Gäst Kalman Postad 22 December , 2014 (redigerade) Det här med flagga......det finns sååååå många tyckanden. Vissa hänger kvar i gamla "o"befintliga regler, kallar det tradition å hänger upp sin tillvaro i att "den" följs till punkt o pricka. Jag säger trams. Det finns bara en regel. Utländsk fartyg å fartyg under gång måste visa sin nationalitet. För svensk fritidsbåt inomskärs gäller inte den regel. Men kommer man utanför teritorialvattnet skall man visa svensk nationalitetsflagg. Å har man utländska gäster ombord så får man inte segla genom vissa militära områden. Fast vem tänker på det? Resten är nonsen. Det är nästan kul att retas med folk som tar detta på blodigt allvar. Jag har många gånger på ren trots låtet flaggan sitta kvar efter kl 21:oo just för att "vän av ordning" passerade runt bryggorna. Att sedan säg hissa en Thailändsk flagga på svensk segelbåt för att frugan är från Thailand, klart som korvspad att KBV blir förbannade. De tror ju naturligtvis att det är Thailändsk båt precis som holländarena ser att jag är svensk med min båt där nere. Förrexten så kretsade en holländsk KBV helikopeter runt oss en bra bit öster om Amsterdam alldeles i skymningen å gav sig inte förrän vi kunde få kontakt med VHF. (Undrar just vad som hade skett om vi inte haft någon?) När de fick våra båtuppgifter så önskade de god resa å flög vidare. Redigerad 22 December , 2014 av Kalman 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 December , 2014 (redigerade) Jag håller med. Låt folk flagga vad fasen de vill. Jag hade nog satt en tretungad bara för att jävlas med stropperiet. Nej, avskaffa alla flagglagar utöver den som bestämmer just hur nationsflaggan definieras. Allt annat är bara trams. Det är en färgad tygbit, inget mer. Om man själv vill upphöja det till nåt mer, så står det var och en fritt, men vad jag gör med en bit färgat tyg är min ensak. Redigerad 22 December , 2014 av raol 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adyhre 1 Postad 7 Februari 2014-12-21 vid 20:10 skrev tugge: Vad är detta för flagga. Kanske fel sida men hittade ingen passande Hej, Detta var den enda bild jag kunde hitta på nätet av denna flagga som jag har på en bordsflaggstång. Finns vissa likheter med Svenska Amerika Linjen som är med på samma bild men den är det inte. Någon som har en aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Februari (redigerade) Jag tror att det bara är en annan variant. Mittendelen med de tre kronorna är ju identisk, så det är uppenbart att de hör samman på nåt vis. Å andra sidan kanske svaret redan hittats på annat håll under de nio år som förflutit sen frågan ställdes. Redigerad 7 Februari av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adyhre 1 Postad 7 Februari Kronorna är väldigt lika men Svenska Amerika Linjens (den till höger) kronor har en liten annan utformning. Jag trodde också att det var SAL men en medlem av familjen bakom rederiet var den som uppmärksammade mig på att det INTE var SAL. Kronorna är nog ganska generella, lilla riksvapnet har använts flitigt, se bild på Skultunas manschettknappar. Vem vet, om 10 år hittar någon inlägget och vi får ett svar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Februari Aha, jag visste inte att de skeva kronorna var nåt mer officiellt. Jag trodde mest att nån formgivare var lite på fyllan och placerade dem snett. Det ser ju inte klokt ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Februari (redigerade) OM vi nu skall återuppliva denna tråden och börja om från början..? Trots att jag innerst inne är Bohuslänning (eller kanske just därför), så tycker jag att Bohusläns landskapsflagga är förskräcklig. Denna skall tydligen vara den inofficiella lanskapsflaggan. Skitful! Enligt Wikipedia: "Färgerna skall symbolisera himlen med de ljusblåa fälten, havet med de mörkblå fälten och graniten med det röda korset. Färgerna skall också symbolisera Bohusläns norska och svenska historia, eftersom Bohuslän tillhörde Norge fram till 1658." Jag har inte defekt färgseende, men jag anser att graniten i verkligheten i Lysekilstrakten är mer gul till orange, litet mildare än "televerksorange" om nu någon minns den färgen. Men det beror ju på hur solljuset faller. Bohusläns officiella flagga består av en vit duk med Bohusläns landskapsvapen på, och det är ett blått svärd, ett rött krenelerat torn eller borg med gula portar och en blå grip, eller möjligen tusvansat lejon... nej det är en grip, ett sagodjur. En sådan flagga har jag nog aldrig sett, iallafall inte på någon båt, däremot dekaler, klistermärken med landskapsvapnet på både båtar och landsvägsfordon. Nepals nationsflagga är ju i mitt tycke inte heller någon hit, men den har jag ju aldrig sett på någon fritidsbåt, eller inte på någon båt överhuvudtaget.🎌 Redigerad 7 Februari av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 7 Februari 34 minuter sedan skrev Georg_Ohm: OM vi nu skall återuppliva denna tråden och börja om från början..? Trots att jag innerst inne är Bohuslänning (eller kanske just därför), så tycker jag att Bohusläns landskapsflagga är förskräcklig. Denna skall tydligen vara den inofficiella lanskapsflaggan. Skitful! Enligt Wikipedia: "Färgerna skall symbolisera himlen med de ljusblåa fälten, havet med de mörkblå fälten och graniten med det röda korset. Färgerna skall också symbolisera Bohusläns norska och svenska historia, eftersom Bohuslän tillhörde Norge fram till 1658." Jag har inte defekt färgseende, men jag anser att graniten i verkligheten i Lysekilstrakten är mer gul till orange, litet mildare än "televerksorange" om nu någon minns den färgen. Men det beror ju på hur solljuset faller. Jag gillar idén med färgerna. Ja, bohusgraniten är förstås inte klarröd, men flaggors färger ska vara enkla, så den rosagråa färg graniten för det mesta har skulle se väldigt märklig ut på en flagga, och förmodligen uppfattas som vit eller blekgul i de flesta ljusförhållanden. Så rött är helt ok där, anser jag. Ljusblått för himmel och mörkblått för hav är också klockrena val. Min invändning är främst mot korset. Jag tycker inte religiösa symboler hör hemma på en nationsflagga. Jag är tämligen ointresserad av traditioner och att saker ska vara så för att de alltid varit så. Nä, man anpassar efter verkligheten och samtiden, tycker jag. Hade jag konstruerat en flagga för Bohuslän (framför allt norra halvan av Bohuslän då, eftersom södra halvan inte har bohusgranit och knappt granit alls vid kusten i övrigt förutom enstaka smala stråk på Tjörn och Orust och lite vid Uddevalla - resten är grå gnejs) så hade jag gjort den till en asymmetrisk, liggande trikolor. Så här: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser