timson 0 Postad 14 Augusti , 2012 Jag har en 17 fots dc med en AQ115 och ett 100A drev som fungerade fint till en början i somras, sen började den få svårt att få i växlarna, det tar liksom flera sekunder eller mera från det att man lagt i växel framåt, ibland behöver du föra reglaget mera framåt än innan för att den ska lägga i en växel. Det är inte så kul när man ska försöka lägga till och dylikt. Idag så hittade jag lite grå sörja, dvs olja vatten i durken under motorn och det verkar inte komma från motorn vad jag kan se. Kan det vara så att det är drevolja som tagit sig in i motorrummet och kan det vara därför den växlar så dåligt? Dvs att det är vatten i drevet också? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 14 Augusti , 2012 Hej. Kolla med oljestickan om du har vatten i drevet. På 100A är det öppet från drevet ut till bälgen och tätar inte tätningen in mot motorn så kan nog oljan komma in i motorrummet. I övrigt bör du kolla om växelföraren är nedsliten. Ta bort växelmekanismen för att se hur den ser ut. Var försiktig så att nålarna i nållagret inte försvinner. Se även till att reglage och kablar fungerar som de ska. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 18 Augusti , 2012 tack för tipsen! Ska lyfta upp båten idag och se över sakerna lite nogrannt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 19 Augusti , 2012 Det var som befarat.. vatten i drevoljan. Kan bara hoppas det bara är gummibälgen som gett upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser