Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
adde_xboy

Frustrerad över jakten på båtplats

Rekommendera Poster

Eftersom flera här i tråden vittnar om att det finns lediga platser på marinorna så innebär det ju de facto att det inte finns för få marinor...det motsatta gäller ju båtklubbarna, det finns uppenbarligen för få båtklubbar eftersom de har långa köer för att få båtplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det finns dåligt medplatser i centrala lägen, både för klubbar och marionor. Lite längre ut i skärgården finns det bättre med plats. Det som är den stora bristvaran tycker jag verkar vara vinterplatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har stått i kö 7 år i Helsingborg och har endast får 2:a hands plats. Har varit utan båt i 3 säsonger och när jag väl hittat en båt då vill hamen inte veta av mig fast jag har haft plats där tidigare och betalt köavgift varje år. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo,, men ville bara tala om att det är svårt överallt.crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast, det ÄR inte svårt överallt.
Kompisen fick plats för sin åttameters segelbåt utan problem i en klubb, relativt nära Stockholm. Han sökte på hösten, hade plats på våren. Detta var för två år sedan, tror det är lika idag.
Tror det är lika i vår klubb, lite längre från sta´ n.
Jag tänker inte skriva vilka klubbar, men den som är intresserad kan skicka ett meddelande till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så vittnar det de facto (hatar uttrycket, bor vi inte i Sverige?) om att marinorna är belägna på platser där det inte finns någon efterfrågan. Dessutom är ju prislappen högre och det beror långt ifrån på den goda servicen. För mig är en båtplats detsamma som en bryggplats.

Tycks dock råda väldigt skilda erfarenheter från olika klubbar och marinor. Det känns mer eller mindre uttryckligt i inläggen här tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det måste va mycket lättar att välja färdmål. Det finns ju bara en ö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en fördel att ligga långt ut som jag ser det. Det går fortare att åka bil - även när det är kö - än att gå för motor/segel. Billigare är det också.

Jag tycker du är lyckligt lottad som har  en plats långt ut i skärgården.

Som vinterplats förstår jag att du inte tycker det är så bra. Kolla som sagt med Bosö Båtklubb där det bör finnas plats. Det är ca 30 minuter från Sumpan med bil dit.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med hänsyn till den båten jag har just nu vill jag inte ligga långt ute i skärgården. Vill ha nära till båten och bara kunna cruisa omkring några timmar med vännerna, kanske även någon vardagkväll efter jobbet ifall vädret är bra. Så gärna max 10 km från Sundbyberg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din båt är ju inte precis jättestor ing runt till båtklubbarna innom din tänkta radie. Flera klubbar tar in båtar som har rätt storlek dvs en som passar in på ledig plats.Finns även de som tar in gästbåtar. Finns klubbar där man först måste ligga som gäst och visa att man sköter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att vara den som letar problem, men kötid för en plats på Bullandö för vår båt 11x3,6 är ca 4-5 år.

Personligen skulle jag vilja ha ett mer diffrentierat kösystem så att man endast köar med andra som anspelar på samma plats. Kösystemet blir ju litet missvisande när man har plats 4 och de ger båtplatser till killen med plats 417 som har en mindre båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tvivlar jag inte på.
Det är helt klart brister på platser för så stora båtar som du beskriver då många klubbar inte har bryggor mm som är dimensionerade för så stora laster som så stora båtar skapar och har maxgränser.
Men frågeställaren har en liten kabinbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andrahandsplatser går väl nästa alltid att få tag på tills dess att man kan få en egen i första hand där man önskar. Annonser för platser i andra hand brukar det finnas gott om på våren. Det finns alltid folk som väljer att inte sjösätta sin båt på grund av olika omständigheter. Själv har jag en plats i 1:a hand på Tjörn men valde i år att ta en plats i 2:a hand i en klubb som ligger närmare där jag bor.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...