Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
majajii

Ny Tohatsu 90TLDI , sönder efter 10 timmar. Garanti bråk

Rekommendera Poster

Hej Jag jobbade i England förra året och köpte en 90hk ny . Tog hem den till Sverige och lät en lokal marina montera den. Jag körde ca 10 timmar med den förra året och allt funkade perfekt. Lät samma firma vinterkonservera den, nu för ett antal veckor sedan när jag skulle sjösätta och köra så vägra den starta. Jag tog upp den igen och körde den till Marinan och efter en veckas felsöknining säger firman att det är bränslepumpen som är sönder. då säger jag att detta går väl på garanti? Marinan säger att jag själv har importerat motorn och det inte är samma generalagent som i U.K . Min fråga är vad göra ? Finns det inte Europa garanti , ska man prata med Tohatsu ? Kom gärna men förslag o kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är det självklart att du skall vända dig till företaget England som sålde motorn till dig. De har tjänat pengar på försäljningen och skall hjälpa dig. Blir så trött på alla som vill komma billigare undan och sedan förväntar sig full service av någon annan. Om Svenska generalagenterna skulle ha resurser för att hantera sidoimporten skulle varorna bli ännu dyrare för oss  som väljer att handla i Sverige.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köpa utomlands är för närvarande ofta billigare än att köpa på hemmaplan med med det billigare priset måste man acceptera att det kan bli struligare att hantera garantiärenden.

En del tillverkare har världs- eller Europagarantier vilket innebär att man kan köpa deras produkter var som helst och få garantiärenden hanterade lokalt men det är verkligen inte alla som har det. Detta måste man kolla upp innan man köper i utlandet. Jag avser köpa en ny systemkamera och kan köpa den 1500 billigare från Hong Kong än att köpa den från en svensk internetbutik. Då får jag ställa mig frågan är det värt 1500 om kameran skulle gå sönder inom garantitiden. Jag har inte bestämt mig ännu men det lutar åt att köpa den inom svenska garantiregler. Canon har inte världsgaranti längre.

När det gäller din motor så blir tågordningen som redan nämnts att du får kontakta firman i UK och se hur de hanterar saken. Blir du inte nöjd får du kontakta Tohatsu och förklara läget. Du kan inte förvänta dig att den svenska firman åtgärdar ditt garantiärende.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...