Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
thundergod

Missljud när man svänger, DPH drev

Rekommendera Poster

Har en DC med D4-300 på DPH drev. Fick en mindre skada på främre propellern som gjorde att jag bytte propeller efter några veckor pga relativt litet men ändå märkbart missljud vid gång i planingsfart.

Efter propellerbytet gick båten helt utan missljud eller vibrationer de två första turerna. Under de senaste gångerna vi har kört så blir det en slags missljud/vibrationer framförallt när man svänger i planingsfart och då klart mest när man svänger åt höger. Det är inte så att hela båten vibrerar men man hör ett slags ansträngt ljud från drevet. Vad kan detta bero på? Om det inte är jätteallvarligt så avser jag köra vidare med detta till upptagning och service om ca 10 driftstimmar.

Propellrarna är det inget fel på, det är helt säkert så något annat måste det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft grundstötning? Det kan ju vara så att pinnen som håller propparna är lite sne, av den kraft som gjorde att din främre propp gick åt fanders? Vilket skapar obalans.

Det kan ju även vara någon av drivknutarna, men även stödlagret. Är inte motorn korrekt linjerat så slits stödlagret ut rätt snabbt, och då börjar ett lågt malande som tilltar med tiden. Att avgöra om det är drivknutar eller stödlager är rätt svårt att avgöra.

Vissa påstår sig kunna märka skillnanden. Men jag har haft problem med båda felen. Och de är väldigt snarlika i sitt malande ljud. Svänger man kraftigt och det liksom hugger är det drivknutarna. Men det kan lika gärna vara stödlagret, byt alla tre saker när man ändå har i sär det. Även om de verkar ok!

Har du haft en grundstötning eller kört på någon kan drevet ha tappat linjering mot motorn, beroende på hur hårt du kört i något. Stålproppar i alla ära, men de är riktigt hårda. Och när man kör på något så brukar det dra med sig andra saker, som drivlinan. En ej korrekt linjering äter upp stödlagret. Och du har ett lågt ansträngt malande.

Köra vidare? Jag skulle nog göra det, dels för att se om felet blir värre. Ju värre fel, ju bättre enligt mig. Lättare att felsöka sedan på land. Är det proppelleraxeln, stödlagret, drivknutarna måste de ändå bytas ut. Felet måste ju fixas. Att det blir generalras är inte så troligt. Felet kommer nog att tillta bara. Tills det bli olidligt. Inget av de felen jag drar upp tycker jag inte är speciella dyra saker att byta ut. Det är bara timmdebeteringen som kostar, då det tar sin tid att åtgärda dem för en Marin tekniker. 

1. Det är rätt svårt att känna om ett stödlager eller drivknut är slut genom att med handkraft känna på dem. Då får de vara riktigt riktigt dåliga.

2. När du tar upp båten på land, lägg örat mot drevet och låt motorn stå på tomgång, och lyssna efter mekaniska ljud. slammer osv. Tecken på att drivknutarna är slut.

3. Proppelleraxeln måste mätas upp för att se om den är rak. Det klarar oftast inte en amatör av. Det krävs special verktyg för detta.

4. Sedan skulle jag absolut ta och titta så att motor och drev är rätt linjerat. Kräver också specialverktyg.

Men först och främst, kolla så du inte har någon beväxning elller annat bös på själva propparna. En liten snäcka som sätts sig hårt, kan skapa en otroligt jobbig obalans. Har hänt mig, att man tror att nu fan är det snart ras! Men efter ett dopp i havet och rengörning av propparna så går båten perfekt!

Det behöver ju inte vara dessa fel, jag är inget proffs! Men det är där jag skulle ha börjat titta i alla fall. Jag är heller ingen expert på hur de nya dreven sitter mot motorn. Men antar att principen borde vara lik äldre installationer.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har precis samma fenomen med ett D300/DPH-drev vid svängar i planingsfart. Det har varit likadant sen premiärturen med motorn. Samma typ av ljud uppstår också om jag trimmar in max drevvinkel. Jag har bara antagit att det är vattenströmmar/vattensprut/kavitation som ger ljudet. Ljudet har inte blivit sämre på 120 timmar körtid.

 

Uppdatera gärna din tråd om du hittar något fel

Det finns ett stödlager i svänghjulskåpan, men inte med samma konstruktion som på DPS, Mercruiser etc där linjeringen är väldigt viktig. Så mao linjeringen påverkar inte alls lika mkt som för DPS-drev etc.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Vi har gått på men väldigt lätt och båten har blivit lyft efteråt. Varvet tyckte att skadan på propellern var så liten att vi kunde köra vidare förutsatt att vi inte märkte något konstigt. Bytte dock propp ändå för säkerhets skull. Ska be varvet kolla upp dina punkter vid ß Servicen i september. Lite konstigt dock att inlägget efter har samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var ju klar intressant! Misstänkte också kavitation eller loknande först. Precis som för dig så tycks problemet bli mindre när man inte har drevet intrimmat. Jag ska prova imorgon att trimma med trimplanen istället och se vad som händer. Har du samma ljud oavsett m du svänger åt höger eller vänster? Jag har klart högre ljud vid högersväng. Lutar ändå åt ngn sorts kombination där även något litet händ under tiden jag körde med lätt skadad propeller. Grundkänningen hände kring midsommar så jag kommer inte rikigt ihåg om jag hade liknande ljud innan tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att kolla var ljuden kommer ifrån är att köra motorn på tex 2000 rpm utan ngn växel ilagd och sedan trimma in och ut drevet alternativt bara svänga höger respektive vänster och lyssna. Får du fram missljud då så kommer de ifrån knutarna. Om det låter hela tiden kan det vara en kombination knutar och lager för mellanaxeln (som är ett elände att byta, motor ut). Det kommer att låta en del från knutarna vid max trim och styrutslag även vid friska knutar, så det är bra om du kan jämföra med en annan båt med en frisk installation. Om det är hyfsat tyst så har ngt hänt längre ned i drevet, men från vad du har berättat så är det osannolikt borde ha hörts från början efter det att du monterat ny propp. Mindre propellerskador klarar Vp dreven bra, jag har provat ....Hoppas ovan kan vara till ngn hjälp!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Jag ska prova att gasa på tomgång och trimma samtidigt. Detta är ju vår första båt med drev och det kan ju även vara så att allt är ok men att jag är ovan vid att det låter på ett annat sätt än med utombordare. Jag har oxå hört att Penta dreven ska vara ganska robusta och propellerskadan vi hade var väldigt liten så den bör inte ha orsakat några skador kan jag tycka. Spec iom att varvet som lyfte båten och även är Pentaservice tyckte att vi kunde köra vidare. De hade väl mer än gärna sålt en ny propp samt lyft båten en ggn till om de tyckt det var nödvändigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som väl är, behöver man inte lyfta ur motorn för att byta primäraxellager, på dessa motorer. Det finns bara ett lager i kåpan, och det kan man byta utifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så va det för mig förr också fast på utombordare, det kan vara att någonting från antingen skrov eller v-hus pressar undan vattnet som propellern ska pressa iväg så den får luft ist för vatten, förstår du ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thundergoed,

Har du kvar dina vibrationer eller är problemet löst? Vore intressant att veta om du hittat felet och jag själv kanske skulle kunna använda samma lösning. Har varit inne på att byta proppar men tror inte riktigt att det är källan till vibrationerna.

/Pete

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...