Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Nollkoll

Mercruiser 4.3 V6 -01 Stannar efter 30S

Rekommendera Poster

Hej,

Motorn startar men går bara en kort stund.  Den går då ej att hålla vid liv trots mera gas. Precis som om ett filter är igensatt eller bränslepumpen är trasig. Skruvade loss bränsleslangen vid förgasaren vred om nyckeln och det kom bensin... Filtret vid förgasaren var helt rent. Vad kan vara fel? Har jag fått vatten i förgasaren? Hur får man bort det smidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är el-pump till soppan på den där om jag inte missminner mig. Den styrs av oljetrycks kontakten. Kan vara den som knasar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den startar, går ca 40 sekunder, för att sedan stanna och det går att upprepa flera gånger och den gått lika länge så är det definitivt trasig (eller glapp) oljetryckskontakt.

Klurigt fel när man får det första gången smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man tackar! Skall kolla upp det. Varför pajar allt som har med oljetryck att göra?

I våras bytte jag oljetryckswitchen för tutet. Efter kanske 5 dagars båtanvändande var det dags igen. Den var trasig. Man funderar ju... Kan man ha för högt olje tryck? Nålen står på första strecket till höger om mitten efter start och när motorn blir varm så passerar den även denna markering en bit. Jag gillar när mätare pekar i mitten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hurra!!! Bytte oljetrycksswitchen och nu går motorn! 

Det finns alltså tre oljetrycksgivare på motorn. En för pipet, en för mätaren och en för styrning av bränslepumpen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...