Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
timson

Växelproblem 100 drev

Rekommendera Poster

Jag har en 17 fots dc med en AQ115 och ett 100A drev som fungerade fint till en början i somras, sen började den få svårt att få i växlarna, det tar liksom flera sekunder eller mera från det att man lagt i växel framåt, ibland behöver du föra reglaget mera framåt än innan för att den ska lägga i en växel. Det är inte så kul när man ska försöka lägga till och dylikt. frown

Idag så hittade jag lite grå sörja, dvs olja vatten i durken under motorn och det verkar inte komma från motorn vad jag kan se. 

Kan det vara så att det är drevolja som tagit sig in i motorrummet och kan det vara därför den växlar så dåligt? Dvs att det är vatten i drevet också?

 

Tacksam för svar! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla med oljestickan om du har vatten i drevet. På 100A är det öppet från drevet ut till bälgen och tätar inte tätningen in mot motorn så kan nog oljan komma in i motorrummet. I övrigt bör du kolla om växelföraren är nedsliten. Ta bort växelmekanismen för att se hur den ser ut. Var försiktig så att nålarna i nållagret inte försvinner. Se även till att reglage och kablar fungerar som de ska.

Ingemar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen!

Ska lyfta upp båten idag och se över sakerna lite nogrannt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som befarat.. vatten i drevoljan. :( Kan bara hoppas det bara är gummibälgen som gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...