Norsesund 0 Postad 15 Augusti , 2012 Hej, står inför ett ev båtköp av en Nimo 22 men det finns hur många varianter av motorer som helst. B20, B23 Mercruiser, Cheva etc samt olika drev. Jag har fastnat för en B23 (VP AQ 145B med 290 drev) , denna kostar ca 85 000 med trailer. Motorn är ju säkert snart 30 år, hur driftsäkra är dem ? Finns det reservdelar? Vad kostar det att vinterkonservera dem, jmf med en utombordare? Kan man meka med den själv ? Finns det ett bättre alternativ att stoppa i på sikt, om jag nu gillar båten ? Många frågor, tacksam för svar / Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 15 Augusti , 2012 En B23 är en bilmotor som marinkonverterats den var monterad i Volvo 240-940 serien finns hur mycket delar som helst både nytt o beggagnad. Marindelarna finns också men ganska dyra. Nu tycker nog jag att en aq145 är lite klen för den båten, men kanske funkar för dina behov. Det som är viktigt på den motorn är att avgaslimpan är i bra skick, finns en skiljevägg i utloppet som rostar sönder vilket gör att utgående kylvatten kommer mot 4:e cylinderns avgasport vilken korroderar sönder, Toppen måste då bytas, ev går det att svetsa av någon som är bra på att svetsa aluminium.. Driftsäkerheten beror nog på hur väl servad motorn är av föregående ägare. B23 är en slitvarg. Ser motorn ren o fräsch utan massa olje kladd och inga spår av vatten läckage runt värmeväxlaren så ..... Kolla även att P-trimmet funkar på drevet, drevet får inte sjunka av sig själv när det är upptiltat, är ett ganska vanligt fel på 290 drevet. Att meka själv går utmärkt då det är en ganska enkel konstruktion av motor. Vinterkonservara är enkelt då det är färskvattenkylning, Gör du enkelt själv. Ang annan motor så är nog en V6:a 205-220 hk perfekt i den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norsesund 0 Postad 15 Augusti , 2012 Tack för svar, det låter som ett rätt säkert köp. Jag vill ha en trygg motor som jag kan lita på och behöver inte ngn topprestande. Att det sitter dett 290 derav innebär väl också att jag kan sätta dit en V6 senare eller duoprop ? Jag ska testköra båten på fredag så får vi se vad jag tycker. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser