Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
sunerotting

Ett surkart och han var seglare

Rekommendera Poster

Seglade på Jungfrun nu i helgen.

Hade sonen med kompis som gastar. De  ville testa att styra.Allt var toppen :-)

Allt var under kontroll när vi såg en Omega 42 som länsade . Vi hade väjningsplikt och gick upp i vind lite så att han skulle hinna framför oss.

Inga konstigheter alls. Sådant gör man ju ofta. Bra avstånd var det me´ .

Då gippar mannen i Omegan och vi tänker, vad hyggligt( vi pinar). Men när vi åkt förbi ropar han nått i stil med : Det är bra med väjningsregler eller hur-eller det finns väjningsregler. Så om han var spydig eller sur vilket jag tror att han var så. Första surkartet i sommar :-(((((((((( Och det från en seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni är väjningsskyldiga ska han behålla kurs och fart. Alltså kunde han inte reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mer regel än undantag.

Dom som gapar mest är ofta dom som gör fel.

För en god skeppare kan väja även om han inte måste, särskilt om det finns plats, bara man gör det i god tid så inte några tveksamheter uppstår. 

Och en någelunda van skeppare vet att gorma och skaka knuten näve i luften lär ingen att köra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... självfallet ogillar jag alltid surkartar men ibland kan de jäklarna irriterande nog ha rätt i sak, och ofta kan man lära sig saker av att analysera varför motparten betedde sig på ett visst sätt . ;)

Ifall man som du tydligen kryssar och korsar en länsande motparts kurs strax framför hans (och iofs eget) förskepp, så ligger han väl högre upp i vind och är därmed redan där väjskyldig?
Gissar därför att din beredvillighet i första skedet att väja berodde på att ni hade olika bogar, där hans bog gav företräde enligt den mer övergripande regeln angående detta?

Men ifall så vore fallet, och han enligt din beskrivning dessutom gippar så får han ju plötsligt bägge väjreglerna emot sig? I så fall är det ju du som brutit emot regeln att hålla kurs&fart då man har rätt till väg enligt tidigare inlägg??

Har nog missuppfattat så kanske kan du förtydliga situationen, gärna med en liten skiss?
(Bara så att även jag lyckas fatta vad som verkligen hände mer i detalj, för ofta nog kan man lära sig nåt nyttigt av sånt som sagt?) :-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 augusti 2012 | 15:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, det du beskriver om högre i vind gäller enbart om man går för samma halsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K:

Där är vi dessbättre helt överens, detta framgick nog alltför luddigt om ens alls i mitt inlägg.
(Mitt snack om högre i vind var s.a.s. mer en liten kringelikrok för att tydliggöra att TS i första skedet måste känt sig manad att väja enbart beroende på bogregeln. Motparten däremot kanske däremot hela tiden tänkt väja pga bägge regler och tyckte att en gipp därför inte spelade nån roll, men överraskas sen av TS måhända litet plötsliga manöver?)

Har nog missuppfattat situationen men att plötsliga manövrer nära framför nosen i sista sekund ställer krav på ens språkbruk kan jag iofs känna igen sen gammalt. Kan rent av vara svårt att knipa ifall man är nybörjare och blivit litet uppskrämd?



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 augusti 2012 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är fel ute men om jag går bidevind för babords halsar och möter en länsande segelbåt med vinden in från styrbord i storen.

Skulle jag också tolka jippen som att mötande båt släpper mig.

För det blir ju konsekvensen av mötande båts handlande om man ser till väjnings regeln.

Som jag förstår ts gör han inget fel.(men jag kanske är fel ute,och tolkat situationen fel)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade babords halsar och kryss.

Han hade styrbords och läns.

Han hade företräde.

Man vill ju hinna före men om man ser att det inte går så får man i god tid visa sina avsikter.

Det gjorde vi men det tyckte nog inte han.

Jag fattar inte det. Marginalerna var goda. Som det brukar vara när man visar sina avsikter.

Kändes som han ville gnälla. Eller så ville han ha mer marginal. Tur för honnom  att det börjar tunnas ut med båtar nu för hur fasen ska han ta sig över Jungfrufjärden annars för att inte tala om en del trängre ställen i våran skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt konstigt beteende från båten som länsade. Som nämnts kunde han nog inte reglerna. Om man som du beskriver att du gjorde visar sina avsikter tydligt och i god tid skulle han bara ha fortsatt sin kurs. Gör han en gipp blir han ju väjningsskyldig och skall väja utan negativa tillrop.

Sen tycker jag personligen att länsaren kan väja i vilket fall som helst. Ett par graders kursändring är inte hela världen för en som länsar, men betyder desto mer för en som kryssar och vill ta så mycket höjd som möjligt. Jag brukar ge kryssarna företräde oavsett. Om det inte är tävling förstås...

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med föregående skrivare. Det finns ingen anledning alls att ställa till det för en som seglar bidevind när man själv länsar. Man har 1000% manövreringsmöjlighet utan att förlora nästan något på en liten kursändring (som naturligtvis ska göras tydligt och i god tid).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag ju att du skämtar, men faktum är att många seglare inte verkar kunna skilja på kappseglingsreglerna och sjövägsreglerna.

Omöjligt att luffa någon om man följer sjövägsreglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så vitt det inte gäller plattläns med saxade segel som ju begränsar vingelmånen*.
Men det verkar som sagt vara en äkta surgubbe i det här fallet. 

Brukar f.ö. själv därför - då jag har öppen vind - försöka manövrera litet diskret för att inte störa varken kryssande eller plattlänsande oavsett halsar.
Lätt gjort och kostar ju bara några sekunder. :-)

Sen edit tillägg. *) ... För att inte tala om bromsförmågan, går väl knappast att sakta ner effektivt heller egentligen? När man kryssar kan man i någon mån välja sina tillfällen för slag, och även snabbt&välkontrollerat sakta ner genom att spilla vind, men knappast så vid plattläns?
(Kan i mitt fall rent av göra uppåt tre knop för bara sprayhooden ifall vinden är stark nog?)



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 augusti 2012 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror han blev sur för att jag , som han tyckte inte i god tid eller liknande väjade.

Jag hade iofs inte velat gippa.Det blåste lite för mycket men han hade galant kunna fortsat sin kurs när vi gick upp i vind en kort stund. Båten saktar in snabbt då.

I övrigt en kanon sommar med bara trevligt folk men för mig lite för blåsigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon sommar? var bor du?  i Karibien kanske?  för att här i  mellersta Sverige har varit en kanon dålig sommar med regn och kyla som bara.  

Om han blev sur vad spelar det för roll? han är inte den första eller den sista idioten du kommer att möta så därför bry dig inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag får puls . tände till lite. men nu år jag bra hehe.

Seglat ner till öland och tilbaks i lagom tempo i sommar

Stockholms skärgård-Öland-Stockholms skärgård.

Ganska bra väder om än lite väl blåsigt i min smak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...