Gäst Kalman Postad 14 Augusti , 2012 Hej alla båtmekare! Idag har jag gjort en ny rön som jag tänkte dela med mig. Monterade bort en ruta som satt med bytulgummi som tätning. Ni vet den där svarta saken som aldrig stelnar. Av någon anledning kom det på lite 5-56 å se på den....gummit löste up sig som om det var bensin. Så nu vet ni och slipper prova själva. Man lär så länge man lever....eller fixar båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Augusti , 2012 Bra tips om man råkar få lite butylmassa på fel ställe! Det händer ju ibland... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 15 Augusti , 2012 5-56 löser alla typer av gummi, något att tänka på när det är dags att smörja vad det nu än är man ska smörja Tror att det även innefattar WD40, men det kanske någon annan på forumet vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Augusti , 2012 Nej det löser inte alla typer av gummi. vad har du fått det ifrån? Butyltätmassan löses av vilket lösningsmedel som helst nästan. Vad jag vet inehåller 5-56 något lacknaftaliknande lösningsmedel inte särskilt aggresivt, lösa alla sorters gummi, jösses det hade varit rena dunderlösningsmedlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser