coke 2 Postad 22 Januari , 2005 Hej! Undrar om det finns nån som skulle kunna förklara eller skissa på hur jag ska göra för att koppla in min manuella toa så jag kan välja att antingen spola direkt ut i sjön eller till en septitank som jag senare kan tömma med en elektrisk avfalls pump direkt ut i sjön! Vad behöver man för kopplingar och slangar m.m för att göra detta? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 22 Januari , 2005 Hej Kolla http://www.sxk.se/kretsar/upp/septiktankar.asp Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 23 Januari , 2005 Tjena Coke! Gå in på denna tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=27167 så kanske du blir lte hjälpt. Annars återkommer vi med mera hjälp. Mvh Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 23 Januari , 2005 Hej! Lite hjälpt vart man! Men skulle vilja ha lite mer info angående vad för kopplingar och slangar man behöver och hur man kopplar dem? Har inte riktigt löst hur man ska göra för att kunna välja mellan spolning direkt ut eller via tank som man kan tömma senare! Har bara ett utlopp och ett inlopp i skrovet och jag vill inte ta upp nå fler hål! Kan man köra med fler typ trevägskopplingar? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 24 Januari , 2005 Halloj Coke! Får se om vi kan börja reda lite i detta. Alltså toaslangen du ska använda är en diffussionstät slang med ingjuten stålspiral 38 mm invändig storlek. Finns på de flesta båttillbehörs affärer det kan vara lönt att kolla runt lite så att du får ett bra pris. Sedan från toan sätter du en trevägsventil så att du kan välja till tank eller utlopp direkt. Från tanken gör du likadant du sätter en trevägsventil så att du kan välja att tömma tanken eller att avloppet direkt ifrån toan ska rinna ut i havetDet blir alltså två ventiler att hålla reda på. Köp alltid rostfria slangklämmor så slipper du oroa dig för att de ska rosta upp. Detta borde funka. Varför inte ta upp en däckstömning så att ni kan suga ur skiten? Ska du bygga en tank själv eller ska du köpa en färdig? ;-) Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst coke Postad 24 Januari , 2005 Hej! Tack för svaret! Nu börjar jag fatta hur det ska vara! Jag ska lämna iväg till en bekant som skall svetsa en septitank åt mig så jag får den som jag vill ha den! Den blir på 50 liter! Tror du det räcker eller ska man ha en större? (Plats finns om det är så). Har börjat fundera på att ta upp en till skrovgenomföring! Då borde det ju räcka med en trevägskoppling vid toan! Då får man ju en genomföring till tanken och en till toan! MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 24 Januari , 2005 Kolla här, http://www.benns.se/anvisn/knotan1.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 26 Januari , 2005 Hallojsan igen! Min tank är på 58.62 liter. Räcker ca 4 dagar 2 pers och då snålar jag inte på toabesöken man blir ju bekväm. Men har du plats så tag till. ÖH nu hängde jag inte med vad menar du med bara en trevägskoppling vid toan skulle du inte ha tömning direkt ut i sjön. Fasen måste gå på toa blir nödig av att prata skithus. I`ll be back Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 26 Januari , 2005 Nu är jag här igen Andreas. Om du drar från toa direkt till tanken och sedan från tanken till en trevägskoppling där den ena vägen går till däckstömnin och den andra går till avfallspump ut i skön så gha r du nog löst det på ett smidigt sätt. Sätt även dit en tankmätare när du ändå svetsar en ny tank och glöm ej avluftningen. Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst coke Postad 28 Januari , 2005 Hej! Hur tjock bör plåten vara när man bygger en septitank i fostfritt? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser