Gäst 2012 Postad 14 Augusti , 2012 Kommentarer onödiga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Augusti , 2012 Skånes flagga är normalt fin. Det exemplar du visade är nästan värre än denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 15 Augusti , 2012 Instämmer; både färg och format gör den skånska flaggan speciell men denna utgåva... yakk. Flåt... men den satt på en segelbåt Flaggan som du visar (lika ful den); vad är det för något kjoltyg ? ________________________________________ Bildkommentar: Världsherravälde modell Skåneland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 15 Augusti , 2012 Ett otyg jag sett är att fler och fler använder landskapsflaggor där nationsflaggan skall sitta. Den bifogade bilden visar Västsvenska flaggan som tydligen skall gälla ända ner till och med Halland. Bilden är tagen i Vättern och jag undrade föst vilket land denna båt kom från men den visade sig ju vara svensk. Är det lagligt? I så fall även i yttre vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 15 Augusti , 2012 Jag tänker mer såhär; vad menar har inte denna båtägare fattat? Om inte annat så är det stillöst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Augusti , 2012 Tycker det är mer stillöst att klippa sönder flaggan.http://www.batflagg.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Augusti , 2012 Det gäller kanske att få nåt att sälja. Har heller ingen förståels för den tvåtungade. Den svenska flaggan skär sig i varje fall inte i färgerna som den sk bohuslänska gör. Blev inbjuden på kaffe hos en kille vid ett arbetsrelaterat ärende. Under vårt samtal berättade han stolt att det var han som designat den bohuslänska flaggan. Jag lyckades för en gång skull hålla tyst. Mitt ärende var känsligt/jobbigt nog ändå. Senast ändrad av toaen | 15 augusti 2012 | 12:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Augusti , 2012 Ännu fulare flagga... ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 Augusti , 2012 Den tvåtungade flaggan får inte föras av vanliga båtar. Den är reserverad för flottan och kungahuset. Så hur i hela friden de kan saluföra den förstår jag inte. Edit: Fel av mig den svenska flaggan får inte vara tvåtungad överhuvudtaget. Den får bara vara rektangulär eller tre tungad. Och det är den tre tungade som endast får användas av flottan och kungahuset. http://www.nationaldagen.se/sveriges-flagga/lag-om-sveriges-flagga/ Senast ändrad av LadyAnnila | 15 augusti 2012 | 14:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Augusti , 2012 Men här är en riktigt snygg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Augusti , 2012 De har tagit sig runt detta genom att registrera och mönsterskydda flaggan med två tungor som båtflagga, det är alltså ingen nationsflagga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 Augusti , 2012 För några år sedan ansökte vi om att få tillverka en flagga till vår båt (en båtflagga) det skulle vara den svenska flaggan med två tungor och den skånska flaggan infälld i övre bakre hörnet. Ordentliga ( ) som vi är så ansökte vi om tillstånd och fick ett definitivt avslag. Den svenska flaggan får inte vara tvåtungad och man får inte lägga till märken eller bokstäver eller symboler på flaggan. Någonting så som en båtflagga finns inte. Jo, om man gör en helt egen men den får då inte på något vis påminna om den svenska flaggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 15 Augusti , 2012 Nja, enligt tillverkaren är det just så. Den råkar bara ha vissa likheter med den svenska.http://www.gotland.net/sv/bo-leva/gotlandsk-innovation-pryder-svenska-fritidsbatar Töntigt är det i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 Augusti , 2012 Jag träffade skepparen på båten som hade Västragötalands flagga i Sjötorp. Han var en verkligt trevlig person, för honom som från början var norrman var det en kul grej att segla under sin hembygd, Västergötlands flagga. Tackar honom för hjälpen med min glappande tändning. PS dessutom är den skånska flagan ett gult kors på röd botten och ingenting annat. Senast ändrad av Marrexxx | 16 augusti 2012 | 00:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 16 Augusti , 2012 När jag nu har en amerikansk båt, kan jag då segla...förlåt köra under amerikansk flagg? Det är väl inte så värst mycket sämre/bättre än att åka med landskapsflagga...eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Augusti , 2012 Har du amerikanskt medborgarskap? Om man seglar med den skånska, bohuslänska eller rent av en priatflagga så kan du nog inte segla till tex Norge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 16 Augusti , 2012 Vad i hel...a friden har det med vilken flagga jag har på min fritidsbåt att göra? Och vem skulle knacka på min båt enkom för att upplysa sig om i vilket land jag är medborgare då jag har en utländsk flagga? Och sedan uppmana mig att hala den... Jag är dock av åsikten att på båten har man en svensk flagga eller ingen alls. Landskapsflaggor kan man möjligtvis ha på sommarstugan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 16 Augusti , 2012 Bildspel, för några år sedan seglade en bekant med ursprung i Asien med sin Maxi 68 med det landets flagga. Kan säga att det blev ett jävla liv på Kustbevakningen när de stoppade honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 16 Augusti , 2012 Säg mig, varför blev det då ett jävla liv på Kustbevakningen? Skulle vara intressant att höra dom juridiska aspekterna när dom stoppar en fritidsbåt med utländsk flagga. Jagas det danskar i sundet och finländare i skärgården för att Kustbevakningen hänger upp sin insats på någon slags utlänningslagstiftning...skulle inte tro det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 17 Augusti , 2012 När man seglar utomlands med svensk flagg så upplever jag att man bordas oftare av tull,kbv eller polis än inhämska båtar. Vi blev till exempel bordade 10ggr i nederlädska vatten på en sommar medans jag pratat med hollandska vänner och dom har aldrig blivit bordade,på hemma vatten. Men när dom varit i franska eller brittiska vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 18 Augusti , 2012 Det kan jag förstå. Alkoholmaffian som inte ens kan säga ordet båt utan att samtidigt dra i sig en nubbe är kanske skuld till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 Augusti , 2012 Nej. Här är det vat och färgad disel dom jagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 24 Augusti , 2012 Vi seglade från Sverige till Södra Portugal sommaren 2010 och har sedan dess seglat runt i Medlehavet. Vi har blivit bordade 3 gånger totalt. 2 ggr i Portugal och 1 gång i Spanien. Portugiserna ville titta på alla papper och behörigheter och i Spanien tog de dieselprov, dvs letade röd diesel. De bordade var enda båt som låg i ankarviken. Portugiserna stoppade alla båtar utanför Portimão och Spanjorerna bordade alla båtar i ankarviken. Så flaggan spelade absolut ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 25 Augusti , 2012 Delar uppfattningen att det skall vara svenska flaggan som gäller -inte landskapsflaggor eller sönderklippta tvåtungade. Har sett massor av skräckexempel och fattar inte hur man så kan skända den svenska flaggan. Motionerade i Sveriges Riksdag om ett förbud att ändra flaggan, dvs fälla in andra flaggor i den svenska - eller klippa sönder den. Fick inte igenom motionen, i stället en massa skit från idioter. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Augusti , 2012 Vad var motivet till att du inte fick igenom motionen? Eller man kanske inte brukar få svar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 25 Augusti , 2012 Jag tycker det vore trevligt om reglerna änrades så vi fick lov att föra en tvåtungad svensk maritim flagg. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 25 Augusti , 2012 Jag är, på gott och ont, dålig på traditioner och har ingen flagga alls på min båt. Retar säkert nån bara det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 26 Augusti , 2012 Det är tyvärr mycket mycket ovanligt att man får igenom en motion. Minns tyvärr inte med vilken motivering den avslogs. Nedanstående kopierat från annat forum: Motion till riksdagen 2004/05:Ju209 av Carl-Axel Roslund (m) Sveriges flagga Förslag till riksdagsbeslut Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om Sveriges flagga. Motivering Vid sommarseglatser gläds man normalt åt att möta landsmän i båtar. Få saker är så vackra som en segelbåt mot det blåa havet och med den svenska flaggan i aktern. Desto mer beklämmande är det att möta svenskar som utan hämning ändrat flagg. Att fälla in skånska flaggan i ett av de blå fälten i Sveriges flagga är inte helt ovanligt. Många, kanske gifta med en utländska, fäller in ett annat lands flagga i den svenska. I sommar har jag till och med stött på seglare som seglat runt med den gamla unionsflaggan från 1905, den så kallade Sillsalladen. Även exempel på seglare som klippt sönder vår flagga i försök att härma en svensk örlogsflagga har setts - både tvåtungad och tretungad. Att så skända den svenska flaggan borde inte vara tillåtet. Lita på att seglarkolleger och båtklubbar hade krävt rättning om ett klart förbud hade funnits. Slå vakt om vår nationalsymbol! Stockholm den 17 september 2004 Carl-Axel Roslund (m) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 December , 2014 (redigerade) Vad är detta för flagga. Kanske fel sida men hittade ingen passande Redigerad 21 December , 2014 av tugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 22 December , 2014 Men varför bry sig? och varför söka tillstånd etc. hissa vad ni vill. Smaklöst i vissa fall, men vad gör det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser