Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
adde_xboy

Frustrerad över jakten på båtplats

Rekommendera Poster

Tvungen att skriva av mig bara. Är på jakt efter en egen båtplats till nästa säsong (samt varvsplats till hösten). Tar en jäkla tid att surfa runt för att hitta alla större/mindre båtklubbar i Sthlmsområdet (där jag bor). Kommunens platser är bara att glömma pga. lång kötid. En del måste man posta ansökningar till, lever vi inte i ett IT-samhälle!? Reagerar även att många kräver att man är medlem innan man ställer sig i kö för båtplats. För mig känns det absurt att jag ska jag betala 3-500 kr/år gånger XX antal båtklubbar i X antal år (troligtvis). Blir ju hemskt mycket pengar och administration att vara medlem i så många klubbar samtidigt.

Suck.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du måste bli medlem först innan du ställer dig i kö är troligen ett sätt för klubbarna att få köer där folk faktiskt är intresserade av en plats. Om det vore frittfram utan kostnad då hade folk satt upp sig i köer till höger och vänster. Med en motprestation så får man folk att tänka efter en extra gång om man vill stå i kö i en viss klubb. Håller med om att det kan bli dyrt om man söker en plats och inte är så kräsen gällande klubb eller placering utan bara vill ha första bästa plats. Att du behöver posta ansökan tror jag också har med att man vill ha en viss tröskel som inte är något hinder om man verkligen är intresserad.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste också komma ihåg att klubbarna drivs av eldsjälar som lägger sin fritid på att hantera alla frågor som uppstår. Utöver detta ha de sannolikt ett starkt båtintresse som kostar tid. Att man som ovanstående beskriver kan sålla bort de som bara gör massutskick är tidsbesparande för de som jobbar med klubben är fullt förståeligt, annars finns risken att de skulle få hantera hundratals ansökningar årligen, och man skulle sedan få en process att ringa igenom listan vid varje ledig plats då många kanske skiter i att avanmäla sitt intresse när man fått plats i annan klubb/marina.

Tips är att sikta in dig på en klubb - kanske två.
Kolla vilken kötid det är, bli medlem och skicka skriftligt.
Kolla också om det finns möjlighet till andrahandsplats under kötiden.

Lycka till med sökandet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår din frustration.

Jag tycker gott att de stockholmskommuner som är skärgårdskommuner gott skulle kunna tillhandahålla betydligt fler båtplatser än vad som finns idag. Att kunna erbjuda en eller ett par kommunala båtramper vore väl inte heller för mycket begärt.

Efterfrågan finns ju så varför inte erbjuda båtplatser till självkostnadspris och anlägga ett par båtramper som medborgarna kan nyttja över årtionden. Det vore väl kommunal service om något? Om man idag har en trailerbåt som man vill sjösätta på olika ställen för att fiska m.m., möts man idag oftast av en bom, eller texten privat bygganläggning, låsta grindar osv. Måste det vara på det viset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag la mig på svinninge första säsången så behövde jag inte stressa med att hitta en klubb inärheten, kostade fläsk gjorde det men dom verkar alltid ha platser så kort tid funkar ju

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommunerna upplåter ju marken till självkostnadspris till klubbarna. Jag tycker systemet är bra. Kolla t ex hur göteborgarna brukar svära över GREFAB och den prisbilden de har. Nej, kommuner skall hålla sig borta från att driva företag anser jag.

Ramper finns det väl relativt gott om?
Fanns väl en fin tråd om var de låg också, vill jag minnas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har gjort som zewe, hyr plats på Svinninge marina.

Vi köpte båten 9,5 x 3,37 m innan vi hade någon plats för den och det gick ju bra...
Nu är inte vi av typen som ser problem, annars kan det säkert vara jobbigt att ha en båt som inte har någon plats. Vi tänkte som så att hittar vi ingen plats så får vi väl lägga en boj på lämplig plats och hoppas på att ingen klagar.

Vi har nu vinterplats på båtklubb (3 000:- kr/år) och sommarplats på Svinninge (7 000:- kr/år). På svinninge kostar vinterplats för vår båt 10 000:- kr/år att man måste investera i (eller hyra) Svinningestöttor.

Jag är ganska säker på att det finns vinterplatser på Bosö båtklubb på Lidingö, men det kan vara så att man måste vara mantalsskriven på Lidingö för att få plats. Det är dessvärre så i många skärgårdskommuner runt Stockholm, men det är väl klokt att värna kommunens egna medborgares intressen i första hand.

Lycka till med båtplats.
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar vad det är för mark som tillhandahålls för självkostnadspris. Antingen har marken en alternativanvändning (som tex mark för bostäder) och då skulle denna strandtomt vara så dyr så ingen båtklubb i världen skulle ha råd att arrendera den. Alternativt har marken ingen alternativanvändning för tillfället och då är ju självkostnadspriset noll kronor.

Det jag menar är att det skulle vara ett sätt att slippa dessa klubbar som i många fall ofta upplevs som rätt slutna - närmast att likna vid ordenssällskap. Inte helt lätt för de oinvigda att bli accepterade. Det självkostnadspris jag pratar om skulle i så fall vara för kommunala brygganläggningar, lås, grindar och y-bomar etc. 

I vilken skärgårdskommun i Stockholms län finns det gott om öppna allmänna ramper? Jag känner knappt till någon. I min kommun finns det ingen alls så vitt jag känner till. Jag skulle gärna ta del av denna lista... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med självkostnadspris avses nog det arrende som kommunen tar ut av båtföreningarna för att marken utnyttjas. Detta arrende sätts av kommunen själv och är antagligen så högt som de anser att båtföreningarna ska behöva betala beroende på hur gärna kommunen vill ha båtliv.

Det är också vanligt att kommunen lånar ut pengar till föreningarna för investeringar eller hyr ut bryggor och Y-bommar eftersom båtklubbar som är just föreningar inte får göra vinst och därför inte får ha något eget kapital. Dessa klubbar har ofta ganska låga avgifter och styrelsemedlemmarna jobbar helt ideellt.

Om Danderyd räknas som skärgårdskommun i Stockholms län så känner jag till åtminstone tre publika ramper för lite större båtar och några ramper avsedda mest för jollar. Så visst finns det publika ramper...det gäller bara att hitta dem.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ligga på en båtklubb är inte detsamma som att ligga på en marina. Tycker att din inställning tyder på att det är i en marina du hör hemma. Man vill inte ha folk som bara vill parkera båten i en klubb utan medlemmar som är intresserad av att driva just den klubben framåt med skötsel av hamn, varv, ekonomi, kappsegling, nattvakter, utbildning, festverksamhet mm.

Det finns som du vet marinor att ligga vid i stället. Vi gör båda - klubb på hemmaplan och marina (Gräddö) i skärgården och det är fördelar med båda alternativen. Och nackdelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är du villig att betala, vart i sthlm är intressant?

Jag vet att det finns platser på flera varv i alla fall kring och på Värmdö. Även båtklubbar har jag lyckats få plats men valt bort nu när jag själv har en bra varvs plats.

Varv. kika på blocket 
Klubbar: googla och maila hamnkapten eller dyl. Vissa klubbar är fulla men kan hjälpa till med en 2:a hands plats första året för att sedan få en egen plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT, men Flintstone var finns de där tre publika ramperna i Danderyd utan bom, där jag kan sjösätta en 6-meters trailerbåt? Den enda allmänna ramp jag vet i stockholmsområdet, förutom en i Vaxholm, är en trång igenväxt ramp i Bromma, dvs i Mälaren, Tacksam för förslag på öppna ramper runt Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det gäller vinterplatser på Bosö BK Lidingö tror jag inte man måste vara medlem i klubben, men jag är inte säker. För bryggplats/sommarplats gäller dock helt säkert som du säger, man måste vara mantalsskriven på Lidingö.

Till trådskaparen:

Ring till Bosö BK om du är intresserad av vinterplats. Ring  tisdagskvällar mellan 18-20. Då finns driften på plats, de som håller i alla frågor gällande sommar/vinterplatser.

Tel till Bosö BK: Driften 08 - 767 99 86

Lycka till!

Edit: förtydligade lite information.

Senast ändrad av labbibia | 16 augusti 2012 | 08:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför måste det på något vis vara obligatoriskt att alla dessa komponenter måste ingå så fort vi pratar båtklubb?

Jag tror att många egentligen är väldigt nöjda med att enbart parkera båten, men får allt det andra på köpet från diverse eldsjälar....

Jag tror många är villiga att betala för att slippa allt det andra, men hänvisas till dessa båtklubbar i brist på bättre alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen trailerbåt själv, så jag har rätt dålig koll. Ved bara två, Fisksätra vid båtklubben samt Gålö vid Morarna. Den senare vet jag är i bra skick. Det finns också betalparkeringar för uppställning av bil och trailer där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett OT-tips till:

Islingeviken på Lidingö, centralt nära Lidingöbron kort efter avfarten mot Bosön. Där finns en öppen ordentlig ramp som dessutom ligger bredvid OKQ8 land- OCH sjömack. Macken har mig veterligen lägst sjöpriser i Stockholms skärgåd, brukar ligga typ 10 öre över priset i landtapparna.

Hälsningar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt kommunlagen får kommunen själv inte bedriva verksamhet som direkt konkurrerar med privata alternativ till en annat än en marknadsmässig kostnad. I klartext - om kommunen startar en marina måste de ta lika mycket betalt som andra marinor, men eftersom en båtklubb till stor del bygger på oavlönat arbete av medlemmar kan man få ner kostnarena - men det kräver att det finns folk som är villiga att jobba.

Det där med ordenssällskap känner jag inte alls igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är ju att det inte direkt kryllar av komersiella marinor. Mark i Stockholmstrakten i anslutning till havet har ju dessutom väldigt högt marknadsvärde.

Ska denna arrenderas ut till marknadspris blir det nog inte många båtplatser av det hela i jämförelse om den exempelvis hade sålts som bostadsmark.

Min erfarenhet är att det knappt finns något kommersiellt värde i det hela. Stora marinor är ovanliga. Vill man ha en båtplats så hänvisas man till båtklubbar som får arrendera marken till ett subventionerat pris av kommunen. Dit är det kö och det förväntas eget arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte alls med dig.
Finns några stycken stora marinor.
Karlslund, Bullandö, Slagsta, Fisksätra, Svinninge, Margretelund...
Bullandö är störst i Östersjön med 1.400 båtplatser.
Platser i dessa marinor brukar inte vara några problem, men det är inte billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan finns det ju en uppsjö av varv som tillhandahåller både sommar och vinterplatser. Ingarö, Djurö, Skarpö mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klubb är ju en kamratförening där man  med gemensamt arbete och kostnader organiserar sitt båtliv som man vill i mer eller mindre demokratisk ordning.  Det  finns säkert båtklubbar utan fester och kappseglingar att gå med i för dom som inte vill ha det. Man kommer dock aldrig undan skötsel av varv och hamn samt all administration.

Det är säker så att många bara vill ha en parkeringsplats i båtklubbarna också vilket gör att mycket arbete ligger på de andra. Vissa trivs med jobbet men när det är trögt att få folk att ställa upp på tex varvsstädning en gång per år trots att det är flera hundra medlemmar som har båt där blir man lätt trött.

Detta löser man på olika sätt i olika klubbar. Straffavgifter är ett sätt. Blir det tillräckligt mycket pengar man får in kan man ju anlita proffs som hjälp.

För dom som vill ha en båtparkering hävdar jag med dårens envishet att marinor är bäst. Då slipper man också dåligt samvete för att andra arbetar för att man ska ha det bra utan att man själv ger något tillbaka. Kanske en gammaldags tanke men då är jag väl lite gammaldags

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte ute efter en Marina utan vill helst ligga i en båtklubb där avgifterna är lägre. I gengäld har jag absolut inget emot att arbeta ideellt då jag till skillnad mot många andra inte lider av tidsbrist (kanske för att jag är en ungkarl i hyresrätt utan barn). Denna säsong ligger jag långt ute på Värmdölandet vilket är en bra bit att åka för mig som bor i centrala Sundbyberg. Kan få en bryggplats till nästa säsong i Nynäshamn av kommunen men det är ju ännu längre bort. Dessutom till marknadspris och ingen varvsplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vinterplats, kolla med Margetelunds Båtsällskap, fd Margretelundsvarvet, ifall de har något ledigt. Det är nära Sundbyberg. När det gäller sommarplatser så är det inte så dumt att ligga långt ute i skärgården; det går trots allt fortare (och är billigare) att åka bil/buss än båt genom stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte förstått att jag är med i ett ordenssällskap, det är kanske därför vi träffas två och två varje natt för seans (Nattvakt) och ca 3 gånger om året har en gemensam tillbedjan till båtlivet MEN vi måste vara vaksamma så INGA oinvigda får insyn i vår klubb (Orden) dessa tillfällen kallar vi för att undvika uppmärksamhet städdag varv, städag hamn , städdag klubbholmen

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var vill du ha båten (Mälaren, Saltsjösidan, Nacka, Tyresö, Haninge..?), och hur långt kan du tänka dig att åka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....och jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att det finns betydligt fler båtklubbar än marinor. Jag känner också till de stora marinorna som alla ligger relativt långt från där jag bor.

Självklart ska man som medlem i båtklubb inte åka snålskjuts på andra medlemmar. Det tror jag de allra flesta känner. Min erfarenhet är dock att medlemmarna består av en inre kärna som är väldigt engagerade med betoning på väldigt. Dessa är tongivande och sätter ambitionsnivåerna.

Är det exempelvis rätt att båtparkerarna  som även utför det ideella arbetet ska vara med att bekosta festkvällar och olika typer av evenemang, då det i god demokratisk anda har beslutats av styrelsen som även den är utsedd i god demokratisk anda? Jag tycker att vissa båtklubbar, - har ju svårt att tala för alla-, lider av samma slags inneboende svagheter som vissa bostadsrättsföreningar gör. På så sätt är marinor inte så dumt - jag vill ha fler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det finns helt klart fler klubbar än marinor, detta eftersom det är dyrt att ha båten på en marina. Men att säga att det finns få, det är fel hävdar jag.

Ja, det är precis som du beskriver, den inre kärnan kallas styrelsen och de brukar ha ett helvete att få medlemmar. När de skall väljas nya sitter alla och tittar i golvet tills någon gammal styrelsemedlem suckar och säger att de tar ett år till. Dessa människor tenderar till att lära känna varandra väl.

Angående festerna brukar de betalas av deltagarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...