och att det är batterierna som är boven. Ska kolla varför det blir för varmt. Kolla alla kablar och batteribox. Laddaren sitter på ett skyddat, väl ventilerat utrymme. Sätter båten på laddning och bevakar vad LED-lamporna säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 20 Augusti , 2012 Hade samma problem med en billig smartladdare men när jag istället använde min C-tec så gick allt bra, den klarade att ladda samtidigt som jag tog kraft ur batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser